• Big Story

    To Exxon Valdez της κυβέρνησης. Ο Αλέξης Τσίπρας πνίγεται στην πετρελαιοκηλίδα του Σαρωνικού

    • NewsRoom
    rupansi poulia 1


    Ανεξέλεγκτες είναι πλέον οι διαστάσεις που λαμβάνει η οικολογική καταστροφή από την πετρελαιοκηλίδα του ναυαγίου  του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» που έφτασε σήμερα στη Γλυφάδα και (δυστυχώς) προχωρά…Τόσο πολύ που δεν αποκλείεται να πνίξει ολόκληρη την κυβέρνηση η οποία επέδειξε απίστευτη ολιγωρία. Τόσο που δεν αποκλείεται να γίνει το Exxon Valdez του Αλέξη Τσίπρα. Υπενθυμίζεται ότι στις 24 Μαρτίου του 1989, το τάνκερ Exxon Valdez προσάραξε στην περιοχή William στην Αλάσκα. Πάνω από 40 χιλιάδες τόνοι  αργού πετρελαίου χύθηκαν στη θάλασσα καταστρέφοντας περισσότερα από 1.300 μίλια ακτογραμμής, σκοτώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες πουλιά και θαλάσσια ζώα.

    Σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας

    Για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όλα έγιναν όπως έπρεπε αποδίδοντας την επέκταση της πετρελαιοκηλίδας στα θαλάσσια ρεύματα που παρέσυραν ποσότητες που είχαν απομείνει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

    Το πρωί στο υπουργείο πραγματοποιήθηκε έκτακτη σύσκεψη για το θέμα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύσιο Χαράλαμπο Καλαματιανό να το χαρακτηρίζει ως μείζονος σημασίας βαρύ περιστατικό.

    Επίσης τόνισε ότι αυτή τη στιγμή η επικέντρωση των ενεργειών βρίσκεται στη απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους.

    Σε ερώτηση αν υπήρξε άμεση αντιμετώπιση του περιστατικού ρύπανσης από την πρώτη στιγμή, ο κ. Καλαματιανός απάντησε ότι η κινητοποίηση των λιμενικών Αρχών ήταν άμεση ενώ από την πρώτη ώρα του περιστατικού περιπολούσε στο σημείο του ναυαγίου σκάφος του λιμενικού σώματος.

    Είπε, εξάλλου, ότι η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην εταιρεία απορρύπανσης έγινε επίσης σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, σε λιγότερο από τέσσερις ώρες.

    «Η αντιμετώπιση είναι επαρκής και αποτελεσματική και η εικόνα που έχουμε σήμερα είναι ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει πλωτός γερανός και τρεις σειρές φραγμάτων που εμποδίσουν κηλίδες από το ναυάγιο να εξέλθουν και να μολύνουν περαιτέρω την περιοχή» δήλωσε ο κ. Καλαματιανός και συμπλήρωσε ότι «στις ακτές τόσο της Σαλαμίνας όσο και στην Πειραϊκή, όπου έχει εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδα, επιχειρούν χερσαίες δυνάμεις ενώ χρησιμοποιούνται και εναέρια μέσα του λιμενικού που περιπολούν τον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του Σαρωνικού».

    Σαλαμίνα
    «Δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή την έκταση της θαλάσσιας μόλυνσης, αλλά όταν όταν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και γι αυτό θα είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε» ανέφερε.

    Για ένα από τα μεγαλύτερα περιστατικά ρύπανσης που έχουν προκληθεί στη θάλασσα τα τελευταία χρόνια, έκανε λόγο από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, ενώ σε δηλώσεις του τόνισε, ότι έως στιγμής δεν είναι εμφανείς οι λόγοι και τα αίτια της βύθισης του πλοίου, καθώς δεν έχει προκύψει πρόσκρουση και δεν υπήρχε έντονη θαλασσοταραχή.

    Saronikos AGIA ZONI II

    rupansi poulia 1 rupansi poulia 1

    «Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε. Ζητήσαμε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μέσα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση της θάλασσας, η οποία απλώνεται σε όλη την ακτογραμμή και της Πειραϊκής και όχι μόνο» τόνισε ο κ. Γαβρίλης.

    Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου κατά τη διάρκεια της σύσκεψης η εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρίας του δεξαμενοπλοίου, της «AGIA ZONI II Ναυτική Εταιρία», Χριστίνα Σφαέλου, δήλωσε ότι η απώλεια του πλοίου είναι τραγική και αναπάντεχη για την εταιρία, η οποία, ακόμα, όπως υποστήριξε, δεν γνωρίζει τις αιτίες του ναυαγίου. Σημείωσε ότι η πλοιοκτήτρια εταιρία θα κάνει ότι είναι δυνατό να γίνει και ήδη έχει ζητήσει πρόσθετες δυνάμεις από την εταιρία απορρύπανσης.

    Η ίδια επίσης σημείωσε την ταχύτητα με την οποία υπεγράφη η σύμβαση των πλοιοκτητών με τον Όμιλο Σπανόπουλου. Επίσης, η κυρία Σφαέλου υποστήριξε ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι θα έκανε ένα δρομολόγιο ρουτίνας ανεφοδιάζοντας άλλα σκάφη, ότι όλα του τα πιστοποιητικά ήταν σε ισχύ και ότι είναι ασφαλισμένο για ζημίες έναντι τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατομμυρίων ευρώ.

    Από την πλευρά του ο κ. Μιχάλης Σπανόπουλος εκ μέρους του ομώνυμου Ομίλου, δήλωσε ότι στην περιοχή του ναυαγίου επιχειρούν 5 ιδιωτικά αντιρρυπαντικά σκάφη. Πάνω από το ναυάγιο υπάρχει γερανός και γύρω έχουν αναπτυχθεί τρεις σειρές πλωτών φραγμάτων. Σημείωσε επίσης ότι το έργο που έχει αναλάβει η εταιρία του είναι πάρα πολύ μεγάλο και ήδη έχει αναθέσει υπεργολαβικά επιχειρήσεις σε έξι άλλες εταιρίες. Όπως είπε, το ναυαγισμένο δεξαμενόπλοιο πλέον έχει σφραγιστεί πλήρως και έχει «καθίσει» σε βάθος 30 μέτρων, ατόφιο, δεν έχει δηλαδή προκληθεί ρωγμή. Σημείωσε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία της απάντλησης του φορτίου του και πως στην επιχείρηση συμμετέχουν 10 δύτες ενώ η διάρκειά της εκτιμάται σε περίπου 20 ημέρες λέγοντας ακόμη ότι ο χρόνος εξαρτάται ευθέως από τις καιρικές συνθήκες.

    Επιπλέον αναφέρθηκε ότι όταν ολοκληρωθούν οι επιχειρήσεις καθαρισμού των ακτών και της θάλασσας, το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών θα κάνει τις προβλεπόμενες δειγματοληψίες και αν τα αποτελέσματα είναι θετικά, τότε θα συνυπογραφεί πρακτικό καλής παράδοσης των ακτών μεταξύ των ΟΤΑ, του Λιμεναρχείου Πειραιά και της εταιρίας που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση.

    Το ιστορικό

    Το πρωί της Κυριακής 10 Σπετεμβρίου 2017το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη» βυθιζόταν στον Σαρωνικό.  Το ότι ήταν γεμάτο με πετρέλαιο ήταν γνωστό από την πρώτη στιγμή, το κατέθεσαν αμέσως οι διασωθέντες δύο ναυτικοί που επέβαιναν σε αυτό.
    Οι φόβοι για ρύπανση διατυπώθηκαν και αυτοί ευθύς αμέσως.

    Όμως πρώτον ήταν Κυριακή και δεύτερον, σύσσωμη η κυβέρνηση βρισκόταν σε… «μούντ Θεσσαλονίκης» λόγω της συνέντευξης του πρωθυπουργού.

    Δευτέρα πρωί οι περιβαλλοντικές ανησυχίες της κυβέρνησης χτύπησαν κόκκινο με το θέμα της Eldorado.

    Όμως το πετρέλαιο από τα τάνκια του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου διέρρεε ύπουλα και ουδείς σκέφτηκε να σημάνει συναγερμό. Παρά και το γεγονός ότι από την πρώτη στιγμή κάποιες μικρές κηλίδες είχαν κάνει την εμφάνισή τους στο σημείο του ναυαγίου.
    Απίστευτη ολιγωρία, επιπολαιότητα και ερασιτεχνικοί χειρισμοί χαρακτηρίζουν την όποια αντίδραση της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου.

    Ξαφνικά οι ακτές της Σαλαμίνας γέμισαν μαζούτ. Οι παραλίες από την Κυνοσούρα έως τα Σελήνια έγιναν «μαύρες».

    Όμως την ίδια ώρα που η Σαλαμίνα είχε βγει στους δρόμους ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής διαβεβαίωνε το πανελλήνιο πως  «η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και δεν υπάρχει κίνδυνος για άλλη διαρροή. Η πρώτη μας προσπάθεια ήταν να στεγανοποιηθεί το πλοίο που βυθίστηκε. Η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και ίσως σήμερα το απόγευμα να αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου».

    Προφανώς αυτό το… 5% ήταν που έκανε τη ζημιά.

    Αυτό το 5% ήταν που χθες βράδυ έπνιξε τη Φρεαττύδα, σήμερα το πρωι μαύρισε την ακτή του Καλαμακίου και του Αγίου Κοσμά, έφτασε έως τη Γλυφάδα και απειλεί να επεκταθεί ώς τη Βουλιαγμένη και ο Θεός μόνο ξέρει έως που θα φτάσει.

    Το σίγουρο είναι ένα. Ή μάλλον δύο: Το πρώτο είναι ότι το «Αγία Ζώνη» κινδυνεύει να γίνει το Exxon Valdez με απόβλεπτες συνέπειες για μια ολόκληρη περιοχή που χρόνια τώρα κυβερνήσεις επί κυβερνήσεων έδωσαν μάχη να την καθαρίσουν και να την αποδώσουν στο κοινό.  Και το δεύτερο ότι το «Αγία Ζώνη» έπνιξε – με την εξέλιξη που πήρε η υπόθεση και την αδιαμφισβήτη ολιγωρία των υπευθύνων – τις όποιες περιβαλλοντολογικές ανησυχίες που προσπάθησε να πουλήσει η κυβέρνηση με την Eldorado.



    ΣΧΟΛΙΑ