bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Tρομακτικό! Τώρα οι εφαρμογές μπορούν να σας παρακολουθούν ακόμα και μετά την απεγκατάστασή τους

  • Bloomberg


Αν σας φαίνεται ότι η εφαρμογή που διαγράψατε την περασμένη εβδομάδα εμφανίζεται ξαφνικά παντού, μπορεί να μην είναι απλή σύμπτωση. Οι εταιρίες που ασχολούνται με την ανάπτυξη εφαρμογών έχουν βρει τρόπους τόσο στο iOS όσο και στο Android που τους επιτρέπουν να εντοπίσουν ποιοι χρήστες έχουν κάνει πρόσφατα απεγκατάσταση κάποιου συγκεκριμένου τμήματος λογισμικού και αυτό τους διευκολύνει να τους βομβαρδίζουν με διαφημίσεις προκειμένου να τους προσελκύσουν και πάλι.

Οι πλατφόρμες Adjust, AppsFlyer, MoEngage, Localytics και CleverTap περιλαμβάνονται σε αυτές που διαθέτουν ανιχνευτές όσων προχωρούν σε απεγκατάσταση, ως τμήμα του συνόλου των εργαλείων ανάπτυξης που χρησιμοποιούν. Στους πελάτες τους συγκαταλέγονται οι T-Mobile, Spotify Technology και Υelp. (Και το Bloomberg LP, που χρησιμοποιεί την Localytics). Οι επικριτές λένε ότι αυτή η πρακτική αποτελεί ένα νέο λόγο για να επανεκτιμήσουν τα δικαιώματα ιδιωτικού απορρήτου στο διαδίκτυο. «Οι περισσότερες εταιρίες τεχνολογίας δεν δίνουν στους ανθρώπους επιλογές για την προστασία της ιδιωτικής ζωής» επισημαίνει ο Jeremy Gillula, διευθυντής τεχνολογίας στο Electronic Frontier Foundation, δικηγόρος για την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Κάποιοι πάροχοι ισχυρίζονται ότι αυτά τα εργαλεία παρακολούθησης προορίζονται για να μετρήσουν την αντίδραση των χρηστών στις ενημερώσεις εφαρμογών και σε άλλες αλλαγές. Ο Jude McColgan, διευθύνων σύμβουλος της Locatitics στη Βοστόνη, υποστηρίζει ότι δεν έχει δει τους πελάτες του να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να στοχεύσουν τους πρώην χρήστες με διαφημίσεις. Ο Ehren Maedge, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ και πωλήσεων στη MoEngage Inc. στο Σαν Φρανσίσκο, λέει ότι εναπόκειται στους κατασκευαστές εφαρμογών να μην το κάνουν. «Ο διάλογος είναι μεταξύ των πελατών μας και των τελικών χρηστών τους», τονίζει. «Εάν παραβιάζουν την εμπιστοσύνη των χρηστών, δεν πρόκειται να πάνε καλά». Οι εταιρίες Adjust, AppsFlyer και CleverTap δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια, ούτε και οι T-Mobile, Spotify ή Yelp.

Οι ανιχνευτές απεγκατάστασης εκμεταλλεύονται ένα βασικό στοιχείο των λειτουργικών συστημάτων της Apple και της Google για κινητά: τις λεγόμενες push notifications, τις ειδοποιήσεις προώθησης. Οι προγραμματιστές έχουν πάντα τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις σιωπηλές μορφές ειδοποιήσεις (silent push notifications), σε τακτά χρονικά διαστήματα -χωρίς να προειδοποιούν τον χρήστη – για να ανανεώσουν το φάκελο εισερχομένων ή τους λογαριασμούς social media, ενώ η εφαρμογή εκτελείται στο παρασκήνιο.

Τα εργαλεία παραβιάζουν τις πολιτικές της Apple και της Google ενάντια στη χρήση ειδοποιήσεων προώθησης για τη δημιουργία διαφημιστικού κοινού, λέει ο Alex Austin, Διευθύνων Σύμβουλος της Branch Metrics Inc., που κάνει λογισμικό για προγραμματιστές, αλλά επέλεξε να μην δημιουργήσει ανιχνευτές για όσους προχωρούν σε απεγκαταστάσεις εφαρμογών. «Είναι απλώς λάθος να παρακολουθείτε ανθρώπους στο διαδίκτυο αφού έχουν επιλέξει να μην χρησιμοποιούν το προϊόν σας», επισημαίνει, προσθέτοντας ότι αναμένει πως η Apple και η Google θα σταματήσουν την πρακτική σύντομα. Η Apple και η Google αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Στην καλύτερη περίπτωση, η παρακολούθηση κατάργησης εγκατάστασης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιδιόρθωση σφαλμάτων ή για τη βελτίωση των εφαρμογών, χωρίς να χρειάζεται να ενοχλούνται οι χρήστες με έρευνες ή πιο ενοχλητικά εργαλεία. Για να συμμετάσχουν, οι χρήστες πρέπει συνήθως να συμφωνούν να μοιράζονται τα δεδομένα τους ελεύθερα, πιθανώς για πάντα, χωρίς να ξέρουν ακριβώς πώς μπορούν αυτά να χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια. «Ως προγραμματιστής εφαρμογών, θα περίμενε κανείς να γνωρίζω πόσοι άνθρωποι έχουν απεγκαταστήσει μια εφαρμογή», λέει. «Δεν θα έλεγα όμως ότι, ως προγραμματιστής εφαρμογών, έχω το δικαίωμα να γνωρίζω ακριβώς ποιος εγκατέστησε και απεγκατέστησε την εφαρμογή».