Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος του τρέχοντος έτους στις δραστηριότητες ρομποτικής της εταιρείας και στην έγκριση του νέου, πολυδάπανου πακέτου αμοιβών του, αξίας 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Παράλληλα, οι προοπτικές για τον κύριο πυλώνα της Tesla – την πώληση αυτοκινήτων – αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις.

Η Tesla αντιμετωπίζει πτωτική τάση στις πωλήσεις στις τρεις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου παγκοσμίως: Ευρώπη, Κίνα και Ηνωμένες Πολιτείες. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων δείχνουν ότι οι πωλήσεις της στην Ευρώπη υποχώρησαν κατά 48,5% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Για το 2025, η μείωση φτάνει περίπου το 30%, ενώ οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή αυξήθηκαν κατά 26%.

1

Οι παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων της Tesla αναμένεται να μειωθούν κατά 7% φέτος, μετά από μια πτώση 1% το 2024, σύμφωνα με την Visible Alpha, παρά τα ρεκόρ τρίτου τριμήνου που τροφοδοτήθηκαν από Αμερικανούς αγοραστές που έσπευσαν να επωφεληθούν από τη λήξη της φορολογικής επιδότησης στις 30 Σεπτεμβρίου.

Τα αδύναμα ευρωπαϊκά αποτελέσματα δείχνουν ότι δεν αναμένεται άμεση ανάκαμψη από την κρίση πωλήσεων που ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους, μετά τις πολιτικές δηλώσεις του Μασκ που προκάλεσαν αντιδράσεις σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Παρά τη σιωπή του Μασκ τους τελευταίους μήνες σε πολιτικά θέματα, η ευρωπαϊκή δραστηριότητα της Tesla δεν έχει ανακάμψει, υποδεικνύοντας βαθύτερα προβλήματα.

Αν και το 2023 το SUV Model Y ήταν το πιο πωλούμενο αυτοκίνητο παγκοσμίως, η Tesla έχασε έδαφος, καθώς οι ανταγωνιστές παρουσίασαν πλήθος βελτιωμένων ηλεκτρικών μοντέλων σε συχνά χαμηλότερες τιμές, ενώ η γκάμα της Tesla παραμένει περιορισμένη και στασιμότητα εμφανίζεται στις προσφερόμενες επιλογές.

Στην Ευρώπη, η Tesla διαθέτει μόνο δύο μοντέλα μαζικής παραγωγής, το Model 3 και το Model Y, ενώ οι ανταγωνιστές λανσάρουν δεκάδες νέα ηλεκτρικά μοντέλα, συχνά σε τιμές κάτω από 30.000 δολάρια. Η κινεζική BYD πούλησε τον Οκτώβριο 17.470 οχήματα στην Ευρώπη, περισσότερα από το διπλάσιο των πωλήσεων της Tesla. Παράλληλα, η Volkswagen κατέγραψε αύξηση 78,2% στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της φέτος, τριπλάσιες από αυτές της Tesla.

Στην Κίνα, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 35,8% τον Οκτώβριο, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο τριών ετών, ενώ για τη χρονιά καταγράφεται πτώση 8,4%. Νέα κινεζικά μοντέλα, όπως το YU7 της Xiaomi και τα αυτοκίνητα της Chery, δημιουργούν έντονο ανταγωνισμό στην αγορά.

Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 18% τον Σεπτέμβριο λόγω της φορολογικής επιδότησης, αλλά τον Οκτώβριο υποχώρησαν 24%, αντανακλώντας τη γενικότερη ψύξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.

Αν και η Tesla λανσάρει πιο οικονομικές εκδόσεις των Model 3 και Model Y, αναλυτές εκτιμούν ότι η εταιρεία χρειάζεται νέο μοντέλο για να αναζωογονήσει τις πωλήσεις. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ενδείξεις για νέα οχήματα για ανθρώπινη οδήγηση, καθώς ο Μασκ επικεντρώνεται σε ρομπότ και αυτόνομα οχήματα.

Το νέο πακέτο αμοιβών του Μασκ δεν απαιτεί μεγάλη αύξηση πωλήσεων: ο CEO μπορεί να κερδίσει δισεκατομμύρια εάν η Tesla παραδώσει κατά μέσο όρο 1,2 εκατομμύρια οχήματα ετησίως για την επόμενη δεκαετία, περίπου μισό εκατομμύριο λιγότερα από όσα πουλήθηκαν το 2024.

 

Διαβάστε επίσης 

AliExpress: Σάλος με σεξουαλικές κούκλες που θυμίζουν ανήλικα – Κλείνει ο Κινέζος πωλητής

Energean: Άνοδος κατά 35% στην παραγωγή της εταιρείας για το γ τρίμηνο του 2025

ΔΝΤ: Χωρίς σημαντικές μεταρρυθμίσεις η Γερμανία κινδυνεύει με υποαπόδωση