Καλεσμένοι της Ολυμπίας οδού είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε σε σημεία ενδιαφέροντος καθοριστικά για την λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου.
Ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπίας οδού εκτείνεται σε 277km και άλλα 90km από Πύργο μέχρι Καλό Νερό – Τσακώνα, θα δοθούν στην κυκλοφορία μέχρι τέλος του χρόνου. Διαθέτει κατά μήκος του 64 θέσεις ηλεκτροφόρτισης (EV) με φορτιστές έως και DC 360 kW. Επίσης έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά πάρκα στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και στα Parking μειώνοντας σημαντικά την κατανάλωση ρεύματος. Γίνεται ανακύκλωση παντού και αξιοποιούνται υδροπάνελ τα οποία παράγουν καθαρό πόσιμο νερό από την υγρασία του αέρα με την βοήθεια ηλιακής ενέργειας.
Η δομή του έργου έχει ως εξής:
– Παραχωρησιούχος OLYMPIA ODOS S.A.
– Κύριος του Έργου: Ελληνικό Δημόσιο
– Ανεξάρτητος Μηχανικός SETEC TPI SAS – SALFO & ASSOCIATES S.A.
– Κατασκευαστές (AVAX, AKTOR S.A. , TERNA S.A , VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJECTS
– Λειτουργός OLYMPIA ODOS OPERATION S.A.
– Δανειστές (Alpha Bank, Eurobank, Pireaus Bank, European Investment Bank, National Bank of Greece)
Υπάρχουν συμβατικές υποχρεώσεις για το σχεδιασμό, τη συντήρηση, τη λειτουργία, την κατασκευή και την χρηματοδότηση.
Πρώτη στάση μας τα διόδια Ελευσίνας. Εκεί που οι περισσότεροι οδηγοί ακούν την πρώτη καλημέρα της ημέρας από το προσωπικό. Ένας από τους μεγαλύτερους μετωπικούς σταθμούς διοδίων με 28 λωρίδες εξυπηρέτησης όπου μοιάζει με εργοστάσιο. Αφού σταθμεύσαμε σε ασφαλές σημείο, κατεβήκαμε στο υπόγειο τούνελ κάτω από τα διόδια.
Αυτό το τούνελ δίνει ασφαλή πρόσβαση στους υπαλλήλους-εισπράκτορες ώστε να μην χρειάζεται να περπατούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Ανά 3 λωρίδες, υπάρχει πόρτα με σκάλα που οδηγεί στα κουβούκλια. Ως επιπλέον κίνητρο, ώστε περισσότεροι εργαζόμενοι να το αξιοποιούν, κάλεσαν τα παιδιά των εργαζομένων και ζωγράφισαν γκράφιτι σε καμβά. Έτσι οι εργαζόμενοι θαυμάζουν τις δημιουργίες των παιδιών τους και παράλληλα φτάνουν ασφαλείς με μηδενικό ρίσκο στο κουβούκλιο που εργάζονται.
Ενδιαφέρον είχε η αναφορά συμβάντων στον συγκεκριμένο σταθμό διοδίων. Έχει τύχει μια γυναίκα να γεννήσει στα διόδια. Έχει γίνει πυρόσβεση φορτηγού με μέσα που διέθετε ο σταθμός άμεσα. Άρα οι υπάλληλοι εκεί δεν κάνουν μόνο είσπραξη, φόρτιση πομποδεκτών και διαχείριση των διπλανών σταθμών. Μπορούν άμεσα να δράσουν και να παρέχουν βοήθεια σε οδηγούς και επιβάτες.
Δεύτερη στάση το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας Βλυχάδας. Ένας πολύ καλά οργανωμένος χώρος με σύγχρονες εγκαταστάσεις, όπου περιλαμβάνει γραφεία, συνεργείο αυτοκινήτων, χώρους στάθμευσης υπηρεσιακών αυτοκινήτων και φορτηγών, αποθήκες και άλλα. Οδηγηθήκαμε σε μια αίθουσα όπου έγινε και η παρουσίαση. Ίσως δεν πάει εύκολα το μυαλό μας, αλλά μια εταιρία αυτοκινητοδρόμου δεν έχει ως αντικείμενο μόνο τον δρόμο. Ακολουθεί στρατηγική προσέγγιση αειφορίας με γνώμονα το Περιβάλλον, την κοινωνία, το ανθρώπινο δυναμικό, την εμπειρία ταξιδιού και την οδική ασφάλεια. Όσο για το τελευταίο, η μείωση των ατυχημάτων σε ποσοστό 93% από το 2008 έως σήμερα, δεικνύει πόσο σημαντικά μέτρα ασφαλείας έχουν ληφθεί.
Η διαρκής αναζήτηση τεχνικών για βελτίωση του οδικού δικτύου, μείωση των ρύπων, μείωση κατανάλωσης ενέργειας οδηγεί σε τεχνολογίες και λύσεις που μόνο θετικά αποτελέσματα έχουν σε βάθος χρόνου. Για παράδειγμα η εγκατάσταση φωτόμετρου σε κάθε σήραγγα, μείωσε κατά 55% την κατανάλωση ενέργειας ρεύματος καθώς τα φώτα στις σήραγγες παραμένουν ανοιχτά 24 ώρες το 24ωρο. Με λάμπες Led οι οποίες έχουν λειτουργία αυξομείωσης έντασης, ο φωτισμός ρυθμίζεται ανάλογα κατά τη διάρκεια της μέρας ώστε να δημιουργεί πάντα ασφαλές περιβάλλον για τους οδηγούς.
Βρεθήκαμε στο στρατηγείο διαχείρισης κυκλοφορίας, όπου εκεί οι εργαζόμενοι παρακολουθούν σε μεγάλες οθόνες, όλες τις κάμερες του αυτοκινητοδρόμου. Γίνεται ανανέωση ανά 3 δευτερόλεπτα, ώστε να αλλάζουν οι κάμερες, καθώς δεν γίνεται να παρατηρούν όλες τις κάμερες ταυτόχρονα. Με σύγχρονα συστήματα, λειτουργικά προηγμένης τεχνολογίας και αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης υπάρχει συναγερμός όταν αναγνωριστεί συμβάν, αυτόματα έρχεται σήμα και εμφανίζονται οι κάμερες στο σημείο. Τότε οι υπάλληλοι εφαρμόζουν τα μέτρα ασφαλείας που είναι προκαθορισμένα για κάθε πιθανό σενάριο. Μέχρι και την αποκατάσταση του συμβάντος, το οποίο μπορεί να είναι ένα ατύχημα, φωτιά σε τούνελ, ένα αυτοκίνητο να κινείται αντίθετα στην κατεύθυνση, έντονα καιρικά φαινόμενα και άλλα πολλά, οι υπάλληλοι φροντίζουν ώστε να διακοπεί η κυκλοφορία ή να οριοθετηθεί σε ασφαλές περιβάλλον.
Διαρκείς περιπολίες από υπηρεσιακά αυτοκίνητα εξασφαλίζουν την άμεση δράση σε ένα συμβάν. Η παραχωρησιούχος εταιρία έχει υποχρέωση μέσα σε 60 λεπτά να έχει φτάσει αυτοκίνητο της Ολυμπίας Οδού στο σημείο που υπάρχει συμβάν ώστε να εφαρμόσει το πρωτόκολλο ασφαλείας. Ως προς έκπληξη όλων μας ενημερωθήκαμε πως η Ολυμπία οδός έχοντας βελτιστοποιήσει τον σχεδιασμό δρομολογίων, έχει καταφέρει τον χρόνο αυτό να τον έχει μειώσει στα 14 λεπτά.
Ξεναγηθήκαμε επίσης στον περιβάλλοντα χώρο των εγκαταστάσεων. Είδαμε μέρος του στόλου αυτοκινήτων και τα εκχιονιστικά μηχανήματα, επισκεφθήκαμε το συνεργείο όπου γίνονται οι μετατροπές στα βαν ώστε να μπουν οι φάροι και όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός, όπου ενημερωθήκαμε πως η συντήρησή τους γίνεται μόνο σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Εντυπωσιακό το γεγονός πως έχουν ενταχθεί στο δυναμικό της Ολυμπίας Οδού και ηλεκτρικά βαν.
Τρίτη στάση η Κακιά Σκάλα και πιο συγκεκριμένα το τούνελ ΑΙΘΡΑ. Επισκεφθήκαμε μία από τις σήραγγες διαφυγής από όπου μπορεί ένας οδηγός να φύγει ασφαλής αν συμβεί ένα συμβάν μες το τούνελ και εγκλωβιστεί. Στο συγκεκριμένο τούνελ η σήραγγα οδηγεί σε εξωτερικό χώρο δίπλα στο άλλο ρεύμα κατεύθυνσης. Σε περιπτώσεις δίδυμων τούνελ (ένα τούνελ ανά κατεύθυνση), οι σήραγγες διαφυγής οδηγούν από στο τούνελ του αντίθετου ρεύματος. Οι σήραγγες διαφυγής είναι σχεδιασμένες και εφοδιασμένες με εξοπλισμό ώστε αν για παράδειγμα υπάρχει φωτιά-καπνός στο ένα τούνελ, οι οδηγοί και όσοι εγκλωβιστούν στο τούνελ με το που μπουν στη σήραγγα είναι διασφαλισμένοι.
Αυτό συμβαίνει γιατί στις πόρτες εισόδου σήραγγας διαφυγής, οι οποίες είναι σηματοδοτημένες ώστε να εντοπίζονται εύκολα, υπάρχει προθάλαμος με ανεμιστήρες και βαρυτικά πάνελ με αποτέλεσμα να μην επιτρέπουν στην φωτιά και στον καπνό να εισχωρήσει στη σήραγγα. Άρα ο οδηγός μπαίνει στη σήραγγα, εκεί υπάρχει και τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης ώστε να ενημερώσει το κέντρο διαχείρισης Ολυμπίας οδού αλλά και να του δώσουν οδηγίες. Βγαίνει είτε έξω δίπλα από το αντίθετο ρεύμα σε ασφαλές περιβάλλον που δεν υπάρχει κίνδυνος με τα κινούμενα οχήματα είτε στο δίπλα τούνελ αντίθετης κατεύθυνσης όπου στη συγκεκριμένη περίπτωση διακόπτεται η κίνηση και στα δύο ρεύματα ώστε να δημιουργηθεί ασφαλές περιβάλλον για όλους τους πεζούς.
Πριν από τα τούνελ υπάρχουν μπάρες, όπου αφού ενημερωθούν νωρίτερα οι οδηγοί μέσω των οθονών να επιβραδύνουν, κατεβαίνουν και διακόπτουν την κίνηση του αυτοκινητοδρόμου σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Επίσης ένα πιλοτικό πλάνο έχει εφαρμοστεί σε 2 τούνελ της Ολυμπίας οδού. Αυτό περιλαμβάνει μια λευκή επίστρωση στο οδόστρωμα και λευκή βαφή στα πλαϊνά του τούνελ. Με αυτόν τον τρόπο ο οδηγός που εισέρχεται προσαρμόζεται πιο εύκολα στην έντονη αλλαγή φωτεινότητας και παράλληλα η αντανάκλαση από τα φώτα του τούνελ, λόγω του λευκού χρώματος μειώνει σημαντικά τις ανάγκες σε ενέργεια. Αυτό το πλάνο, καινοτομία της Ολυμπίας οδού, μελετάται ακόμη ώστε να συγκεντρωθούν τα κατάλληλα δεδομένα.
Έπειτα βρεθήκαμε ανάμεσα στα δύο ρεύματα σε ασφαλές σημείο πάντα. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε όλα όσα είδαμε και να λύσουμε όλες μας τις απορίες. Η πρόβλεψη, οι τεχνολογικές καινοτομίες και οι συνεχείς αναζητήσεις βελτιστοποίησης της ασφάλειας προσφέρουν ασφαλείς και ποιοτικές μετακινήσεις σε όλους τους οδηγούς. Μαζί μας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Παναγιώτης Παπανικόλας, ο οποίος είχε την πρωτοβουλία αυτής της ξενάγησης πύλες ώστε να δούμε πως οργανώνεται εκ των έσω η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου και πως δρουν στην καθημερινότητα οι εξειδικευμένοι υπάλληλοι.
Άλλη μια καινοτομία που εφαρμόζεται ήδη, μόνο στην Ολυμπία Οδό, είναι το υβριδικό σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης. Οι χρήστες πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ Pass χρεώνονται αναλογικά με τα χιλιόμετρα που οδηγούν στον αυτοκινητόδρομο. Ο οδηγός περνάει τα διόδια με το ΟΛΥΜΠΙΑ PASS όπως και πριν, αλλά στην έξοδό του από τον αυτοκινητόδρομο το σύστημα Hybrid – μέσω ειδικών ηλεκτρονικών πυλών- αναγνωρίζει τον πομποδέκτη, υπολογίζει αυτόματα και επιστρέφει-πιστώνει στο λογαριασμό του χρήστη τα χρήματα που αντιστοιχούν στη διαδρομή που δεν διανύθηκε. «ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και πληρώνεις μόνο όσο πας»
Η ξενάγηση και η ενημέρωση που λάβαμε μας βοήθησε να κατανοήσουμε πως λειτουργούν οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι. Είναι πολύ καλό και εξαιρετικά βοηθητικό όλο και περισσότεροι να λαμβάνουμε γνώση για τη λειτουργεία των αυτοκινητοδρόμων. Μέσω του Backstage Open Tour και του Mobile App της Ολυμπίας οδού, αυτή η ενημέρωση έρχεται με τον ευκολότερο και καλύτερο τρόπο κοντά σε όλους μας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Συνάντηση της Διοίκησης της ΥΠΑ με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας αναφορικά με το αεροδρόμιο Καστοριάς «Αριστοτέλης»
- Η Novibet έφερε τη μαγεία του NBA στο κέντρο της Αθήνας με το «3on3 Road To Glory»
- Στήριξη της ελληνικής αποστολής των Special Olympics Hellas στο Παγκόσμιο Κύπελλο ICF Canoe Sprint & Paracanoe 2025
- Παλαιό Φάληρο: Παρουσία Θεοδωρικάκου η υπογραφή μνημονίου για τη δημιουργία κέντρου καινοτομίας

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.
Διαβάζονται Τώρα
Διήμερη έφοδος του ΣΔΟΕ στις Σπέτσες: Εξονυχιστικοί έλεγχοι στον Δήμο μετά την αποκάλυψη του mononews για τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο

Γιώργος και Παναγιώτης Αγγελόπουλος: Ισχυρή παρουσία στη ναυτιλία και ναυπηγικό πρόγραμμα 500 εκατ. δολαρίων
