ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τέλη Σεπτεμβρίου του 2022, οι επενδυτές έστρεψαν την προσοχή τους σε μια πολυαναμενόμενη IPO: η πολυτελής μάρκα Porche εισήχθη στο χρηματιστήριο πανηγυρικά.
Η αποτίμηση της εταιρείας εκτοξεύτηκε στα 75 με 78 δισ. ευρώ, έγινε η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά στη Γερμανία από το 1996 και μία από τις μεγαλύτερες στην ευρωπαϊκή ιστορία, με την εταιρεία ως φόρο τιμής στο πιο εμβληματικό και θρυλικό μοντέλο της, την Porsche 911, να εκδίδει 911 εκατομμύρια μετοχές.
Έκτοτε, η πορεία της είναι κατηφορική με αποκορύφωμα την έξοδό της από τον γερμανικό Dax και τη μεταφορά της στον MDAX, τον δείκτη που παρακολουθεί τις μεσαίου μεγέθους γερμανικές εταιρείες.
Την Πέμπτη, ένα ακόμα πλήγμα κατεγράφη στον κλάδο των πολυτελών οχημάτων, με την μετοχή της Ferrari να βουλιάζει 15% μέσα σε μία ημέρα, μετά την ανακοίνωση μετριοπαθών προβλέψεων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελών οχημάτων αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς η ζήτηση διαρκώς μειώνεται και τα φιλόδοξα στοιχήματα για ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν την αναμενόμενη ανταπόκριση.
Porsche, μία ηχηρή πτώση
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Porsche δεν διανύει μία από τις καλύτερες περιόδους της. Οι μετοχές της έχουν χάσει το ένα τέταρτο της αξίας τους φέτος, πολλά στελέχη έχουν αντικατασταθεί, πολλές θέσεις εργασίας έχουν περικοπεί και έχει εγκαταλειφθεί το φιλόδοξο σχέδιό της να παράγει τις δικές της μπαταρίες, λόγω χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.
Την Πέμπτη ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις της στην Κίνα μειώθηκαν κατά 21% πλήττοντας το σύνολο των παγκόσμιων παραδόσεών της, οι οποίες μειώθηκες κατά 5,7% στο τρίτο τρίμηνο.
Η επέλαση των κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη και η στροφή των Κινέζων μακριά από πολυτελείς αγορές έχουν συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους της και έχουν επιβραδύνει την ανάπτυξή της.
Στην περίπτωση της Porsche, οι πιέσεις που δέχεται επηρεάζουν και την μητρική της Volkswagen, η οποία επιχειρεί αναδιάρθρωση ώστε να μειώσει τα έξοδα.
Ύστερα από έναν γύρο ανακατατάξεων και απομακρύνσεων στελεχών εντός της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο επόμενος που αναμένεται να «θυσιαστεί» είναι ο διευθύνων σύμβουλος της, Όλιβερ Μπλουμ, ο οποίος έχει διττό ρόλο καθώς είναι CEO και της Volkswagen.
Οι επενδυτές πιέζουν για την απομάκρυνσή του υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να αφοσιωθεί εξίσου και στις δύο εισηγμένες, με την οικογένεια των ιδιοκτητών της Porsche-Piëch να βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με πιθανούς υποψηφίους.
Ferrari, το τίμημα της εξατομικευμένης πολυτέλειας
Από την άλλη η ιταλική Ferrari διατηρεί τον τίτλο της πιο πολύτιμης αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, επιλέγοντας την παροχή εξατομικευμένης πολυτέλειας μακριά από την έκθεση στην ανταγωνιστική κινεζική αγορά, με πωλήσεις μόλις 14.000 οχημάτων ετησίως.
Την Πέμπτη η εταιρεία παρά το γεγονός ότι έχει εκτοξεύσει την αξία της από την δημόσια προσφορά της το 2015 και σχεδιάζει να επεκτείνει τα κέρδη της τα επόμενα χρόνια, «τιμωρήθηκε» σκληρά από τους επενδυτές με βουτιά 15% στη μετοχή της μέσα σε μία ημέρα, γιατί πλέον έπαψε να είναι φιλόδοξη.
Οι μετριοπαθείς στόχοι της και οι προσεγμένες κινήσεις της δεν ικανοποιούν τους επενδυτές, οι οποίοι δεν συγκινήθηκαν ούτε από το γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών της εταιρείας φτάνει μέχρι το 2027.
Ένα ακόμα πρόβλημα για τους επενδυτές είναι οι υψηλές τιμές των πολυτελών οχημάτων, με την εταιρεία να επενδύει σε εξατομικευμένα στοιχεία του κάθε πελάτη, γεγονός που ρίχνει τις τιμές στην μεταπώληση. Οι αφοσιωμένοι συλλέκτες αγοράζουν σχεδόν κάθε όχημα που παράγει η εταιρεία, με την ελπίδα να ενισχύσουν το κύρος τους και να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε περιζήτητα μοντέλα περιορισμένης έκδοσης, όμως αρκετά από τα «απλά» μοντέλα της Ferrari υφίστανται σημαντική υποτίμηση στη τιμή τους, ακόμα και μετά από τρία χρόνια από την κυκλοφορία τους.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων βρίσκονται υπό πίεση στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και αρκετό καιρό, γεγονός που ώθησε την εταιρεία να περιορίσει την προσφορά νέων αυτοκινήτων στην περιοχή, προκειμένου να αποκατασταθεί η ισορροπία.
Με τις μέσες τιμές των οχημάτων της να έχουν αυξηθεί κατά 100.000 ευρώ από το 2019, πολλοί επενδυτές δεν βλέπουν θετικά τη στρατηγική της εταιρείας να πουλάει σε υψηλές τιμές τα οχήματα.
Το πρόβλημα άλλωστε έχει ήδη καταγραφεί στην περίπτωση των ανταγωνιστών της Porsche AG και Mercedes-Benz Group, όπου τα δικά τους ακριβά ηλεκτρικά μοντέλα Taycan και EQS έχασαν μεγάλο μέρος της αξίας τους.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
