• Business

    Το ελληνικό παράδοξο με τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Η Ελλάδα παραμένει σταθερά στην κορυφή της λίστας με τις μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες χώρες στον κόσμο (πάνω από Ιαπωνία και Κίνα), με τους Έλληνες εφοπλιστές να κυριαρχούν στις θάλασσες. Ωστόσο, στη λίστα με τους πελάτες εταιρειών διαχείρισης πλοίων, η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στην πέμπτη θέση.

    Πράγματι, η Ελλάδα είναι μία δύσκολη αγορά για τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία της V.Group, λιγότερα από 400 ελληνικά πλοία έχουν ανατεθεί σε τρίτες εταιρείες διαχείρισης, όταν τα αντίστοιχα ιαπωνικά πλοία ξεπερνούν τα 1.200. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες διαχείρισης με έδρα τον Πειραιά και την Αθήνα να “λοξοκοιτάζουν” σε κοντινές χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, για να βρουν πελατεία.

    Η προφανής εξήγηση για αυτό το ελληνικό παράδοξο έχει να κάνει με τη νοοτροπία της πλειοψηφίας των παραδοσιακών εφοπλιστών, οι οποίοι πιστεύουν ότι μπορούν να διαχειριστούν τα πλοία τους καλύτερα και πιο αποδοτικά από οποιονδήποτε τρίτο, και μόνο προσωρινά και ευκαιριακά συνεργάζονται με εταιρείες διαχείρισης.

    Οι πλοιοκτήτες που αγοράζουν τα πρώτα τους πλοία ή έναν συγκεκριμένο τύπο συχνά έρχονται σε μας. Όμως όταν το μέγεθος του στόλου αυξάνεται, στήνουν τα δικά τους γραφεία και παίρνουν τα πλοία τους πίσω”, δήλωσε στο TradeWinds στέλεχος εταιρείας διαχείρισης.

    Ο Mark O’Neil, διευθύνων σύμβουλος της Columbia Shipmanagement, πιστεύει πως αυτή η στάση των Ελλήνων εφοπλιστών είναι παράλογη. “Δεν υπάρχει απλώς καμία λογική που να στηρίζει το επιχείρημα ότι ένας τρίτος διαχειριστής δεν μπορεί να διαχειριστεί τα πλοία ακριβώς το ίδιο προσεκτικά όπως ο ιδιοκτήτης, και να επενδύσει τον ίδιο χρόνο, τους ίδιους πόρους και την ίδια τεχνολογία σε αυτή τη διαδικασία [ίσως και παραπάνω] από τον ιδιοκτήτη”, δήλωσε ο O’ Neil.

    Πάντως, κάποιες εταιρείες, όπως οι V.Ships και Bernhard Schulte Shipmanagement έχουν αυξήσει τελευταία τον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων που διαχειρίζονται, ενώ και ελληνικές εταιρείες, όπως η Empros Lines, έχουν αρχίσει να παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει μία αυξημένη ζήτηση γι’ αυτές.

    Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Wilhelmsen Ship Management, Carl Schou, εκτιμά πως η νεότερη γενιά των Ελλήνων εφοπλιστών έχει πιο πραγματιστικές απόψεις. “Έχουν την τάση να ψάχνουν πού μπορούν να λάβουν τις καλύτερες υπηρεσίες για τα χρήματά τους και να δίνουν τη διαχείριση σε αυτούς που διαχειρίζονται μεγάλους στόλους, ώστε να επωφεληθούν από τις οικονομίες κλίμακας, ενώ η πρώτη γενιά είναι περισσότερο της λογικής της εσωτερικής διαχείρισης”, ανέφερε, προσθέτοντας: “Δεν είναι τόσο εύκολο να μπεις στην ελληνική αγορά όσο στις άλλες αγορές. Σε λίγα χρόνια νομίζω ότι θα δούμε σίγουρα περισσότερο outsourcing από την Ελλάδα”.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Στ. Τσαντάνης: Αισιοδοξία για το 2019 παρά τις ζημίες στο γ’ τρίμηνο

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Γ. Αλαφούζος: Κοντά στην πλήρη χρηματοδότηση των νεότευκτων VLCC της η Okeanis Eco Tankers

    MH ΧΑΣΕΤΕ: Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου



    ΣΧΟΛΙΑ