bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Ο θάνατος του πατριάρχη της VW ρίχνει τους προβολείς στους διαδόχους της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας

  • Bloomberg

Ferdinand Piech


Ο ξαφνικός θάνατος του Φερδινάνδου Πίεχ, στον οποίο πιστώνεται η καθιέρωση της Volkswagen AG σε παγκόσμιο, πανίσχυρο οίκο, ρίχνει τους προβολείς σε μία από τις πλουσιότερες οικογένειες της Ευρώπης και στη διαχείριση της πρόκλησης να επιβιώσει μέσα σε ένα πλαίσιο κοσμογονικών αλλαγών οι οποίες συνταράσσουν την αυτοκινητοβιομηχανία.

Υπήρχαν πάντα δυσκολίες στη διεύθυνση της Volkswagen AG.

Το 20% της κατασκευάστριας που εδράζεται στην πόλη Boλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας στη Γερμανία ανήκει σε αυτό καθεαυτό το ομόσπονδο κρατίδιο, πράγμα που σημαίνει ότι οι ενώσεις των εργαζομένων έχουν τη δύναμη να μπλοκάρουν το κλείσιμο των εργοστασίων (με βέτο). Η κατάσταση περιπλέχτηκε ιδιαιτέρως πριν από μία δεκαετία, όταν η πλειοψηφία των μετοχών πέρασε ξαφνικά στα χέρια των έως τότε αποξενωμένων επιγόνων του Φερδινάνδου Πόρσε, δημιουργού του Σκαθαριού της VW, δηλαδή στην πλευρά Πόρσε-Πίεχ (Porsche-Piech).

 

Ο οίκος Πόρσε-Πίεχ δυσκολεύεται να εξορθολογίσει τη διεύθυνση της εταιρίας.

Νεοεισαχθείσα στη διαχείριση μίας εταιρείας η οποία μετράει παραπάνω από εξακόσιες χιλιάδες υπαλλήλους, η μικρή οικογένεια των ογδόντα ατόμων δεν φτάνει εύκολα σε συμφωνίες παρότι παραμένει υποχρεωμένη να εκφράζεται ομόφωνα μέσω της μητρικής εταιρείας Porsche Automobil Holding SE, εκθέτοντας έτσι τη Volkswagen.

Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο πετρελαϊκής εξαπάτησης, ο επικεφαλής της οικογένειας Βολφγκανγκ Πόρσε, δεν άλλαξε το καθιερωμένο του φθινοπωρινό κυνήγι ελαφιών κοντά στο αυστριακό κτήμα του, ούτε προέβη σε καμία δημόσια δήλωση επί σειρά μηνών κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης κρίσης στην ιστορία της εταιρείας.

Ενώ ο Πίεχ αποσχίστηκε από την οικογένεια ύστερα από οξύ αγώνα για την εξουσία αρκετούς μήνες πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο με το ντίζελ, παρέμενε το πρόσωπο επιρροής και το μόνο που αφιέρωσε τη ζωή του στον πλουτισμό της οικογένειάς του. Ο θάνατός του στρέφει τώρα τα φώτα της δημοσιότητας στον οίκο του, που συνδιοικούν ο Βολφγκανγκ Πόρσε και ο Χανς Μίκελ, αδελφός του Πίεχ -αμφότεροι εβδομηκονταετείς.

Ο θάνατος του Πίεχ, όπως σχολιάζει ο Λονδρέζος αναλυτής της Evercore ISI,  Άρντ Έλινγκχορστ “θέτει στο τραπέζι το πολύ πιεστικό ερώτημα: πώς θα διαχειριστούν οι οικογένειες το ζήτημα της διαδοχής; Η παρούσα δομή αρμόζει άραγε στη διοίκηση της μεγαλύτερης εταιρείας στην Ευρώπη;” Η οικογενειακή οργάνωση “μοιάζει με υπερβολικά περίπλοκη δομή σε ένα κόσμο που απαιτεί αστραπιαίες αποφάσεις”.

Η Volkswagen προσπάθησε να προσπεράσει το σκάνδαλο του ντίζελ, εστιάζοντας επιθετικά στα ηλεκτροκίνητα αμάξια, με τη δέσμευση να ξοδέψει τριάντα δισ. ευρώ (33 δισ. δολάρια) στη φιλόδοξη απόπειρα να μετατρέψει τα αυτοκίνητα που προορίζονται για μία μικρή μερίδα της αγοράς, σε μαζικό προϊόν. Ταυτόχρονα, η εταιρεία πιέζεται από τα υπόλοιπα βάρη της αυτοκρατορίας του Πίεχ -συμπεριλαμβανομένων μονάδων για κατασκευή μηχανών πλοίων και σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.

Η απόσπαση μειοψηφικού μεριδίου στα βαριά φορτηγά με τη μονάδα Traton SA ήταν η πρώτη χειροπιαστή απόπειρα της βιομηχανίας να οργανώσει το χαρτοφυλάκιό της, που διαθέτει ένα ευρύ φάσμα ονομάτων όπως οι εξωτικές Μπουγκάτι και Λαμποργκίνι (Bugatti και Lamborgini), τα πολυτελή Porsche και Audi και τα μαγικής κατανάλωσης Scoda και Seat.

Το παρόν και το μέλλον του οίκου Πόρσε-Πίεχ βρίσκεται στα χέρια των δύο εγγονών του Φερδινάνδου Πόρσε οι οποίοι διστάζουν να μοιράσουν αρμοδιότητες στο ολοένα και πιο ανομοιογενές σύνολο των νεώτερων μελών της οικογένειας.

Ιδού μια ματιά στους βασικούς παίχτες:

Οι παλαίμαχοι

Βόλφγκανγκ Πόρσε, 76/ Πρόεδρος της μητρικής εταιρείας και μέλος του εποπτικού συμβουλίου της Volkswagen. Ενορχηστρωτής της απόπειρας να πάρει τον έλεγχο του κολοσσού προτού ο Πίεχ καταφέρει να ανατρέψει τα σχέδια του ξαδέλφου του διατηρώντας την εξουσία. Ο Βόλφγκανγκ πήρε το μέρος του Φερδινάνδου Πίεχ στον αγώνα για την εξουσία τον Απρίλιο του 2015, που κατέληξε στην απομάκρυνση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου από την προεδρία και την πώληση των μετοχών του.

Χανς Μίκελ Πίεχ, 77/ Ο επικεφαλής από την παρακλάδι των Πίεχ στην οικογένεια, ο Χανς Μίκελ Πίεχ σπανίως μοιάζει να παίζει ρόλο στα κοινά. Επαγγελματίας δικηγόρος, φαίνεται να διατηρεί εγκάρδιες σχέσεις με όλες τις πλευρές της οικογένειας και βρίσκεται στα εποπτικά συμβούλια τόσο στη VW όσο και στη Porsche Holding.

Χανς Μίκελ Πίεχ

Η νέα γενιά

Φερδινάνδος Όλιβερ Πόρσε, 58/ Γιος του σχεδιαστή του σπορ μοντέλου 911 και ιδρυτού της Porsche Design Φερδινάνδου Αλέξανδρου, πρόκειται για το μακροβιότερο μέλος στο εποπτικό συμβούλιο της Volkswagen από την τέταρτη γενιά της οικογένειας. Σπούδασε νομικά και βρίσκεται στο εν λόγω συμβούλιο από τον Αύγουστο του 2009.

Volkswagen AG AGM as Truck IPO Plan Stages Surprise Comeback

Πίτερ Ντάνιελ Πόρσε, 45/ Ο μεγαλύτερος εκ των μετόχων της τέταρτης γενιάς, διαθέτει και τη μεγαλύτερη δύναμη στις ψηφοφορίες. Ωστόσο, του λείπει η αντίστοιχη υποστήριξη. Έχει συγγράψει διάφορα βιβλία εκ των οποίων και το επονομαζόμενο “Υπάρχουν κι άλλα πράγματα στη ζωή από το να χτίζεις αυτοκίνητα” το οποίο άφησε την οικογένεια να αναρωτιέται. Βρίσκεται στο συμβούλιο της Porsche Holding, παίρνοντας το σκήπτρο κατευθείαν από τον πατέρα του Χανς Πίτερ.

PDP Holding GmbH Founder Peter Daniell Porsche Interview

Γιόσεφ Άχορνερ, 59/ Γιος της αδελφής του Φερδινάνδου Πίεχ, μέλος του συμβουλίου της Porsche Holding. Σπούδασε νομικά και συνέβαλε στην ίδρυση της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Emarsys στη Βιέννη.

Στέφαν Πίεχ, 48/ Γιος του Χανς Μίκελ, μέλος του εποπτικού συμβουλίου της Porsche Holding. Αφού σπούδασε στη Σκωτία και τη Γαλλία, πήρε διδακτορικό στα ΜΜΕ από πανεπιστήμιο της Αυστρίας και διευθύνει εταιρεία ΜΜΕ η οποία έχει τα δικαιώματα κινουμένων σχεδίων και συναφών οικογενειακών προγραμμάτων.

Λουίζ Κίεσλινγκ, 62/ Σχεδιάστρια μόδας, αδελφή του Γιόζεφ Άχορνερ, κέρδισε τη θέση της στο συμβούλιο τον Απρίλιο 2015 όταν αποκαθαιρέθηκαν ο Φερδινάνδος Πίεχ και η σύζυγός του Ούρσουλα.

Volkswagen AG Annual General Meeting