Ως εναλλακτική λύση στο πρόβλημα που δημιουργείται με την κατάργηση δεκάδων καταστημάτων των ΕΛΤΑ εμφανίζονται τα σούπερ μάρκετ, με την Ένωσή τους να προτείνει ένα σχέδιο για την επόμενη ημέρα. Όπως είπε χθες από το βήμα του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ η Χριστίνα Χαλκιαδάκη, CEO της Κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης «με πρωτοβουλία της ΕΣΕ και για τα ΕΛΤΑ γίνεται μια προσπάθεια για να έρθουμε και να βοηθήσουμε κι εμείς με τις υπηρεσίες μας στο μεγάλο πλάνο εξυγίανσης».

Η ίδια υπενθύμισε ότι ήδη τα σούπερ μάρκετ παρέχουν υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των πολιτών όχι κατ’ ανάγκη των καταναλωτών τους. Πληρωμή λογαριασμών, ανακύκλωση, ηλεκτροκίνηση, παραλαβή δεμάτων κ.α.

1

Η κυρία Χαλκιαδάκη χαρακτήρισε τα σούπερ μάρκετ κρίσιμη κοινωνική μηχανή, που λειτουργεί αθόρυβα εκεί όπου το κράτος συχνά δεν φτάνει.

«Είμαστε περήφανοι για το πώς λειτουργεί ένα σούπερ μάρκετ». Απαντώντας στις κατηγορίες περί φοροδιαφυγής, η Χαλκιαδάκη ήταν απόλυτη. «Μηδενική φοροδιαφυγή. Το περιθώριο κέρδους 1,5% δεν αφήνει χώρο για υποψίες». Την ίδια ώρα, εξέπεμψε σήμα κινδύνου για τον πρωτογενή τομέα στην Κρήτη, κάνοντας λόγο για συρρίκνωση κοπαδιών, αποχώρηση παραγωγών και έλλειψη νέων που θέλουν να μείνουν στο επάγγελμα. «Χωρίς αυτούς, δεν έχει νόημα να μιλάμε για προϊόντα, τιμές ή ράφια».

Κλείνοντας, αναγνώρισε ότι ο κλάδος δέχεται πίεση στη δημόσια συζήτηση, όμως υποστήριξε ότι η πραγματική εικόνα παραμένει αθέατη. «Δεν είμαστε ο ένοχος της ακρίβειας. Κάθε μέρα, αθόρυβα και αδιάλειπτα, κάνουμε αυτό που θεωρείται αυτονόητο μέχρι να λείψει» είπε.

Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς): Το ελληνικό λιανεμπόριο δέχεται πιέσεις από πλημμύρα νέων κανονισμών

Στο ίδιο συνέδριο στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό λιανεμπόριο με αιχμή τον πληθωρισμό, τα αυξημένα κόστη αλλά και τις πιέσεις από τη γραφειοκρατία αναφέρθηκε στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος διοίκησης και CEO της Lidl Ελλάς, Martin Brandenburger.

«Η εκτίμηση για τον κλάδο μας μειώνεται, ακόμα κι αν επενδύουμε μαζικά και εξασφαλίζουμε θέσεις εργασίας. Αντί για ούριο άνεμο, νιώθουμε γραφειοκρατία μέσα από μια πλημμύρα νέων κανονισμών» ανέφερε χαρακτηριστικά σκιαγραφόντας την εικόνα του κλάδου στην Ελλάδα.

Κάνοντας λόγο για την ανάγκη ενός σταθερού κανονιστικού περιβάλλοντος για την ανεμπόδιστη ανάπτυξη του κλάδου. «Χρειαζόμαστε αξιόπιστους βασικούς κανόνες, όχι νέα εμπόδια, γιατί μόνο σε ένα σταθερό περιβάλλον μπορούμε να λειτουργήσουμε με επιτυχία» είπε χαρακτηριστικά.

Σημαντική και κρίσιμη χαρακτήρισε για το μέλλον του κλάδου τη συνεργασία με την πολιτεία. Συνεργασία με το κράτος για ένα σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο που λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα και τις συνθήκες της αγοράς. Ένα πλαίσιο που δεν χρησιμοποιείται για τη δημιουργία εντυπώσεων, αλλά στην πραγματικότητα λειτουργεί υπέρ του καταναλωτή και θεσπίζει σαφείς βασικούς κανόνες. Χρειαζόμαστε επίσης συνεργασία μεταξύ μας», τόνισε. Σημειώνοντας παράλληλα: «Συνεργασία που είναι διαφανής μέσω ανοιχτών θυρών και ισχυρών θεσμών που προωθούν την αξιοπιστία και τους κανόνες.»

Παράλληλα αναφέρθηκε στην πρόκληση του να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ του πληθωρισμού και του αυξημένου κόστους των επιχειρήσεων. «Το να πετύχουμε την ισορροπία μεταξύ των τιμών και την αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών είναι πρόκληση για εμάς» είπε. Προσθέτοντας ότι είναι υποχρεωτική προϋπόθεση για να γίνουν δύο πράγματα ταυτόχρονα. «Σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού και μετακύλιση των κερδών αποδοτικότητας απευθείας στον Έλληνα καταναλωτή με τη μορφή καλών τιμών.»

Και συμπλήρωσε «χρειαζόμαστε πλαίσιο για ανάπτυξη, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τις ομάδες μας και να διατηρήσουμε χαμηλό το κόστος ζωής για τους καταναλωτές μας.»

Σημείωσε πως η αύξηση των παγκόσμιων τιμών των βασικών προϊόντων και της ενέργειας επηρεάζει τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι είναι πιο συνειδητοποιημένοι ως προς τις τιμές από ποτέ. «Η εξισορρόπηση μεταξύ δίκαιων τιμών για τους πελάτες και βιώσιμης κερδοφορίας για εμάς γίνεται καθημερινή πρόκληση», ανέφερε. Ενώ σημείωσε ότι η ανθεκτικότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού είναι μια ζωτική αναγκαιότητα για όλους.

Ν. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλοπούλος): Το πρόβλημα των μισθώσεων

Στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας μιλώντας σε πάνελ αναφέρθηκε στον κλάδο επισημαίνοντας ότι βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής, όπου η λειτουργική αποδοτικότητα, η αξιοποίηση δεδομένων και η βιωσιμότητα αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για διατηρήσιμη ανταγωνιστικότητα.

Στο επίκεντρο της τοποθέτησής του βρέθηκε το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος, το οποίο – όπως σημείωσε – αποτελεί σημαντικό παράγοντα πίεσης για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Οι ενεργειακές δαπάνες, τα logistics, οι μεταφορές και οι αυξημένες τιμές ενοικίων έχουν διαμορφώσει ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον, ειδικά στα νησιά, όπου οι ναύλοι και η εποχικότητα ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το κόστος λειτουργίας.

Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία, το ποσοστό συμμετοχής στις πωλήσεις για τη μισθοδοσία και τις παροχές στους εργαζόμενους έχει αυξηθεί κατά 2,4%, ενώ στο ίδιο ποσοστό έχει αυξηθεί και για το ηλεκτρικό ρεύμα, τα ενοίκια και τα logistics. «Την ίδια στιγμή, ο επίμονος πληθωρισμός στα τρόφιμα εξακολουθεί να επιβαρύνει τα νοικοκυριά, ενώ οι επιχειρήσεις απορροφούν σημαντικό μέρος των αυξήσεων, με τα περιθώρια κέρδους να έχουν συμπιεστεί στο 1,5% για όλον τον κλάδο», δήλωσε σχετικά ο κ. Λαβίδας.

«Η ενέργεια, τα μεταφορικά και κυρίως τα ενοίκια έχουν σημαντική συμβολή στο κόστος, υπάρχουν περιπτώσεις καταστημάτων όπου ενοίκια των 50-60.000 ευρώ, ζητούνται πλέον τα διπλά 120.000, είπε. «Τα ενοίκια είναι τεράστιο πρόβλημα», ανέφερε ενώ είπε ότι ο πληθωρισμός δείχνει σταθεροποίηση γύρω στο 1%, κάτι που βοηθά την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Αν και εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσο η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει πλήρως τις προωθητικές ενέργειες της αγοράς. Ο κ. Λαβίδας επεσήμανε ότι το brand name απαιτεί παρουσία και στα δύο κανάλια φυσικό κατάστημα και online και φυσικά ένα ποιοτικό προϊοντικό μείγμα.

Θ. Γεροστεργιούδης: Στην Ελλάδα το κέρδος δαιμονοποιείται

Από την πλευρά του γενικός διευθυντής της ΜΑΣΟΥΤΗΣ, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, αναφερόμενος στον κλάδο του λαινεμπορίου στην Ελλάδα, είπε ότι «κάθε ευρώ βγαίνει δύσκολα» και η παραγωγικότητα παραμένει χαμηλή, όπως είπε. Την ίδια στιγμή, ανέφερε πως η δημόσια συζήτηση έχει «δαιμονοποιήσει» το κέρδος, ενώ σε άλλες χώρες, όπως η Αγγλία, οι υγιείς επιχειρήσεις αναγνωρίζονται ως πρότυπο. «Στην Ελλάδα το κέρδος το θεωρούμε αισχροκέρδεια», σημείωσε, τονίζοντας ότι οι προκλήσεις αντιμετωπίζονται μόνο με ισχυρές και υγιείς επιχειρήσεις.

Υπογράμμισε επίσης ότι ο λιανέμπορος και ο καταναλωτής δεν βρίσκονται σε αντίπαλες πλευρές. Ένας καλά ενημερωμένος καταναλωτής είναι σύμμαχος, καθώς βοηθά να γίνει αντιληπτό από πού ξεκινά μια τιμή και ποια δομικά ζητήματα την επηρεάζουν.

Ο κ. Γεροστεργιούδης τόνισε ότι τα φυσικά καταστήματα παραμένουν σήμερα η πιο βιώσιμη βάση του λιανεμπορίου, ενώ αποκάλυψε ότι στρατηγικός στόχος της Μασούτης είναι να διατηρήσει το μεγαλύτερο δίκτυο σημείων πώλησης. «Στρατηγικός στόχος της Μασούτης να έχουμε το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ελλάδα σε σημεία πώλησης» αναφερομένος στην επόμενη μέρα μετά το deal με την Κρητικός.