• Bons Vivants

    Chanel: Ο θρίαμβος της δίκης κατά του Second Hand

    Chanel: Ο θρίαμβος της δίκης κατά του Second Hand

    Cruise collection


    «Η Chanel απέδειξε την αδέκαστη αφοσίωσή της στην προστασία των καταναλωτών μπροστά σε αναληθείς συναλλαγές και τα αντίγραφα», δήλωσε εκπρόσωπος του εμβληματικού γαλλικού οίκου. Πέρασε μόνο ένας μήνας δίκης για να κερδίσει την αγωγή εναντίον της What Goes Around Comes Around, στην Αμερική. Πρόκειται για εταιρεία που εμπορεύεται πολυτελή είδη σε δεύτερο χέρι, τα συγκλονιστικά δημοφιλή και απενοχοποιημένα πλέον second hand. Και μάλιστα όχι από τις μεγαλύτερες, κυρίως εν συγκρίσει με την (αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων) The Real Real, το Vestiaire Collective του ομίλου Kering ή ακόμη και το Poshmark.

    Κατάστημα της What Goes Around Comes Around στη Νέα Υόρκη βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την μπουτίκ της Chanel.

    Οι ένορκοι δικαίωσαν ομόφωνα τη Chanel σε όλα τα σημεία του κατηγορητηρίου εναντίον της What Goes Around Comes Around (ή WGACA). Αθέμιτος ανταγωνισμός, αναληθείς συναλλαγές και παραπλανητική διαφήμιση, μεταξύ άλλων.

    «Τέτοιου είδους παραβάσεις πλήττουν την εικόνα και την υπεραξία της Chanel διότι ενδέχεται να προκαλέσουν σύγχυση στο αγοραστικό κοινό σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζουν», εξήγησε ο ίδιος εκπρόσωπος.

    Σφιχτός έλεγχος

    Ο οίκος Chanel παραμένει στην ίδια οικογένεια -περίπου από τότε που πέθανε η Γκαμπριέλ Σανέλ μέχρι σήμερα. Ανήκει σήμερα στους δισεκατομμυριούχους αδελφούς Γκέραρντ και Άλαν Βερτμάιερ (Gérard Wertheimer, Alain Wertheimer). Όπως και ο Hermès, παραμένει με άνεση ανεξάρτητος από τα γιγαντιαία συνοθυλεύματα, όπως για παράδειγμα τους ομίλους LVMH ή Kering.

    Οι τσάντες Chanel δεν συμμετέχουν ποτέ σε εκπτώσεις. Ο εξαιρετικά σφιχτός έλεγχος στο λιανικό εμπόριο σε συνδυασμό με τακτικές αυξήσεις στις τιμές, συμβάλλουν στην εντύπωση αποκλειστικότητας, ανεπιτήδευτης αρχοντιάς. Από την άλλη, αυτή θεωρητικά βάλλεται από την αφθονία προϊόντων της που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο αλλά και σε φυσικά καταστήματα που τα εμπορεύονται χτησιμοποιημένα. Η αγορά σε δεύτερο χέρι κηλιδώνει το άσπιλο πρόσωπό της.

    ‘Ελεγχοι πιστοποίησης

    Η Chanel πρώτη φορά κατέθεσε το φάκελο της αγωγής κατά του WGACA τo 2018, η δίκη ξεκίνησε στις 9 Ιανουαρίου. Κατηγόρησε την WGACA ότι πουλάει τσάντες αντίγραφα (το αρνήθηκε κατηγορηματικά) καθώς και προϊόντα με το λογότυπό της και συναφή είδη που στην πρωτογενή αγορά δεν προορίζονταν για πώληση (πχ διακοσμητικά βιτρινών). Επίσης, διερευνήθηκε και η κατηγορία ότι μέσω διαφημιστικού υλικού και μάρκετινγκ η WGACA υπονόησε παραπλανητικά ότι διατηρεί εμπορική συνεργασία με τη Chanel.

    Η ιδρύτρια της δικηγορικής εταιρείας (με εξειδίκευση στη βιομηχανία της μόδας) Lvlup Legal Σέρμιν Λάκα (Shermin Lakha) υπογράμμισε ότι η απόφαση του δικαστηρίου θα βελτιώσει συνολικά την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών. Από εδώ και στο εξής εταιρείες όπως η WGACA θα αναγκαστούν να αυξήσουν τους ελέγχους πιστοποίησης ή αυθεντικότητας. Θα πρέπει να προσέχουν περισσότερο τις διαφημιστικές εικόνες που χρησιμοποιούν οι συνεργάτες πωλητές τους σε πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων. Ωστόσο, ακόμη και τότε δεν αποφεύγουν εντελώς το ρίσκο να πουλήσουν εν αγνοία τους πλαστά προϊόντα.

    «Από την άποψη του καταναλωτή», συνέχισε η ίδια δικηγόρος, «η απόφαση του δικαστηρίου μοιάζει απολύτως επωφελής».

    Σύμφωνα με τη Chanel, η δίκη σηματοδοτεί το τέλος των αντιγραφών.

    Σειριακός αριθμός

    Ένα προϊόν που βγαίνει από το εργοστάσιο της Chanel δεν αρκεί για να το καταστήσει «επαληθευμένο», υποστήριξε ο δικαστής Λούις Στάντον (Lewis Stanton). «Το δικαστήριο διαπίστωσε ότι το αντικείμενο πρέπει να φέρει σειριακό αριθμό Chanel καταχωρημένο στο σύστημά του. Με βάση το γεγονός ότι πλέον κατασκευάζονται τόσες πολλές επωνυμίες και λευκές ετικέτες στις ίδιες εγκαταστάσεις, που μόνο τα καταχωρημένα στοιχεία στο σύστημα μιας μάρκας αποτελούν εγγύηση ταυτότητας».

    Ο σειριακός αριθμός της τσάντας δίνει την αξία μεταπώλησής της, παρατήρησε.

    «Το κέρδος από αντικείμενα που δεν φέρουν το λογότυπο της Chanel μπορούν να εκληφθούν ως ψευδής διαφήμιση αφού δεν είχαν ποτέ πραγματικά πιστοποιηθεί», επισημαίνει η Σέρμιν Λάκα. «Η πώληση αυτών των ειδών σε δήθεν σημεία πώλησης Chanel χωρίς την κατασκευή ή τον ποιοτικό έλεγχο που παρέχει η Chanel, δεν  διαφέρει από το να ζητήσει κάποιος από έναν καλλιτέχνη να αντιγράψει ένα αντικείμενο ή ένα σχέδιο Chanel για ένα κλάσμα της τιμής».

    Οριστική απάντηση;

    Η WGACA από την πλευρά της επιμένει ότι δεν βλάπτει την εικόνα της Chanel με τις εμπορικές πρακτικές της.

    Στην επόμενη φάση της δίκης πάντως εκκρεμεί να καταγραφούν και να αξιολογηθούν οι πραγματικές ζημίες που υπέστη ο οίκος Chanel από τις ενέργειες της WGACA. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει προειδοποιήσει ότι διερευνά τι άλλες νομικές οδούς μπορεί να ακολουθήσει από εδώ και στο εξής.

    «Είμαστε απολύτως απογοητευμένοι με τη σημερινή ετυμηγορία, αλλά η υπόθεση δεν πρόκειται να λήξει εδώ», δήλωσε o ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Σεθ Βάισερ (Seth Weisser). Απείλησε ότι θα προβεί και σε άλλες δηλώσεις μόλις η υπόθεση αποφασισθεί οριστικά.

     

    Τσιμπημένα τιμολόγια

    Η Chanel τσίμπησε τα τιμολόγιά της τον Μάρτιο του 2023. Η τιμή για την κλασική Chanel Classic flap bag αυξήθηκε κατά 16%, με τα περισσότερα σχέδια σήμερα να κοστίζουν περί τα δέκα χιλιάδες δολάρια.

    Οι τιμές για τις Chanel Coco Handle, τις Chanel 19 και τις Chanel Pearl Crush αυξήθηκαν κατά 14%.

    Μια μεσαία Chanel Boy bag σκαρφάλωσε στα εξίμηση χιλιάδες δολάρια το 2023 από τα σχεδόν πέντε χιλιάδες στρογγυλά το 2018.

    Η Chanel Classic Medium Flap bag προσεγγίζει σήμερα τα δέκα χιλιάδες δολάρια μίνιμουμ (τέλος του 2023) ενώ στις αρχές του έτους κόστιζε σχεδόν εννιά χιλιάδες δολάρια. Ο CFO της Chanel Φιλίπ Μπλοντιό( Philippe Blondiaux) δήλωσε ανερυθρίαστα ότι «συνήθως ανανεώνουμε τις τιμές μας δύο φορές το χρόνο. Έτσι κάναμε παραδοσιακά και έτσι θα συνεχίζουμε να πράττουμε». 

     Ήρθε η ώρα της αναθεώρησης;

    Η δίκη δεν σηματοδοτεί το τέλος της μεταπώλησης. Υπό μία έννοια, αναδεικνύει την ισχύ της.

    Ορισμένοι θεωρούν ότι πίσω από τις κατηγορίες περί γνησιότητας, ίσως κρύβονται εύλογες ανησυχίες.

    Αν κατά μέσο όρο οι Chanel κοστίζουν δέκα χιλιάδες δολάρια, τότε ίσως «ήρθε η ώρα να αναθεωρήσετε τη συλλογή σας», σημειώνει και ο οίκος Sotheby’s. Πρόκειται για αξιόπιστο παίκτη στη δευτερογενή αγορά.

    Η εμπειρία έχει δείξει ότι ακόμη και οι βασικές πελάτισσες της Chanel ενδέχεται να δελεαστούν από τσάντες πρόσφατων ετών που πουλιούνται άμεμπτες σε δεύτερο χέρι.

    Συλλέκτες ή πελάτες που δεν πρόλαβαν κάποια περιορισμένα μοντέλα του οίκου (όπως ηIn Love” Chanel Heart Bag του 2022), πιθανόν να τα ξεθάψουν στη δευτερογενή αγορά.

    Αντιστοίχως, όμως, έχουν αυξηθεί και οι τιμές των χρησιμοποιημένων ειδών. Η Medium Chanel classic, αξίας χιλίων δολαρίων τη δεκαετία του 1990, πιάνει σήμερα πάνω από έξι. Συμφέρει δηλαδή και τους ιδιοκτήτες τους να τις πουλήσουν.

    Δαβίδ εναντίον Γολιάθ

    Από την άλλη, ποιος δεν πανηγυρίζει μαζί με την Chanel, ένα ορόσημο στον δυτικό πολιτισμό, για τη νίκη της; Τίποτα δεν αξίζει όσο η μυρωδιά του καινούργιου και η εγγύηση του αυθεντικού.

    Διότι όταν η μεταπώληση προϊόντων Chanel πραγματοποιείται σε μεγάλη κλίμακα, τότε ξεφεύγει από τα θεμιτά όρια του μεμονωμένου πελάτη που επιυμεί να βγάλει μικρό κέρδος από την πώληση μιας τσάντας.

    Αυτή τη στιγμή στην Γούστερ στριτ (Wooster str) στο Σόχο, μία πελάτισσα αντιμετωπίζει δύο επιλογές. Να χτυπήσει το κουδούνι στην επίσημη μπουτίκ και να αγοράσει Chanel αξίας δέκα χιλιάδων. Ή να επισκεφτεί το μαγαζί στην απέναντι πλευρά του δρόμου. Εκεί θα αγοράσει παραπλήσιο, παλιότερο μοντέλο εξίμιση χιλιάδων.

    Πώς ενεργεί;



    ΣΧΟΛΙΑ