AUTO

F1, Σίλβερστον: Δυο αγώνες σε 8 μέρες!


Για πρώτη φορά η πίστα του Σίλβερστον ένα παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Β’ Π. Π. θα φιλοξενήσει 2 συνεχείς αγώνες.

Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τον αθλητισμό και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Formula 1 είναι ο μόνος θεσμός παγκόσμιας εμβέλειας που κατόρθωσε να πραγματοποιήσει αγώνες, εν μέσω πανδημίας.

Σ’ αυτό το πλαίσιο και με ειδικό υγειονομικό πρωτόκολλο που επέτρεψε στη Βρετανική κυβέρνηση να δώσει κατ’ εξαίρεση άδεια εισόδου στη χώρα χωρίς 14ημερη καραντίνα, οι άνθρωποι της F1, εντός έδρας ετοιμάζονται για έναν διπλό αγώνα στις 2/8 και στις 9/8.

Ο πρώτος θα είναι το Βρετανικό GP και ο δεύτερος το επετειακό GP για τα 70 χρόνια ιστορίας του θεσμού. Στο Σίλβερστον διοργανώθηκε ο πρώτος αγώνας F1 στην σύγχρονη ιστορία του θεσμού το 1950 με νικητή το Νίνο Φαρίνα με Alfa Romeo.

Ένα χρόνο αργότερα η Ferrari σημείωσε εκεί την πρώτη της νίκη στο πρωτάθλημα της F1 με τον Χοσέ Φροιλάν Γκονζάλες στο τιμόνι της 375. O Αργεντίνος απεβίωσε σε ηλικία 91 ετών πριν λίγα χρόνια.

Η ιστορική πίστα έχει φιλοξενήσει 52 από τα 70 Βρετανικά GP, ο αγώνας αυτός βρίσκεται ανελλιπώς στο καλεντάρι από το 1987. Επιπλέον το Βρετανικό GP είναι ο μοναδικός αγώνας που δεν έχει λείψει ποτέ από το πρόγραμμα της F1.

Μαζί με τα GP Mονακό, Ιταλίας και Βελγίου αποτελούν την ιστορική 4αδα της F1 που υπάρχει από το 1950. Βέβαια αξίζει να σημειωθεί πως το Μονακό δε διεξήχθη φέτος.

Αυτή την Κυριακή θα διεξαχθεί το 70 στο Βρετανικό GP, σήμα κατατεθέν της ανανεωμένης πίστας του Σίλβερστον, τα νέα πιτ, πάντοκ, με την ονομασία Silverstone Wing. Τα τελευταία χρόνια ο αγώνας γίνεται με νέα είσοδο – έξοδο των πιτ και την ευθεία εκκίνησης τερματισμού σε διαφορετική θέση. Όλες αυτές οι αλλαγές ήρθαν να ολοκληρώσουν το έργο που είχε ξεκινήσει το 2010 με την Arena και ολοκληρώθηκε με τις δυο πρόσφατες ασφαλτοστρώσεις.

Φαβορί είναι oι Mercedes ο Λιούις Χάμιλτον είναι στην πατρίδα του ο πιο πετυχημένος οδηγός στην ιστορία του Βρετανικού GP: Έχει κερδίσει το 2008 με τη McLaren και το 2014, 2015,2016, 2017, 2019 με τη Mercedes. Από τους άλλους 19 οδηγούς που θα εκκινήσουν την Κυριακή δυο νίκες έχει  οι Φέτελ (2009, 2018) και μια ο Ράικονεν (2007). Η Ferrari με 17 νίκες είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή αλλά αποκλείεται (σ.σ.: εκτός συγκλονιστικού απροόπτου) να πάρει νίκη φέτος στους δυο αγώνες εκεί, ή και φέτος γενικώς όπως δήλωσε σχετικά και ο πρόεδρός της Τζον Έλκαν. 

Οι απαιτήσεις της ανανεωμένης πίστας του Σίλβερστον διαφέρουν σημαντικά απ’ αυτές των δυο τελευταίων σε Αυστρία και Ουγγαρία. Υπάρχουν πολύ γρήγορες καμπές, σε επτά απ’ αυτές η ταχύτητα διέλευσης ξεπερνά τα 250km/h. Καθοριστικό ρόλο παίζουν η αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου αλλά και το ζύγισμα του, ώστε να αλλάζει με ακρίβεια, κατεύθυνση. Δεν υπάρχουν μεγάλες ευθείες γι’ αυτό οι μηχανικοί επιλέγουν μεγάλη κλίση στα στοιχεία της πίσω αεροτομής, μεγιστοποιώντας την κάθετη δύναμη.

Το Σίλβερστον είναι μια από τις πίστες όπου απαντώνται οι υψηλότερες πλευρικές φορτίσεις για τα ελαστικά, σε όλη τη σεζόν. Υψηλές τιμές κάθετης δύναμης πιέζουν προς τα κάτω τα μονοθέσια και τα ελαστικά δέχονται σημαντικές δυνάμεις από όλες τις διευθύνσεις. Ο καιρός παραδοσιακά είναι απρόβλεπτος, μπορεί να έχουμε λιακάδα ή καταρρακτώδη βροχή. H άσφαλτος προσφέρει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης αυτό επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην επιφάνεια του ελαστικού.

Τα τελευταία πέντε χρόνια στο Σίλβερστον οι Mercedes έχουν σε 15 παρουσίες στο βάθρο οι Mercedes είχαν τις 9, οι Ferrari τις 5 και η Red Bull 1.

Έγιναν δυο διαφορετικές επιλογές ελαστικών για τους δυο συνεχόμενους αγώνες στο Σίλβερστον. Για το Βρετανικό Grand Prix επιλέχθηκαν οι γόμες: C1 ως P Zero άσπρη/σκληρή, C2 ως P Zero κίτρινη/μέση, και C3 ως P Zero κόκκινη/μαλακή. Μια βδομάδα αργότερα στο επετειακό Grand Prix για τα 70 χρόνια, η επιλογή είναι ένα επίπεδο πιο μαλακή: γόμα C2 ως σκληρή, γόμα C3 ως μέση και γόμα C4 ως μαλακή. Αυτό προσθέτει στην ιστορία της Formula 1: Για πρώτη φορά γίνονται δυο διαφορετικές επιλογές γομών για δυο συνεχόμενους αγώνες στην ίδια τοποθεσία.

Η επιλογή αυτή έγινε για να προστεθεί ένας απρόβλεπτος παράγοντας από τον έναν αγώνα στον άλλο. Έτσι οι ομάδες θα χρειαστεί να σκεφτούν ξανά τη στρατηγική τους για το δεύτερο Σαββατοκύριακο, στο Σίλβερστον.

Το Σίλβερστον είναι ο πρώτος φετινός αγώνας όπου τα ελαστικά θα δοκιμαστούν πραγματικά σκληρά. Γι’ αυτό και είναι η πρώτη φορά φέτος που παρουσιάζεται η πιο σκληρή γόμα της γκάμας, η C1. Αυτό οφείλεται στα μεγάλα ενεργειακά φορτία που μεταφέρονται διαμέσου των ελαστικών στις παρατεταμένες και πολύ γρήγορες στροφές, όπως το σύμπλεγμα Maggots και Becketts που φορτίζει τα ελαστικά με συνδυασμό δυνάμεων G. H πίστα του Σίλβερστον έχει στρωθεί με νέο ασφαλτοτάπητα δυο φορές τα τελευταία δυο χρόνια. Σε σχέση με την περσινή χρονιά η επιφάνεια είναι λίγο πιο «ώριμη» με λιγότερη ολισθηρότητα καθώς η πίσσα κατακάθεται. Η τραχύτητα του οδοστρώματος βρίσκεται στο μέσο όρων των πιστών που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα.

Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: “Με δυο αγώνες στην ίδια τοποθεσία, σε μια πίστα που οι ομάδες γνωρίζουν καλά είναι σημαντικό για μας να προσπαθήσουμε, να εισάγουμε ένα επιπρόσθετο στοιχείο για το δεύτερο αγώνα. Γι’ αυτό το λόγο η επιλογή γομών για το επετειακό Grand Prix των 70 ετών, είναι ένα επίπεδο πιο μαλακή. Η επιλογή για τον πρώτο αγώνα είναι ίδια με την περσινή. Γενικά μιλώντας αναμένουμε να οδηγήσει σ’ ένα ή δυο πιτ στοπ. Για το δεύτερο αγώνα, εξαρτάται από τη στρατηγική του κάθε οδηγού, αλλά περιμένουμε κυρίως δυο αλλαγές ελαστικών.

Η συλλογή δεδομένων για τη γόμα C4 θα είναι η μεγάλη πρόκληση του Σίλβερστον και το κλειδί για το δεύτερο αγώνα. Προφανώς οι ομάδες θα έχουν πολλές πληροφορίες για τις άλλες δυο γόμες, C2 και C3. Tο Σίλβερστον είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα υψηλών πλευρικών φορτίων, μεγάλα ποσά ενέργειας μεταφέρονται μέσω των ελαστικών οπότε το να αποφύγεις την υπερθέρμανση και να διαχειριστείς την πτώση απόδοσης, λόγω θερμικής καταπόνησης είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Στο Σίλβερστον εκτός από αγώνες F1, θα διεξαχθούν και τα δυο Σαββατοκύριακα, αγώνες F2 και F3. Το Σάββατο οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν στις 16:00 ώρα Ελλάδος και την Κυριακή ο αγώνας στις 16:10 ώρα Ελλάδος (EΡT, Cosmote).


ΣΧΟΛΙΑ