bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Το πιο πολύτιμο μέταλλο του κόσμου αφήνει όλα τα άλλα να τρώνε τη… σκόνη του

  • Bloomberg


Το εξαιρετικό ξεκίνημα που έκανε φέτος το παλλάδιο ωχριά σε σύγκριση με εκείνο του λιγότερο γνωστού, αλλά πολύ πιο ακριβού, αδελφού του μετάλλου, του ροδίου.

Η τιμή του ροδίου – που χρησιμοποιείται κυρίως σε καταλύτες αυτοκινήτων και είναι πέντε φορές ακριβότερο από τον χρυσό – έχει αυξηθεί κατά 32% ήδη αυτόν το μήνα, αγγίζοντας το υψηλότερο σημείο της από το 2008. Οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών ρύπων έχουν πυροδοτήσει ένα πολυετές ράλι και εικάζεται ότι οι επενδυτές παίρνουν θέση, ποντάροντας ότι οι τιμές θα ανέβουν σε επίπεδα-ρεκόρ.

Το ρόδιο είδε την αξία του να αυξάνεται κατά 12 φορές τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ξεπερνώντας κατά πολύ τα κύρια εμπορεύματα, χάρη στην αυξανόμενη ζήτηση από την αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως το παλλάδιο, το μέταλλο εξορύσσεται ως υποπροϊόν της πλατίνας και του νικελίου, αλλά είναι μια πολύ μικρότερη αγορά και έτσι μπορεί να υπόκειται σε μεγάλες μεταβολές τιμών όταν αλλάζει η προσφορά ή η ζήτηση.

«Το ρόδιο υπόκειται σε τρελή μεταβλητότητα», δήλωσε ο Anton Berlin, επικεφαλής ανάλυσης και ανάπτυξης της αγοράς στη ρωσική MMC Norilsk Nickel PJSC, η οποία εξορύσσει περίπου το 10% του συνολικού ροδίου. Τα κοιτάσματα είναι περιορισμένα και οι κερδοσκόποι έχουν ενισχύσει τις αγορές μετάλλων, αφού οι μεγάλοι βιομηχανικοί χρήστες εξασφάλισαν όγκους στα τέλη του περασμένου έτους, είπε.

Εκτόξευση της τιμής

Το ρόδιο ήταν στα 7.975 δολάρια ανά ουγγιά την Παρασκευή, σύμφωνα με την Johnson Matthey. Το κέρδος αυτού του μήνα ήρθε επίσης καθώς οι επενδυτές στράφηκαν στα πολύτιμα μέταλλα, αναζητώντας ένα καταφύγιο από τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή και πιέζοντας ανοδικά το παλλάδιο περίπου 9%.

«Ο κύριος οδηγός από τις αρχές Ιανουαρίου ήταν η φυσική ζήτηση από την Ασία, η οποία μπορεί επίσης να σχετίζεται και με την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Andreas Daniel, trader στην εταιρεία Heraeus Holding. «Οι αγορές πυροδότησαν περισσότερες αγορές και σε μια μη ρυθμιζόμενη αγορά η επίδραση ήταν τεράστια, με μια κίνηση τιμών που βλέπουμε μόνο κάθε 10 χρόνια ίσως».

Παρόλο που είναι πιθανές και οπισθοχωρήσεις φέτος, το ρόδιο θα μπορούσε να ξεπεράσει το ρεκόρ των 10.100 δολαρίων όπου έφτασε το 2008, σύμφωνα με τον Afshin Nabavi, επικεφαλής trading στα διυλιστήρια MKS PAMP στην Ελβετία. Και πάλι, αυτές οι υψηλές τιμές πριν από μια δεκαετία ώθησαν τους κατασκευαστές καταλυτών αυτοκινήτων να στραφούν στην πλατίνα και το παλλάδιο, που χρησιμοποιούνται επίσης για τον καθαρισμό των εκπομπών.

Μικρή αγορά

Είναι πολύ πιο δύσκολο να επενδύσει κανείς σε ρόδιο απ’ ό,τι σε άλλα πολύτιμα μέταλλα. Δεν βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση σε χρηματιστήρια, η αγορά των ράβδων ή κερμάτων είναι μικροσκοπική σε σύγκριση με τον χρυσό ή το ασήμι και οι περισσότερες συμφωνίες γίνονται μεταξύ προμηθευτών και βιομηχανικών χρηστών. Η παγκόσμια παραγωγή είναι ίση με λίγο περισσότερο από 1/10 της παραγωγής πλατίνας ή παλλαδίου.

Οι υψηλότερες τιμές του ροδίου είναι καλό νέο για τους παραγωγούς της Νοτίου Αφρικής, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 80% της παγκόσμιας παραγωγής. Τα κέρδη για τα μέταλλα της ομάδας της πλατίνας και το αδύναμο ραντ βοήθησαν έναν χρηματιστηριακό δείκτη για τα ανθρακωρυχεία της χώρας να τριπλασιαστεί κατά το περασμένο έτος, φθάνοντας στο υψηλότερο σημείο από το 2011.

Αλλά η κυριαρχία της Νότιας Αφρικής σημαίνει επίσης ότι υπάρχουν κίνδυνοι παραγωγής γύρω από την αγορά. Οι διακοπές ρεύματος πέρυσι προκάλεσαν προσωρινά προβλήματα σε ορισμένες επιχειρήσεις εξόρυξης και υπήρξαν μεγάλες απεργίες στα ορυχεία κατά τα προηγούμενα έτη από εργαζόμενους που ζητούν υψηλότερες αμοιβές.