• ΑΓΟΡΕΣ

    Πρόστιμο 31 εκ σε Amstel & Heineken. Σε δύσκολη θέση ο Ζωούλης Μηνά

    Αθηναϊκή Ζυθοποιία

    Ζωούλης Μηνά. CEO Αθηναικής Ζυθοποιία (Amstel-Heineken)


    Το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει αποφασίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε εταιρεία επιβλήθηκε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία και καλείται να το διαχειριστεί ο επικεφαλής manager, Ζωούλης Μηνά. Παραβάσεις που ξεπερνούν σε διάρκεια τη δεκαπενταετία και καταδεικνύουν με τον πιο ωμό τρόπο πως τα καρτέλ αποκλείουν, εμποδίζουν και τελικώς αποτρέπουν κάθε νέα προσπάθεια στην Ελλάδα της κρίσης. Να γιατί δεν ανοίγουν νέες δουλειές στην πατρίδα μας, να γιατί η  Ελλάδα διατηρεί την πανευρωπαϊκή αρνητική πρωτιά στην ανεργία, να γιατί τα μονοπώλια συνεχίζουν να “αρμέγουν την αγελάδα” και να θεωρούν “τσιφλίκι” τους την χώρα μας.

    Με ένα στόμα και μία φωνή η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού έκρινε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ που αποτελεί μέλος του ολλανδικού Ομίλου Heineken N.V καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της  και επέβαλε, ομοφώνως, πρόστιμο μαμούθ 31.451.211 ευρώ. Η ζυθοποιία εφάρμοζε απίστευτες πρακτικές για να αποκλείσει και να εμποδίσει τους ανταγωνιστές της  να μπουν σε σημεία πώλησης.

    Οι καταθέσεις μαρτύρων, πωλητών και χονδρέμπορων που περιέγραψαν ενόρκως τα όσα υπέστησαν, όταν επιχείρησαν να διακινήσουν άλλες μπίρες, σοκάρουν. Ο «φάκελος» περιλαμβάνει 8.000 σελίδες υλικού και η απόφαση-καταπέλτης ξεπερνά τις 500 σελίδες.

    zooulis mina

    Οι αθέατες πτυχές της αγοράς μπίρας

    Η οδηγία στους πωλητές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας από τα ανώτατα στελέχη της διοίκησης ήταν σαφής. Με μία λέξη “Αποκλειστικότητα”. Δηλαδή απομόνωση των ανταγωνιστών της από τους διαύλους διανομής και διάθεσης. Έτσι ,λοιπόν, μεγάλοι πελάτες και αλυσίδες εστίασης “λαδωνόντουσαν” και σε χρήμα και σε παροχές υπό τον όρο να βγάλουν από τα ράφια τους ή τον κατάλογό τους τα προϊόντα του ανταγωνισμού.

    Σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παρείχε και άλλα “κίνητρα” προς τους χονδρέμπορους προκειμένου να σταματήσουν να διακινούν ανταγωνιστικά σήματα, όπως προνομιακούς όρους πίστωσης και εκπτώσεις.

    Η ιστορία, όμως, ξεκινά από το 2005, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού αυτεπάγγελτα ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστώσει αν τηρούνται οι συνθήκες ανταγωνισμού. Ένα χρόνο μετά, ήρθε και η καταγγελία της «Μύθος» κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της.

    Crisis Μanagement από τον Ζωούλη Μηνά 

    Την μεγαλύτερη πρόκληση στην καριέρα του φαίνεται ότι καλείται να αντιμετωπίσει ο έμπειρος διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας , Ζωούλης Μηνά, ο οποίος εντάχθηκε στη Heineken το 1996 και έκτοτε έχει αναλάβει ανώτερες διοικητικές θέσεις, τόσο στα κεντρικά γραφεία του Ομίλου όσο και σε διάφορες χώρες της Ευρώπης.  Ο “τιμονιέρης” της εταιρείας δεν θα κληθεί να διαχειριστεί μόνο το πρόστιμο που “έβρεξε” η Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και τις απαιτήσεις των μικρών ζυθοποιών.

    Σύμφωνα με πληροφορίες οι Έλληνες μικρομεσαίοι ζυθοποιοί εξετάζουν το ενδεχόμενο, με βάση πρόσφατη κοινοτική οδηγία, να κινηθούν δικαστικά εναντίον της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, διεκδικώντας χρηματικές αποζημιώσεις.

    Ο Ζωούλης Μηνά είναι Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας από την 1η Απριλίου 2012. Από το 2008 μέχρι το 2012 κατείχε τη θέση του Περιφερειακού Οικονομικού Διευθυντή για την περιοχή της Αφρικής και Μέσης Ανατολής. Από τη θέση αυτή έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επιτυχή εξαγορά και έναρξη της συνένωσης της Sona Breweries στη Νιγηρία, όπως επίσης και της Bedele and Hara Breweries στην Αιθιοπία. Είναι ακόμα πρόεδρος της  Ένωσης Ζυθοποιών Ελλάδας, αντιπρόεδρος του Ελληνο-Ολλανδικού Συνδέσμου, καθώς και μέλος πολλών διεθνών επιχειρηματικών ενώσεων.

    beer

    O πόλεμος της μπύρας

    Το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς ζύθου, που ξεπερνά σε πωλήσεις τα 500 εκατ. ευρώ και απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους, συγκεντρώνεται σε δύο εταιρείες, οι οποίες έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με ξένες πολυεθνικές.

     • Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Heineken, Amstel, ΑΛΦΑ κ.λπ.) που το 2014 έκανε πωλήσεις περί τα 300 εκατ. ευρώ και είναι μέλος του ολλανδικού πολυεθνικού κολοσσού Heineken. Εκτιμάται ότι σήμερα ελέγχει το 55% της αγοράς.

    • Η «Μύθος Ζυθοποιία» (Μύθος, Carlsberg, Kaiser κ.λπ.) με τζίρο κοντά στα 80 εκατ. ευρώ το 2014 και μερίδιο αγοράς 17%. Αυτή ανήκει στην δανέζικη Carlsberg. Η «Μύθος» είχε καταγγείλει το 2006 την Αθηναϊκή για παράνομες πρακτικές με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προωθήσει τα σήματά της στα καταστήματα. Τον περσινό Νοέμβριο η «Μύθος» ένωσε τις δυνάμεις της με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία (FIX), με αποτέλεσμα οι δύο εταιρείες να έχουν πωλήσεις περί τα 130 εκατ. ευρώ το 2014, και από κοινού ελέγχουν το 30% της αγοράς.

    amstel-radler-2

    Ο αντίλογος

    Η ανακοίνωση της εταιρείας: Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία ενημερωθήκαμε για την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για επιβολή προστίμου, ως αποτέλεσμα της έρευνάς της για την αγορά της μπίρας, που διήρκησε 15 ολόκληρα χρόνια. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αρνείται κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της Επιτροπής, θεωρεί την απόφαση άδικη και αβάσιμη και δηλώνει ότι θα προσφύγει άμεσα στη δικαιοσύνη, για να προασπίσει τα δικαιώματά της και να αποκαταστήσει τη φήμη της, θέτοντας τις πραγματικές διαστάσεις της εικόνας της αγοράς μπίρας.

    Θεωρούμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έλαβε υπόψη τα στοιχεία που υποβλήθηκαν από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας ούτε έδωσε τη δέουσα προσοχή στις θεμελιώδεις εξελίξεις που έχουν λάβει χώρα στην αγορά μπίρας όλα αυτά τα χρόνια, όπως την αύξηση των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται προϊόντα μπίρας από 5 το 2000, σε πάνω από 25 το 2014, αλλά και το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιορίστηκε από 73% το 2000, σε περίπου 50% σήμερα. Αυτά τα γεγονότα αποδεικνύουν με τον πιο σαφή τρόπο ότι η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα είναι ελεύθερη και ανοιχτή στον ανταγωνισμό.

    Είναι ξεκάθαρο για εμάς ότι η απόφαση της Επιτροπής μεταφράζει με τρόπο άδικο το γεγονός ότι είμαστε ο μεγαλύτερος παίκτης σε αυτήν την αγορά, θεωρώντας το συνώνυμο παραβίασης του ανταγωνισμού, χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην ελληνική αγορά έγινε μέσα από συνεχείς επενδύσεις για περισσότερα από 50 χρόνια.

    Επιπλέον, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ερμηνεύει λανθασμένα τους κανόνες του ανταγωνισμού και αγνοεί το γεγονός ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι η μοναδική εταιρεία του κλάδου που δεν ακολουθεί πρακτικές αποκλειστικότητας στην αγορά.

    Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα εξακολουθήσει να δρα με γνώμονα το συμφέρον των καταναλωτών της, τηρώντας πιστά το γράμμα, αλλά και το πνεύμα του νόμου, όπως άλλωστε πράττει όλα αυτά τα χρόνι.

     



    ΣΧΟΛΙΑ