• Οικονομία

    Έρχεται δεύτερο κύμα ανατιμήσεων στο ράφι

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Με νέο κύκλο ανατιμήσεων θα βρεθούν αντιμέτωποι από τις αρχές του επόμενου μήνα οι καταναλωτές. Καθώς τα τιμολόγια που φεύγουν αυτή την περίοδο από τους προμηθευτές εμφανίζουν αυξήσεις τιμών σε μία σειρά από προϊόντα, τα οποία μάλιστα δεν έχουν άμεση εξάρτηση από Ρωσία και Ουκρανία.

    Άλλωστε όπως είχε γράψει το mononews λίγες μέρες μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι πραγματικές επιπτώσεις από τον πόλεμο, θα φαίνονταν στο ράφι περίπου δύο μήνες μετά την έναρξή του. Οι αυξήσεις στις τιμές έως τώρα, όπως σημείωναν πηγές της αγοράς,  ήταν αποτέλεσμα της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα και της αύξησης του κόστους ενέργειας που καταγραφόταν στα τέλη του περασμένου έτους. Παράλληλα μεγάλες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν άμεσα, σε προϊόντα στα οποία η πρώτη ύλη τους εξαρτιόταν από τη Ρωσία και την Ουκρανία, όπως ηλιέλαιο και αλεύρι.

    Οι επιπτώσεις – ντόμινο του πολέμου

    Πηγές της αγοράς που έχουν γνώση της κατάστασης που επικρατεί σε επίπεδο προμηθευτών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σημειώνουν στο mononews πως από εδώ και πέρα σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις τροφίμων αρχίζουν να στέλνουν τιμολόγια με αυξημένες τις τιμές στα προϊόντα τους. Με άμεση ισχύ από τον επόμενο κιόλας μήνα.

    Από εκεί και πέρα βεβαίως, τα σούπερ μάρκετ που τα παραλαμβάνουν, ανάλογα με το ποσοστό της αύξησης που μπορούν να απορροφήσουν, θα διαμορφώσουν και τις τελικές τιμές στο ράφι.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι τιμές σε προϊόντα, όπως το ηλιέλαιο και τα τα άλευρα -στα οποία Ρωσία και Ουκρανία είναι οι κύριοι προμηθευτές – αλλάζουν με τέτοια ταχύτητα που η τακτική ενημέρωση για τις τιμές  από πλευράς προμηθευτών σχεδόν έχει σταματήσει τον τελευταίο μήνα.

    Τα δύο σενάρια για τις πωλήσεις στο σούπερ μάρκετ

    Την ίδια στιγμή, βάσει των στοιχείων της εταιρείας μετρήσεων, NielsenIQ, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που παρουσιάστηκε χθες, προβλέπεται ένα καλό και ένα κακό σενάριο για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα  η πτώση των πωλήσεων εκτιμάται ότι μπορεί να κυμανθεί από 0,3% ως 2,6%.

    Στο πρώτο «καλό σενάριο» προβλέπεται μία διατήρηση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ σε σχετικά υψηλά επίπεδα και διατήρηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κοντά στο 1,5%. Σε αυτή την περίπτωση τα τρόφιμα και ποτά θα καταγράψουν αύξηση 0,3%. Αντίθετα, πτώση 4,6% θα καταγράψουν τα προϊόντα φροντίδας νοικοκυριού και 1,8% τα είδη προσωπικής υγείας. Στο δεύτερο «αρνητικό σενάριο» προβλέπεται πληθωρισμός διπλάσιος σε σχέση με το 2021. Σε αυτή την περίπτωση εκτιμάται ότι η μείωση σε τρόφιμα και ποτά θα φτάσει το 2%, τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού 5,3% και τα προϊόντα ατομικής υγιεινής 4%.

    Σημαντικές ανατιμήσεις σε γιαούρτι, πίτες και αλλαντικά

    Για τα τέλη Απριλίου με αρχές Μαϊου, πηγές με γνώση κάνουν λόγο για αυξήσεις με διψήφιο ποσοστό σε προϊόντα όπως αλλαντικά και πίτες, στα οποία μάλιστα μέχρι τώρα δεν καταγράφονταν σημαντικές ανατιμήσεις.

    Ενδεικτικά σημειώνουν ότι σε κωδικό μεγάλης εταιρείας με είδη ζύμης καταγράφεται αύξηση της τάξεως του 11,5% στα τιμολόγια με ισχύ από το τέλος Απριλίου, συγκριτικά με την τιμή του περασμένου χειμώνα.

    Αντίστοιχα, γνωστή εταιρεία αλλαντικών προχωρά από τις 22 Απριλίου σε αυξήσεις που μεσοσταθμικά φτάνουν το 7%, ωστόσο σε συγκεκριμένους κωδικούς (γαλοπούλα και κοτόπουλο) εμφανίζει ανατιμήσεις έως και κατά 13%.

    Είναι χαρακτηριστικό ωστόσο ότι από την 1η Μάϊου έρχονται ανατιμήσεις ακόμη και σε γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι οποίες προς το παρόν κυμαίνονται σε μονοψήφια ποσοστά. Συγκεκριμένα μεγάλη εταιρεία που δραστηριοποιείται στα γαλακτοκομικά ανακοίνωσε ότι από τις αρχές του επόμενου μήνα θα προχωρήσει σε αύξηση κατά περίπου 5% στα γιαούρτια. 

    Τα παραπάνω προϊόντα είναι φυσικά ενδεικτικά, καθώς καθημερινά η μία μετά την άλλη οι μεγάλες επιχειρήσεις αποστέλλουν νέα τιμολόγια με αυξημένες τιμές στα σούπερ μάρκετ  και στις μικρότερες επιχειρήσεις τροφίμων. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι επιπτώσεις του πολέμου αφήνουν πλέον ισχυρό αποτύπωμα συνολικά στην αγορά, κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πού θα σταματήσει το ράλι ανόδου των τιμών.

    Διαβάστε επίσης:

    Ακριβότερος 20% ο οβελίας για το Πάσχα

    Μετά το ηλιέλαιο είδος πολυτελείας και το κοτόπουλο – Έρχονται νέες ανατιμήσεις



    ΣΧΟΛΙΑ