bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Ο επιχειρηματίας που επενδύει σε ταινίες κυνηγώντας αποδόσεις

  • Bloomberg

Jason Cloth


Ο Jason Cloth διαχειρίζεται του κινδύνους στην επιχείρηση χρηματοδότησης του κινηματoγραφικών ταινιών που διαθέτει, όπως ακριβώς έκανε και ως τραπεζικός επενδυτής. Eξετάζοντας τις συμφωνίες και έχοντας στο μυαλό του ένα βασικό ερώτημα: «Πώς δεν θα χάσω;»

Αυτό σημαίνει να παραμένει επικεντρωμένος στην επιχείρηση και να μην παρασύρεται από τη γοητεία του Χόλιγουντ.

«Οι άνθρωποι παίζουν με την ματαιοδοξία», δήλωσε ο Cloth, 53 ετών, σε συνέντευξη στο γραφείο του Bloomberg στο Τορόντο. «Αλλά αν απογυμνώσετε τα λαμπερά φώτα της ματαιοδοξίας, και διαχειρίζεστε την επιχείρηση σαν μία μορφή δανεισμού που στηρίζετε στα περιουσιακά στοιχεία, τότε απλά εστιάζετε στην αξία και καταλαβαίνετε».

Η προσέγγιση αυτή φαίνεται να λειτουργεί. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Creative Wealth Media με έδρα το Τορόντο έχει διαθέσει πάνω από 750 εκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση ταινιών εδώ και μια δεκαετία. Αυτό τον καθιστά έναν από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς χρηματοδότες της βιομηχανίας και έχει αποφέρει αποδόσεις 8% έως 11% στους επενδυτές που συμμετέχουν στα κεφάλαια της εταιρείας, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η αποθέωση των κριτικών

Η ταινία που μπορεί να εξελιχθεί στην καλύτερη δημιουργία της Creative Wealth πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα: Πρόκειται για το «Joker» (με πρωταγωνιστή τον Joaquin Phoenix) που παρουσιάζεται  στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο τη Δευτέρα, μετά την πρεμιέρα του στην Βενετία, όπου κέρδισε το πρώτο βραβείο το Σάββατο.

Η ταινία θα μπορούσε να αποφέρει μέχρι και 263 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και τον Καναδά μετά την έναρξη προβολής της στις αίθουσες στις 4 Οκτωβρίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις της  Exhibitor Relations Co. Με έναν προϋπολογισμό αρκετά χαμηλότερο από αυτό των τυπικών ταινιών με υπερήρωες, η ταινία Joker θα μπορούσε να φέρει τεράστιο κέρδος στην Creative Wealth, η οποία βοήθησε να βρεθούν τα 25 εκατομμύρια δολάρια από το συνολικό κόστος παραγωγής της ταινίας ύψους 55 εκατομμυρίων δολαρίων.

Δύο άλλες μεγάλες παραγωγές πρόκειται να ακολουθήσουν. Η ταινία «Bombshell», για το σκάνδαλο του Roger Ailes στη Fox News, με αστέρες όπως οι Nicole Kidman, Margot Robbie και Charlize Theron και το «The Morning Show» της Apple TV με την Reese Witherspoon, τη Jennifer Aniston και τον Steve Carell.

Το να στηρίζεις έναν νικητή δεν αποτελεί εύκολο κατόρθωμα σε έναν κλάδο που είναι γνωστό ότι μπορεί να καταβροχθίσει κεφάλαια και συχνά βασίζεται σε απρόβλεπτα ακροατήρια. «Η Γέννηση ενός Έθνους», την οποία στήριξε η Creative Wealth, δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες για τα Όσκαρ το 2016, αλλά βούλιαξε στο box office. Πρόσφατες ανάλογες «βόμβες» ήταν το Dark Phoenix, μια ταινία υπερήρωων που έφερε πολλές ζημιές στη Walt Disney Co. και το The Kitchen, μια κινηματογραφική ταινία δράσης της Melissa McCarthy που χρηματοδότησε και ο Cloth, αλλά κέρδισε μόλις 14,7 εκατομμύρια δολάρια σε όλο τον κόσμο.

Joker

Διαχείριση κινδύνου

Για να διαχειριστεί τον κίνδυνο, η στρατηγική του Cloth είναι να επενδύει σε πολλά έργα, να εξασφαλίζει την υποστήριξη των κορυφαίων στούντιο και να συνεργάζεται με αξιόπιστους συνεργάτες – συμπεριλαμβανομένης μιας ομάδας πρώην τραπεζικών επενδυτών. Οι πελάτες του περιλαμβάνουν τα καναδικά συνταξιοδοτικά ταμεία, τα γραφεία διαχείρισης μεγάλων οικογενειακών περιουσιών αλλά και ιδιώτες.

«Εστιάζουμε στο να είμαστε ένα εναλλακτικό κατάστημα χρηματοδότησης», είπε ο Cloth. «Είμαστε ένας δανειστής που υποστηρίζεται από περιουσιακά στοιχεία, απλώς τυχαίνει να χρησιμοποιεί  την πνευματική ιδιοκτησία ως περιουσιακό στοιχείο, για την εξασφάλιση των δανείων που παρέχουμε».

Η εκκίνηση

Γεννημένος στ Τορόντο, ο Cloth ξεκίνησε την καριέρα του ως οικονομολόγος με σταθερό εισόδημα στην καναδική Imperial Bank of Commerce, αλλά άφησε τη θέση του για να ξεκινήσει μια εναλλακτική εταιρεία επενδύσεων επικεντρωμένη σε στοιχεία υψηλής απόδοσης που δεν συσχετίζονται με τις αγορές. Τότε ήταν που τον προσέγγισαν δύο άνδρες για να δανειστούν 15 εκατομμύρια δολάρια, προκειμένου να στηρίξουν έναν νέο Καναδό καλλιτέχνη. «Αφού σταμάτησα να γελάω», είπε, αποφάσισε να επενδύσει ένα μικρότερο ποσό στον καλλιτέχνη γνωστό ως The Weeknd.

Ήταν η μόνη συμφωνία του Cloth στη μουσική βιομηχανία, αλλά του άνοιξε το δρόμο για να συνεργαστεί με τους ανθρώπους του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ένα χώρο ο οποίος πάντα του φαίνονταν ελκυστικός και τον οδήγησε στη δημιουργία της Creative Wealth. Μία από τις πρώτες ταινίες που υποστήριξε ήταν η «Tumbledown» με την Bron Studios, με την οποία συνεργάζεται στενά.

«Είχαμε συνεννόηση μεταξύ μας: μπορώ να σας φέρω όσα κεφάλαια χρειάζεστε αλλά όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά, που συμβαίνει στον κόσμο του κινηματογράφου, χρειάζομαι το στούντιο να με στηρίζει», είπε ο Cloth.

Ξεκινώντας με δάνεια 5 εκατομμυρίων δολαρίων από φίλους και οικογένεια, η Creative Wealth έχει τώρα χρηματοδοτικά κεφάλαια ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων και μετοχικό κεφάλαιο ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων.

Χρηματοδότηση

Σε ένα περιβάλλον συρρίκνωσης των αποδόσεων των ομολόγων, ο Cloth είπε ότι οι επενδυτές χτυπούν την πόρτα του. Ο επιχειρηματίας έχει ως στόχο να ενισχύσει το ταμείο του σε 750 εκατομμύρια δολάρια κατά το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων κεφαλαίων από την Canaccord Genuity Corp. ύψους 200 εκατ. δολαρίων. Είπε επίσης ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με άλλα μεγάλα στούντιο για ένα πρόσθετο μετοχικό κεφάλαιο.

Η συνεργασία με το στούντιο Bron βοήθησε την Creative Wealth να κερδίσει δικαιώματα χρηματοδότησης σε διάφορες μεγάλες επιτυχίες, συμπεριλαμβανομένου του «Joker», της ιστορίας του κακού του Batman, από τον σκηνοθέτη Τοντ Φίλιπς που διηγείται πως ένας αποτυχημένος κωμικός έγινε τόσο διεστραμμένος.

Η Creative Wealth κέρδισε μερίδιο συμμετοχής στο έργο εν μέρει με αντάλλαγμα τη δέσμευση να φέρει ιδέες στη Warner Bros. από τα Bron Studios στο μέλλον, δήλωσε ο Cloth. «Πρέπει να διανέμουν άλλα πράγματα που δεν είναι στο πεδίο τους. Βασίζονται σε εταιρείες όπως η Bron για να τους φέρουν πνευματική ιδιοκτησία κορυφής. «

Ο απρόβλεπτος παράγοντας

Η στήριξη από τις καθιερωμένες εταιρείες παραγωγής του Χόλιγουντ είναι το κλειδί για την επιβίωση καθώς αυξάνονται οι ροές, ανέφερε ο Cloth.

«Οι ταινίες είναι ένα πραγματικό πρόβλημα για τον ανεξάρτητο κινηματογραφικό χώρο: αν δεν είναι στο πλαίσιο κάποιου event, οι άνθρωποι προτιμούν να μένουν στο σπίτι και να το παρακολουθούν στην προσωπική τους οθόνη», ανέφερε ο Cloth. «Αν δεν έχετε αυτή την τεράστια ώθηση,  ένα σπουδαίο στούντιο μάρκετινγκ να σας στηρίζει, τα πράγματα είναι δύσκολα.»

Η επιχείρηση μπορεί πάντα να φέρει μια έκπληξη. O Cloth ήταν περήφανος που στήριξε την ταινία η «Γέννηση ενός Έθνους». Στη συνέχεια, οι καταγγελίες περί βιασμού που υπήρξαν πριν από δεκαετίες εναντίον του σκηνοθέτη και ηθοποιού, Nate Parker, ήρθαν εκ νέου στο προσκήνιο. Ο Parker είχε αθωωθεί στη δίκη. Η ταινία τελικά απέφερε μόνο περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια στο πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής.

«Είναι ακόμα μία από τις ταινίες για τις οποίες είμαι περήφανος, αλλά επίσης είναι μία πικρή ιστορία», είπε ο Cloth. «Πρέπει να ψάχνετε προσεκτικά τους κινηματογραφιστές και τους αστέρες και να έχετε το σθένος να πείτε, αν υπάρχει καπνός, ότι ίσως θέλετε να μείνετε μακριά. Η ταινία έχει μεγάλο ρίσκο».