Μια από τις σημαντικότερες δίκες στην ιστορία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα, με την καταδίκη τεσσάρων πρώην στελεχών της Volkswagen για την εμπλοκή τους στο σκάνδαλο εκπομπών ρύπων που έμεινε γνωστό ως Dieselgate. Το δικαστήριο επέβαλε ποινές φυλάκισης σε δύο από τους κατηγορούμενους, ενώ στους άλλους δύο αποφασίστηκαν ποινές με αναστολή, σύμφωνα με το Politico.

Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) εντόπισε ότι εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα οχήματα της VW διέθεταν ειδικές συσκευές (γνωστές ως “defeat devices”) που ανίχνευαν πότε ένα όχημα βρισκόταν σε διαδικασία ελέγχου εκπομπών και ρύθμιζαν προσωρινά τις επιδόσεις του ώστε να φαίνεται συμμορφωμένο με τα περιβαλλοντικά πρότυπα. Σε πραγματικές συνθήκες, τα επίπεδα ρύπανσης ήταν πολλαπλάσια των επιτρεπόμενων ορίων.

1

Η Volkswagen παραδέχθηκε επίσημα την παραποίηση των δεδομένων το 2017, γεγονός που οδήγησε σε πρωτοφανές κύμα αντιδράσεων και τεράστιο νομικό κόστος για την εταιρεία. Το Dieselgate εξελίχθηκε σε ένα από τα μεγαλύτερα εταιρικά σκάνδαλα στην ιστορία του κλάδου, με οικονομικές και θεσμικές επιπτώσεις που επηρέασαν ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Το 2019, οι εισαγγελικές αρχές της Γερμανίας απήγγειλαν κατηγορίες σε ηγετικά στελέχη της περιόδου εκείνης, όπως τον πρώην CEO της VW Χέρμπερτ Ντις, τον πρόεδρο Χανς Ντίτερ Ποτς και τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο Μάρτιν Βίντερκορν. Ο τελευταίος, αν και αρχικά είχε ενταχθεί στη δικογραφία, τελικά αποσύρθηκε από τη διαδικασία το 2021 λόγω προβλημάτων υγείας. Παρότι αρνήθηκε κάθε ευθύνη, παρέμεινε υπό έρευνα.

Το 2020, η νομική διαδικασία κατά των Ντις και Ποτς έλαβε τέλος, καθώς η Volkswagen πλήρωσε πρόστιμο 9 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο εξωδικαστικού συμβιβασμού. Η συνολική οικονομική ζημία για την εταιρεία, σύμφωνα με δικές της εκτιμήσεις, ξεπέρασε τα 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα, αγωγές και αποζημιώσεις.

Η καταδικαστική απόφαση του δικαστηρίου σηματοδοτεί την τυπική λήξη μιας δικαστικής υπόθεσης που ανέδειξε τις σκοτεινές πτυχές της εταιρικής στρατηγικής και άλλαξε ριζικά το τοπίο των κανονισμών εκπομπών και της περιβαλλοντικής λογοδοσίας στη βιομηχανία.

 

Διαβάστε επίσης 

ΕΚΤΕΡ: Ξεκινά η διαδικασία απορρόφησης της θυγατρικής της ΙΦΙΚΛΗΣ

Ευρώπη Holdings: Οι μετοχικές μεταβολές μετά την ΑΜΚ – Με 40% η Intracom

EXAE: Αύξηση κύκλου εργασιών κατά 17% στα 15,8 εκατ. ευρώ – Στα 5,7 εκατ. ευρώ τα κέρδη μετά φόρων