bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Στόλος τάνκερ αποθηκεύει πετρέλαιο ενόψει «καταιγίδας»

  • Bloomberg
ναυτιλία ναυλαγορά


Το μεγαλύτερο υπεράκτιο «σούπερ μάρκετ» πετρελαίου στον κόσμο μαζεύει στοκ ενόψει των κανονισμών για την καταπολέμηση της ρύπανσης που η Goldman Sachs προβλέπει ότι θα έχει σαρωτική επίπτωση στις αγορές ενέργειας.

Ο Πορθμός της Μαλάκκα, ανοιχτά της Σιγκαπούρης και της Μαλαισίας, δεν είναι απλώς ένα κανάλι που συνδέει την προσφορά από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τις ΗΠΑ προς την Ασία, αλλά χρησιμοποιείται την τελευταία δεκαετία και για την αποθήκευση εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου για μελλοντική πώληση. Τώρα, με τους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων των πλοίων που θα τεθούν σε ισχύ το 2020, οι traders χρησιμοποιούν το στενό για να συγκεντρώσουν καύσιμα εν αναμονή αύξησης της ζήτησης.

Ορισμένοι από τους μεγαλύτερους traders του πλανήτη αρχίζουν να συγκεντρώνουν έναν στόλο δεξαμενόπλοιων για να παραλαμβάνουν, να αποθηκεύουν και να μεταπουλούν προϊόντα όπως καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ντίζελ και ελαφρύ πετρέλαιο σε αυτό που ουσιαστικά θα είναι ένας μίνι κόμβος προμήθειας και διανομής στη θάλασσα. Αυτό ενόψει τηςς Ιανουαρίου, οπότε και τίθενται σε ισχύ οι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, οι οποίοι απαιτούν από τα πλοία σε όλο τον κόσμο να σταματήσουν να καίνε βρώμικα καύσιμα και να χρησιμοποιούν σχετικά καθαρότερες εναλλακτικές.

«Τους επόμενους μήνες, μπορεί να δούμε να δημιουργείται μια ευέλικτη, χαμηλού κόστους φάρμα πλωτών δεξαμενών στον Πορθμό της Μαλάκκα», δηλώνει ο Anoop Singh, αναλυτής της ναυτιλιακής Braemar ACM. «Αναμένουμε να δούμε έναν ολόκληρο στόλο δεξαμενόπλοιων από τη Σιγκαπούρη και τη Μαλαισία που θα συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι με πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, το οποίο θα παρατηρηθεί και σε άλλα μεγάλα λιμάνια όπως η Fujairah και το Ρότερνταμ», προσθέτει.

Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Kpler SAS, στις 19 Απριλίου, υπήρχαν τουλάχιστον πέντε πλοία αγκυροβολημένα κοντά στη Σιγκαπούρη με πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια μεγάλης εμβέλειας, πολύ μεγάλα τάνκερ αργού (VLCCs) και πλωτά μέσα αποθήκευσης και εκφόρτωσης, τα οποία μπορούν να αποθηκεύσουν από 700.000 έως 2 εκατομμύρια βαρέλια. Μεταξύ των ναυλωτών, σύμφωνα με ναυλομεσίτες και παράγοντες της αγοράς, είναι η ιαπωνική Mitsui & Co και η γερμανική Uniper SE.

Εμπορικός πυρετός

Το παράδειγμά τους θα ακολουθήσουν όμως πιθανότατα και άλλοι. Σύμφωνα με Ασιάτες ναυλομεσίτες, οι ναυτιλιακές Vitol Group, Gunvor Group, Litasco και Trafigura Group έχουν ναυλώσει πέντε supertankers για αποθήκευση ανοιχτά της Σιγκαπούρης. Οι εταιρείες ναύλωσαν τα πλοία με συμβόλαια διάρκειας μέχρι και τριών μηνών αρχής γενομένης από αυτό το τρίμηνο.

Εκπρόσωποι των Vitol, Gunvor, Litasco και Trafigura αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Οι Mitsui και Uniper δεν μπόρεσαν να κάνουν άμεσα κάποιο σχόλιο.

Είναι απίθανο τα τάνκερ να συμμετάσχουν σε ένα λεγόμενο παιχνίδι contango – μια στρατηγική που είναι συνηθισμένη όταν οι αδύναμες συνθήκες στην αγορά και τα φτηνά φορτία αργού προτρέπουν τους traders να αποθηκεύουν φορτία για να τα πουλήσουν αργότερα σε υψηλότερες τιμές. Κι αυτό γιατί τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το Brent, το West Texas Intermediate και το πετρέλαιο του Ντουμπάι είναι σήμερα πιο φθηνά από τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια.

Αντίθετα, είναι πιο πιθανό ότι τα VLCCs Good News, New Tinos, DF Commodore, Ridgebury Progress και Cosbright Lake θα χρησιμοποιηθούν για την αποθήκευση μιγμάτων καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, σύμφωνα με ναυλομεσίτες και traders. Αυτήν τη στιγμή είναι αγκυροβολημένα ή δεμένα ανοιχτά της Σιγκαπούρης και της δυτικής ακτής της Μαλαισίας, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.

«Οι έμποροι πετρελαίου συγκεντρώνουν πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο με την ελπίδα ότι οι τιμές των συμμορφούμενων καυσίμων θα εκτοξευθούν σε διάστημα έξι έως εννέα μηνών, όταν και θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού», δήλωσε ο Nevyn Nah, επικεφαλής παραγώγων ανατολικά του Σουέζ στη συμβουλευτική Energy Aspects.

Την 1η Ιανουαρίου, ο παγκόσμιος ναυτιλιακός στόλος θα πρέπει να σταματήσει να τροφοδοτείται με καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 3% και άνω – που είναι ο σημερινός βιομηχανικός κανόνας – υπέρ των καθαρότερων καυσίμων. Αν και μπορούν επίσης να εγκαταστήσουν εξοπλισμό μείωσης ρύπων, η μεγάλη λίστα αναμονής για τον εξειδικευμένο εξοπλισμό, τα scrubbers, σημαίνει ότι οι εταιρείες με τάνκερ θα χρησιμοποιήσουν πολύ περισσότερο πετρέλαιο με περιεκτικότητα σε θείο 0,5% ή χαμηλότερη.

Οι νέοι κανονισμοί θα είναι μεγάλη πρόκληση τόσο για τη ναυτιλιακή αγορά όσο και για τη βιομηχανία των διυλιστηρίων και θα επηρεάσει τα έσοδα από τη μετατροπή του αργού σε πετρέλαιο, ανέφερε η Goldman Sachs σε σημείωμα της 25ης Απριλίου που αναλύει θέματα που θα κυριαρχούν στις αγορές βασικών προϊόντων τους προσεχείς μήνες. Οι κανόνες θα παράσχουν στήριξη σε παράγωγα όπως το πετρέλαιο ντίζελ, το οποίο θα γίνει «απότομα» η πρώτη επιλογή καυσίμου για τάνκερ, σύμφωνα με την τράπεζα.

Για να καλυφθεί η ζήτηση, ορισμένα πλοία που χρησιμοποιούνταν προηγουμένως από εμπόρους για την προμήθεια πλοίων ή σταθμών ηλεκτροπαραγωγής θα χρησιμοποιηθούν τώρα πιθανότατα για την αποθήκευση συστατικών ανάμειξης χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Για παράδειγμα, η Mitsui αναμένεται να χρησιμοποιήσει το Energy Star για πετρέλαιο με περιεκτικότητα 0,5% σε θείο που συμμορφώνεται με τα νέα πρότυπα του ΙΜΟ, ανέφερε η εταιρεία Vortexa σε σημείωμα στις 12 Απριλίου, απομακρυνόμενη από τη διακίνηση πετρελαίου για την αγορά ρεύματος της Ιαπωνίας.

«Υπάρχει ένας φόβος μη χαθεί η ευκαιρία», δήλωσε ο Nah της Energy Aspects.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:  Οι ελληνικές ναυτιλιακές που επενδύουν σε τάνκερ MR

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Σχεδόν 1 δισ. δολάρια έχουν ξοδέψει οι Έλληνες εφοπλιστές για τάνκερ από τις αρχές του έτους. Οι αγοραστές

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Οι ελληνικές εταιρείες που αγοράζουν τα παλιά τάνκερ της Maersk