ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο επίκεντρο μιας νέας εμπορικής σύγκρουσης με τις Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκεται πλέον η Νότια Αφρική, καθώς ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιβάλλει υψηλούς δασμούς 30% στα νοτιοαφρικανικά κρασιά. Το μέτρο αυτό ξεπερνά κατά πολύ τους δασμούς που ισχύουν για μεγάλους οινικούς «παίκτες» όπως η Γαλλία, η Ιταλία ή η Χιλή, προκαλώντας έντονο προβληματισμό στον κλάδο.
Για τους νοτιοαφρικανούς παραγωγούς, η απόφαση αυτή δεν συνεπάγεται απλώς αύξηση του κόστους, αλλά μια απειλή για την ίδια την παρουσία τους στην αμερικανική αγορά, μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες παγκοσμίως. Ήδη, οι επιπτώσεις είναι ορατές: ακυρωμένες παραγγελίες, καθυστερήσεις, οικονομικές ζημίες και ένα θολό μέλλον.
Στροφή σε νέες αγορές αναζητά ο κλάδος
Ο Γιόχαν Σβάρτς, διευθύνων σύμβουλος της οινοποιίας Mountain Ridge, που εξάγει περίπου 100.000 λίτρα ετησίως στις ΗΠΑ, περιγράφει την κατάσταση στους Financial Times: «Έχουμε αρχίσει να βλέπουμε αναστολές σε συμφωνίες. Προσαρμόζουμε την πορεία μας και εξετάζουμε νέες αγορές σε Ρωσία, Ευρώπη και Αφρική. Η εμπειρία του COVID μάς έχει μάθει να λειτουργούμε με ευελιξία».
Δραματικές επιπτώσεις σε έναν κρίσιμο τομέα
Ο τομέας του κρασιού αποτελεί σημαντικό εργοδότη στη χώρα, απασχολώντας πάνω από 270.000 ανθρώπους — σε μια οικονομία όπου η ανεργία αγγίζει το 33%. Σύμφωνα με τον Ρίκο Μπάσον, επικεφαλής της South Africa Wine, σχεδόν 200 από τα 512 οινοποιεία της χώρας εξάγουν στις ΗΠΑ. Πολλοί από αυτούς τους παραγωγούς βρίσκονται πλέον σε δεινή θέση.
Η κυβέρνηση του Σίριλ Ραμαφόζα επιχείρησε να αποτρέψει την επιβολή των δασμών, προσφέροντας επενδύσεις ύψους 3 δισ. δολαρίων, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Παράλληλα, η ένταση επιτείνεται από το γεγονός ότι ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή του στις πολιτικές υπέρ της μαύρης ενδυνάμωσης που εφαρμόζει η Νότιος Αφρική.
«Δεν βρίσκονται νέες αγορές από τη μια μέρα στην άλλη»
Ο ιδιοκτήτης του οινοποιείου Tokara, ΓΤ Φερέιρα, σχολιάζει:
«Αν ήταν τόσο απλό να αντικαταστήσουμε την αγορά των ΗΠΑ, θα το είχαμε ήδη κάνει. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επενδύσουμε περισσότερο στο μάρκετινγκ».
Όπως σημειώνει η Μαρίνα Κάλοου, εκπρόσωπος της Wines of South Africa, οι επιπτώσεις θα φτάσουν αναπόφευκτα και στον τελικό καταναλωτή στις ΗΠΑ.
«Οι εισαγωγείς δεν φαίνονται διατεθειμένοι να μειώσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Αυτό σημαίνει ότι το βάρος θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερο για το ίδιο κρασί».
Διαβάστε επίσης
Barclays: Αγωγή από πρώην τραπεζίτη που έχασε τη θέση του από ένα «αυθόρμητο αστείο»
HΠΑ: Αιφνιδιαστικός δασμός σε ράβδους χρυσού ενός κιλού – Πλήγμα για την Ελβετία
Intel: Συνεργαζόμαστε με την κυβέρνηση Τραμπ για να απαντήσουμε στις ερωτήσεις που τέθηκαν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
