• AUTO

    Θέλει άλλο τρόπο οδήγησης το υβριδικό όχημα!

    • Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού


    Είναι τελείως διαφορετικό το στυλ που απαιτείται όταν οδηγούμε ένα όχημα που έχει σχεδιαστεί για να εξοικονομεί καύσιμο.

    Τα εξηλεκτρισμένα οχήματα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Υπάρχουν τα MHEV με ήπιο υβριδικό σύστημα ( μικρή μπαταρία 1kwh), τα υβριδικά ΗΕV ( με μεσαία μπαταρία 5kwh) τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά PHEV (με μεγάλη μπαταρία που μπαίνουν στην πρίζα 10-15kwh) και τα BEV μόνο με ηλεκτροκινητήρα και πολύ μεγάλη μπαταρία (50-100kwh) που μπαίνουν στην πρίζα. Όλα ανεξαρτήτως έχουν παραμετροποιηθεί με στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση του καυσίμου. Απαιτούν δε συγκεκριμένο τρόπο χρήσης, οδήγησης και συνεργασίας από τον οδηγό ώστε να αποδώσουν τα μέγιστα.

    Τα υβριδικά οχήματα έχουν ειδικές χαρτογραφήσεις ώστε να ανακτούν ενέργεια, να επιταχύνουν ήπια, να μεταβάλλουν τη θερμοκρασία στο εσωτερικό ήπια και να σβήνουν αμέσως μόλις είναι εφικτό το θερμικό κινητήρα. Στην οδήγηση υπάρχουν 3 φάσεις: Επιτάχυνση, επιβράδυνση, ρολάρισμα. Ένα υβριδικό/ηλεκτρικό όχημα είναι έτσι ρυθμισμένο ώστε να ανακτά ενέργεια στις δυο από αυτές: Ρολάρισμα, επιβράδυνση. Μάλιστα στα περισσότερα ρυθμίζεται ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας μέχρι του σημείου που δεν χρειάζεται να πατάει καθόλου φρένο ο οδηγός. Αφήνει το γκάζι  και το αυτοκίνητο σταματάει, ανακτώντας ενέργεια. Στη φάση της επιτάχυνσης το υβριδικό αυτοκίνητο προσπαθεί να ξοδέψει όση λιγότερη ενέργεια είναι εφικτό.

    Γι’ αυτή τη δουλειά υπάρχουν χαρτογραφήσεις: e Drive, ΕCO pro, ECO, Hybrid, Comfort, Sport. Έχει ιδιαίτερη αξία ποια είναι η προεπιλεγμένη χαρτογράφηση εκκίνησης, γιατί κακά τα ψέματα οι περισσότεροι δεν ασχολούνται ν’ αλλάζουν χαρτογραφήσεις. Κρίμα γιατί οι διαφορές είναι σημαντικές και αξίζει τον κόπο.

    Η κατανάλωση διαφέρει σημαντικά αν αφήσεις το σύστημα να κάνει βέλτιστη διαχείριση της ενέργειας. Π.χ. ένα plug in hybrid το αφήνουμε να διαχειριστεί μόνο του, την ηλεκτρική ενέργεια της μπαταρίας του, επ’ ωφελεία της τελικής αυτονομίας. Υπάρχουν κάποιοι που δε βάζουν τα plug in hybrid οχήματα καθόλου στη φόρτιση. Για ν’ αναδείξουν την παράταιρη αυτή χρήση, οι κατασκευαστές εσχάτως, μείωσαν αρκετά τη χωρητικότητα του τεπόζιτου βενζίνης και αύξησαν τη χωρητικότητα των μπαταριών.

    Πολλά επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα έχουν εντυπωσιακή ονομαστική ισχύ και επιδόσεις. Αρκετοί «τσιμπάνε» και νομίζουν πως αγοράζουν σπορ αυτοκίνητο επιδόσεων. Αντ’ αυτού ανακαλύπτουν πως οδηγούν ένα βαρύ όχημα, με νωθρές αντιδράσεις σχεδιασμένο να εξοικονομεί καύσιμο. Για να το πετύχεις όμως αυτό πρέπει να προσαρμοστείς. Η φάση «τέρμα γκάζι, τέρμα φρένο» πρέπει να φύγει από το μυαλό σου.

    Ήπιες κινήσεις, ομαλές επιταχύνσεις, επιβραδύνσεις, μεγάλες φάσεις ρολαρίσματος, πρόβλεψη της κυκλοφορίας, μη χρήση του κλιματισμού, είναι μερικές από τις σημαντικές ενέργειες. Στη φάση της ανεμπόδιστης κύλισης το σύστημα ανακτά ενέργεια που την αποθηκεύει στις μπαταρίες για μετέπειτα χρήση. Καλό είναι να το φορτίζεις ενόσω είναι ζεστή η μπαταρία. γιατί στις χαμηλές θερμοκρασίες όπως αυτής της εποχής, οι ηλεκτροχημικές διεργασίες στις κυψέλες ιόντων λιθίου αυξάνουν το χρόνο φόρτισης λόγω κρύου. Επίσης καλό είναι να ζεστάνεις την μπαταρία για βέλτιστη χρήση, από τη σχετική επιλογή που δίνεται αν έχεις το αυτοκίνητο στην πρίζα όταν κάνει κρύο.  Αν δεν υπάρχει μπορείς να ανάψεις το θερμαινόμενο κάθισμα ή το θερμαινόμενο τζάμι. Τέλος καλό είναι να έχουμε υπόψη μας πως η βέλτιστη θερμοκρασία της μπαταρίας είναι 21-22 βαθμούς Κελσίου.

    Αξίζει κλείνοντας να ξεκαθαρίσουμε πως τα υβριδικά/επαναφορτιζόμενα/ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να ταξιδέψουν αλλά δεν έχουν σχεδιαστεί γι’ αυτό. Έχουν σχεδιαστεί για να εξοικονομούν ενέργεια μποτιλιαρισμένα εντός πόλης. Στο ταξίδι πολλές φορές αν επιμείνουμε σε σταθερά υψηλές ταχύτητες βρισκόμαστε να ξοδεύουμε περισσότερο καύσιμο απ’ ότι μ’ ένα συμβατικό όχημα, γιατί κουβαλάμε το επιπλέον βάρος των άδειων μπαταριών.

    Ο οδηγός πρέπει να επιλέξει το πρόγραμμα χαρτογράφησης (Hybrid) μέσω του οποίου το σύστημα θα κρατά την ταχύτητα σταθερή αξιοποιώντας το ρεύμα των μπαταριών και θα χρησιμοποιεί το θερμικό κινητήρα μόνο σε ανηφόρες. Οι απότομες επιταχύνσεις σκοτώνουν την προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου. Για να κατανοήσετε τι γίνεται σε κάθε φάση, υπάρχουν και σχετικά διαγράμματα όπου απεικονίζεται η πραγματική ροή ενέργειας που προκαλούν τη δεδομένη στιγμή οι κινήσεις σας. Θέλει δουλειά για να μάθετε να οδηγείτε υβριδικά/οικονομικά αλλά πιστέψτε με, αξίζει το κόπο.



    ΣΧΟΛΙΑ