ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι ρωσικές θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου μειώθηκαν για πέμπτη διαδοχική εβδομάδα, εντείνοντας το πρόβλημα που ξεκίνησε όταν οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στις δύο μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες της Ρωσίας, Rosneft και Lukoil.
Η κίνηση αυτή έχει επίσης οδηγήσει σε πτώση των τιμών, με αποτέλεσμα να επεκταθεί περαιτέρω η συμπίεση των εσόδων της Μόσχας.
Πιο αναλυτικά, η Ρωσία απέστειλε 3,25 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 23 Νοεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg, μειωμένα κατά περίπου 110.000 από την αντίστοιχη περίοδο έως τις 16 Νοεμβρίου.
Οι ροές έχουν μειωθεί κατά 530.000 βαρέλια ημερησίως από τα μέσα Οκτωβρίου, όταν οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν κυρώσεις κατά των ρωσικών πετρελαϊκών κολοσσών.
Η τελευταία εξέλιξη, ήρθε εν μέσω έντονων διπλωματικών διαπραγματεύσεων για ένα ειρηνευτικό σχέδιο των ΗΠΑ για την Ουκρανία, το οποίο το Κίεβο και οι Ευρωπαίοι σύμμαχοί του δήλωσαν ότι χρειάζεται περαιτέρω μελέτη.
Ωστόσο, ακόμη και καθώς οι αμερικανικές και ρωσικές αντιπροσωπείες βρίσκονται στο Άμπου Ντάμπι για συνομιλίες, η Μόσχα και η Ουκρανία πραγματοποίησαν αεροπορικές επιδρομές κατά τη διάρκεια της νύχτας, συμπεριλαμβανομένων επιθέσεων σε ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.
Προς το παρόν, τα ινδικά διυλιστήρια έχουν αντιδράσει στις κυρώσεις αναζητώντας εναλλακτικούς προμηθευτές, αφήνοντας περισσότερο ρωσικό αργό πετρέλαιο σε αδράνεια στη θάλασσα.
Την ίδια στιγμή, το εμπόριο πετρελαίου της Μόσχας ωθείται όλο και περισσότερο στη «σκιά», με περισσότερες μεταφορές φορτίου από πλοίο σε πλοίο και απόκρυψη σημάτων θέσης, που είναι πλέον συνηθισμένες γύρω από τα λιμάνια.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η πτώση των ροών επιδείνωσε μια ακόμη υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου της χώρας, ενώ μείωσε και άλλο τα έσοδα για το Κρεμλίνο στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δυόμισι ετών, περίπου στα $1,13 δισ. την εβδομάδα.
Η τιμή του ρωσικού αργού Urals έχει πληγεί ιδιαίτερα σκληρά μετά την κίνηση των ΗΠΑ για την επιβολή κυρώσεων.
Με τουλάχιστον τα τρία τέταρτα των ρωσικών Urals να κατευθύνονται προς την Ινδία τους τελευταίους μήνες, η απόφαση των διυλιστηρίων της νοτιοασιατικής χώρας να αναζητήσουν βαρέλια αλλού, έχει πλήξει σοβαρά τις τιμές.
Αυτό έχει αναγκάσει τους εξαγωγείς να προσφέρουν στα ινδικά διυλιστήρια τη χαμηλότερη τιμή εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια.
Αρκετά δεξαμενόπλοια έχουν εκτραπεί από τους αρχικούς προορισμούς τους στη δυτική ακτή της Ινδίας, επιμηκύνοντας τα ταξίδια και αφήνοντας μια αυξανόμενη ποσότητα πετρελαίου της Μόσχας στο νερό.
Αυτός ο όγκος έχει αυξηθεί κατά 17% από τα τέλη Αυγούστου, φτάνοντας τα 171 εκατομμύρια βαρέλια έως τις 23 Νοεμβρίου.
Ο αριθμός θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες, καθώς η εκφόρτωση φορτίων είναι πιθανό να γίνει πιο δύσκολη τώρα που έχει παρέλθει η προθεσμία της 21ης Νοεμβρίου για τον τερματισμό των συναλλαγών με τις δύο εταιρείες που έχουν υποστεί κυρώσεις.
Διαβάστε επίσης:
Στα 10,2 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα στο 10μηνο – Οι φόροι που δίνουν ανάσες στον προϋπολογισμό
Νέα εκτίναξη 7,7% στις τιμές των διαμερισμάτων το τρίτο τρίμηνο (πίνακας)
Goldman Sachs: Νέα αναβαθμισμένη τιμή στόχο για τη μετοχή της ΔΕΗ στα 20,5 ευρώ