• Big Story

    ΕΚΤ για φόρο τραπεζικών συναλλαγών: Ξεχάστε το !


    Τη διακριτική – αλλά δεδομένη – ενόχλησή τους, για την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει στην επιβολή τέλους επί των τραπεζικών συναλλαγών, δεν κρύβουν πηγές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Μιλώντας στο mononews.gr, παραπέμπουν με νόημα στο ισχύον μνημόνιο, που προβλέπει ότι, για κάθε νέο μέτρο, θα πρέπει να έχει προηγηθεί διαβούλευση και συμφωνία με τους θεσμούς.

    Τονίζουν ακόμα ότι θα πρέπει να αποφεύγονται οι μονομερείς ενέργειες, υπενθυμίζοντας το τι συνέβη με το παράλληλο πρόγραμμα.

    Σε ερώτηση του mononews.gr, για το αν η Φρανκφούρτη μπορεί να επιβάλει κυρώσεις σε ένα κράτος-μέλος, οι ίδες πηγές απαντούν αρνητικά, τονίζοντας ότι η ΕΚΤ είναι μια κεντρική τράπεζα και τίποτα παραπάνω.

    Δεδομένου, όμως, ότι το συγκεκριμένο μέτρο αφορά στο τραπεζικό σύστημα και στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, προσθέτουν ότι η Κεντρική Τράπεζα θα πρέπει να εκδώσει γνώμη, η οποία πάντως δεν είναι δεσμευτική.

    Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΙΡΛΑΝΔΙΑΣ

    Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είχε εκδώσει γνώμη, εκφράζοντας την αντίθεσή της στο μέτρο, που προσπαθούσε να περάσει η ιρλανδική κυβέρνηση, σχετικά με την επιβολή τέλους στις αναλήψεις από ΑΤΜ. Τότε, οι επιτελείς της Φρανκφούρτης ανέφεραν ότι θα αυξηθεί το κόστος των μετρητών.

    ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

    Σύμφωνα με τις προθέσεις της κυβέρνησης, το σχέδιο προβλέπει την επιβολή του φόρου 0,1% – 0,2% (ένα με δύο τοις χιλίοις), για συναλλαγές άνω των 1.000 ευρώ. Στοιχεία που έχει στη διάθεση του το υπουργείο Οικονομικών καταδεικνύουν ότι οι ετήσιες τραπεζικές συναλλαγές ξεπερνούν τα 350 δισ. ευρώ ετησίως, ήτοι ημερησίως ανέρχονται σε 960 εκατ. ευρώ περίπου.

    Το κόστος θα επιμερίζονται καταθέτες και τράπεζες κατά 50%. Σε ετήσια βάση η επιβάρυνση για το τραπεζικό σύστημα από το τέλος συναλλαγών θα είναι 175,2 εκατ. ευρώ. Αυτό το ποσό θα αφαιρεθεί ουσιαστικά από το σύνολο των συναλλαγών των τραπεζών και θα πλήξει ευθέως την κερδοφορία τους.

    Και δεδομένου ότι δεν θα είναι ένα μέτρο που θα ληφθεί μόνον το 2016, θα έχει διαρκή επίπτωση στον κύκλο εργασιών των τραπεζών, καθώς θασυρρικνώνει τις τραπεζικές εργασίες σε όρους όγκου συναλλαγών.

    Το τελικό ποσό που θα εισρεύσει στα δημόσια ταμεία από το τέλος επί των τραπεζικών συναλλαγών θα εξαρτηθεί από τις συναλλαγές που θα εξαιρεθούν από αυτό. Κατά πληροφορίες η κυβέρνηση σχεδιάζει να εξαιρέσει από το τέλος διάφορα είδη συναλλαγών, π.χ., κινήσεις που γίνονται στα αυτόματα μηχανήματα ανάληψης, συναλλαγές έως 500 ευρώ, κ.α..

    Στελέχη του οικονομικού επιτελείου αναφέρουν πως, εάν δεν υπάρξουν εξαιρέσεις, θα εισπράττονται 350 εκατ. ευρώ ετησίως, εάν υπάρξουν εξαιρέσεις θα εισπραχτούν 300 εκατ. ευρώ. Εάν ο συντελεστής φορολόγησης διπλασιαστεί από το 1 στο 2 τοις χιλίοις, τα σχετικά ποσά θα διπλασιασθούν.

    Το τέλος επί των τραπεζικών συναλλαγών, 1 τοις χιλίοις, το είχε προτείνει ο Γιάνης Βαρουφάκης στους θεσμούς τον Απρίλιο, αλλά το μέτρο τελικά απερρίφθη.

    ΠΟΥ ΑΛΛΟΥ ΕΧΕΙ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ

    Ο συγκεκριμένος φόρος επιβλήθηκε για πρώτη φορά στην Αυστραλία, το 1982 και τον κράτησε για 23 χρόνια, μέχρι το 2005.

    Το παράδειγμά της ακολούθησαν η Αργεντινή (1984), το Περού (1989), η Βραζιλία (1993), η Κολομβία (1998), η Βενεζουέλα (1998), το Εκουαδόρ (1999) και το Μεξικό.

    Σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι φόροι αυτοί αύξησαν τα έσοδα βραχυπρόθεσμα, αλλά είχαν αρνητικές επιπτώσεις στην εμπιστοσύνη των καταθετών προς το τραπεζικό σύστημα.

    Πάντως, σε καμία από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, η επιβολή φόρου στις τραπεζικές συναλλαγές δεν συνέπεσε με capital control.



    ΣΧΟΛΙΑ