Είναι ο Joro, ο Στάνιμιρ, ο Βάσκο, η Νταρίνκα, η Μίλα, ο Στέφαν, ο Πάνος, ο Γιορντάν, η Χριστιάνα, ο Άλεξ, η Αναστασία, η Κέιτ, η Σόνια, ο Άδωνις, η Εύη, η Αντιγόνη, η Mariya, ο Ματέι… Όλοι τους έχουν μία ιστορία, που συνδέεται σε έναν κοινό παρονομαστή: «τροχαίο ατύχημα». Κάποιοι από αυτούς δε βρίσκονται ανάμεσά μας, κάποιοι επέζησαν, αλλά το τραύμα παραμένει τόσο για τους πρωταγωνιστές ενός τροχαίου ατυχήματος/δυστυχήματος, όσο και για τους οικείους τους. Πώς θα ήταν όμως ένας κόσμος χωρίς καθόλου τροχαία;
Το Erasmus+ πρόγραμμα «Safer Behind the wheel» είναι μία διακρατική συνεργασία μεταξύ τριών χωρών (Βουλγαρία, Ελλάδα, Σλοβενία), χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο την ευαισθητοποίηση των νέων κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοολούχων ή ναρκωτικών ουσιών. Στο project συμμετέχουν 4 οργανισμοί, ο βουλγαρικός ΖΑΤ, ο σλοβένικος VOZIM ZAVOD ZA INOVATIVNO IZOBRAZEVANJE, η βουλγαρική Ένωση Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων και από την Ελλάδα το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».
Στο επίκεντρο οι νέοι οδηγοί
Στο επίκεντρο του προγράμματος είναι οι νέοι οδηγοί και ιδίως οι νεότεροι ηλιακά. «Η ενηλικίωση και η χορήγηση ορισμένων δικαιωμάτων δεν σημαίνει αυτόματα ότι όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται, όλες οι κρίσεις που γίνονται και όλες οι ενέργειες που εφαρμόζονται από εκείνη τη στιγμή και μετά είναι οι ασφαλέστερες ή οι πιο λογικές. Η οδήγηση είναι ένας από τους τομείς όπου οι λανθασμένες κρίσεις μπορούν να αποβούν θανατηφόρες, ενώ ταυτόχρονα η νεότητα είναι η εποχή που μπορούν να χτιστούν συνήθειες για μια ζωή», αναφέρουν οι εταίροι του προγράμματος.
Επιπλέον, το έργο στοχεύει στην επαρκή συμμετοχή και ενδυνάμωση των επιζώντων από τροχαία ατυχήματα και των οικογενειών τους, οι οποίοι συχνά περιθωριοποιούνται λόγω σωματικών αναπηριών ή ψυχολογικών τραυμάτων που προκλήθηκαν από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» διοργάνωσε στις εγκαταστάσεις του κέντρου ψυχαγωγίας RAVAL στη Χαλκίδα, μεταξύ 22:00 – 03:00 δράση με στόχο την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, ιδίως μεταξύ των νέων οδηγών, και την προώθηση της υπεύθυνης συμπεριφοράς μέσω διαδραστικών εργαλείων και αμοιβαίας εκπαίδευσης (επικοινωνία του προγράμματος SAFER Site & εκπαίδευση).

Εκπαιδεύοντας τους νέους οδηγούς
Εκτός από τις βιντεοσκοπημένες ιστορίες ατόμων που ενεπλάκησαν σε κάποιο τροχαίο και επέζησαν, αλλά και τις ιστορίες όσων δεν τα κατάφεραν, αφηγημένες από συγγενείς και φίλους (σ.σ. οι ιστορίες είναι διαθέσιμες στο youtube), το Safer Behind the wheels περιλαμβάνει ειδικό πρόγραμμα κατάρτισης στην οδική ασφάλεια για νέους και επιζώντες τροχαίων ατυχημάτων.
Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος είναι οι γενικές συμβουλές οδικής ασφάλειας για νέους οδηγούς, η κατανόηση των κινδύνων της οδήγησης υπό την επήρεια ουσιών και ο σχεδιασμός για ασφαλή επιστροφή στο σπίτι, η αντίδραση σε περίπτωση ατυχήματος, οι νομικές συνέπειες, οι οικονομικές συνέπειες, οι κοινωνικές συνέπειες, οι συνέπειες στην υγεία και ταυτόχρονα δίνεται μία σειρά εργασιών αξιολόγησης και πρόληψης.
Επίσης, δίνεται έμφαση στη δύναμη της προσωπικής ιστορίας, με στόχο την κοινωνική ευαισθητοποίηση. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα αφορά τόσο μεμονωμένους οδηγούς, όπως και ομάδες/φορείς που ασχολούνται με τους νέους.
Σπάζοντας το φράγμα των κοινωνικών προβλημάτων
Όπως εξηγούν οι εταίροι του προγράμματος, το υψηλό ποσοστό των τροχαίων σε νεαρές ηλικίες και ο κοινωνικός αποκλεισμός είναι οι δύο μεγάλες προκλήσεις που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μέσω του προγράμματος.
«Το πρώτο πρόβλημα είναι το εξαιρετικά υψηλό ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων με νέους οδηγούς λόγω κατάχρησης αλκοόλ και ναρκωτικών. Το SAFER σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει την παντομίμα για την παρουσίαση ιστοριών που σχετίζονται με την κυκλοφορία ή το θέατρο των καταπιεσμένων για την παρουσίαση και συζήτηση τέτοιων ιστοριών. Το θέατρο λέξεων, ως ασφαλής μορφή θεάτρου ντοκιμαντέρ, θα παρουσιάσει προσωπικές ιστορίες, οι οποίες μπορεί να είναι συγκλονιστικές αν μοιραστούν άμεσα», εξηγούν.
Όσον αφορά στον κοινωνικό αποκλεισμό, οι εταίροι υπογραμμίζουν «Το δεύτερο πρόβλημα είναι ο κοινωνικός αποκλεισμός, τον οποίο συνήθως αντιμετωπίζουν οι επιζώντες τροχαίων ατυχημάτων λόγω των σωματικών τους βλαβών ή της μακροχρόνιας ψυχολογικής δυσφορίας. Οι επιζώντες τροχαίων ατυχημάτων θα ενδυναμωθούν ώστε να αναλάβουν περαιτέρω ευθύνες και να συμμετέχουν στα κοινά, μοιράζοντας τις ιστορίες τους και συμμετέχοντας σε επισκέψεις σε λύκεια, σχολές οδήγησης, πανεπιστήμια, αναλαμβάνοντας τους ρόλους των πρωταγωνιστών και συμμετέχοντας ενεργά σε όλες τις προσομοιώσεις».
Το πρόγραμμα «Safer behind the wheel»προσφέρεται δωρεάν σε 4 γλώσσες (αγγλικά, βουλγάρικα, σλοβένικα, ελληνικά) και μέσα από 16 μαθήματα, τα οποία είναι προσβάσιμα 24/7.
Διαβάστε επίσης:
Σιδηρόδρομος: Αυτοί είναι οι 4 διεκδικητές για τη θέση του Technical Manager στον νέο ΟΣΕ
Allen Liu στο mononews: Η Ελλάδα σημείο-κλειδί για τη νέα ενεργειακή διάταξη της Yutong στην Ευρώπη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- IIF: Νέο ρεκόρ στο παγκόσμιο χρέος – Ξεπέρασε τα 337 τρισ. δολάρια
- ΠΑΟΚ: Πρόστιμο 10.000 από την ΔΕΑΒ για φθορές των οπαδών του στο γήπεδο του Λεβαδειακού
- ΕΦΕΤ: Ανάκληση παρτίδας συσκευασμένων βερίκοκων
- Μητσοτάκης από το ΣΑΗΕ: Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει είτε μοχλός απειλής είτε εργαλείο προόδου
