Titans

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ

Επιχειρηματίας, συλλέκτης έργων τέχνης 

Με δύο κινήσεις υψηλού συμβολισμού και μεγάλης γενναιοδωρίας, που ξεπέρασαν τα σύνορα της χώρας, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, επιχειρηματίας και μέγας συλλέκτης, βρέθηκε το 2022 στην κορυφή της προσφοράς στον χώρο του πολιτισμού.

Ο λόγος ήταν η δωρεά μεγάλου μέρους της σπουδαίας συλλογής του σε μουσεία εντός και εκτός Ελλάδος, αλλά και παραδίδοντας στην πολιτεία αποκατεστημένο και έτοιμο να πρωταγωνιστήσει στη ζωή της Αθήνας, μεγάλο τμήμα του Δημόσιου Καπνεργοστασίου. Ενός κτιρίου της νεότερης βιομηχανικής ιστορίας, που ο δραστήριος οργανισμός ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου μετέτρεψε σε χώρο εξαιρετικής αισθητικής και λειτουργικής αξίας. Ο οποίος ως ιδιοκτησία της Βουλής των Ελλήνων μπορεί να αναδειχθεί σε δυναμικό κέντρο συνάντησης των τεχνών και ανταλλαγής ιδεών, ανοιχτό σε όλους.

Το Δημόσιο Καπνεργοστάσιο έγινε άλλωστε τον περασμένο Απρίλιο ο τόπος ανακοίνωσης, σε διεθνές επίπεδο, της δωρεάς του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, αποτελούμενης από 350 έργα τέχνης 142 καλλιτεχνών, σε τέσσερα ιδρύματα. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Tate του Λονδίνου, το Guggenheim της Νέας Υόρκης  και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο. Μια ευκαιρία, πέραν όλων των άλλων, να μπουν Έλληνες καλλιτέχνες σε διεθνή μουσεία.

«Όταν συγκεντρώνεις έναν σημαντικό αριθμό έργων τέχνης, έχεις ευθύνη για το μέλλον τους», όπως έχει πει ο ίδιος. Συμπληρώνοντας, ότι «παρ΄όλο που αγόραζα έργα τέχνης και είχα τον τίτλο ιδιοκτησίας τους, δεν ένιωσα ποτέ ότι ήμουν ο ιδιοκτήτης. Ένιωθα σεβασμό γι΄ αυτά».

Ούτε θέλησε ποτέ να κρατήσει κρυφή τη συλλογή του, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, ιδίως των μεγάλων ξένων συλλεκτών. Απόδειξη οι εκθέσεις στην Whitechapel Gallery του Λονδίνου, στο Guggenheim του Μπιλμπάο, στην Εθνική Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης της Σκωτίας, στο Εδιμβούργο και φυσικά στο Καπνεργοστάσιο, όπου το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να δει και έργα του, που δωρίζονται σε ξένα ιδρύματα. Ουδέποτε επίσης θεώρησε αναγκαία τη δημιουργία ενός δικού του μουσείου, αφού όπως τονίζει «η Ελλάδα έχει το δικό της Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο δεν χρειάζεται ανταγωνισμό, αντίθετα χρειάζεται υποστήριξη».

Με σταθερή παρουσία στη λίστα των Top 200 Συλλεκτών του κόσμου ως πριν από μερικά χρόνια, όταν ανακοίνωσε ότι σταματά τη συλλεκτική του δραστηριότητα -σήμερα αγοράζει έργα μόνο για προσωπική ευχαρίστηση-, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος συμμετέχει ωστόσο σε συμβούλια μεγάλων μουσείων. Όπως του Solomon R. Guggenheim Foundation, του Μουσείου Contemporary Art του Σικάγο, της Tate και του Whitechapel.

Παράλληλα ως ιδρυτής του αστικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού διαΝΕΟσις, ενός φορέα που τροφοδοτεί την έρευνα και το δημόσιο διάλογο, προωθεί τη διατύπωση προτάσεων για την επίλυση σημαντικών προβλημάτων της χώρας.

Αν στην Αναγέννηση οι μαικήνες παρείχαν στους δημιουργούς τις κατάλληλες συνθήκες  για να αναπτύξουν το ταλέντο τους, φιλοτεχνώντας σπουδαία έργα τέχνης, τα οποία ωστόσο παρέμεναν στα παλάτια, μακριά από τα βλέμματα των απλών ανθρώπων, στην εποχή μας, τηρουμένων των αναλογιών, προσωπικότητες σαν τον Δημήτρη Δασκαλόπουλο αντιστρέφοντας την ιστορία προσφέρουν το έργο τους στην κοινή θέα και απόλαυση.

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΚΙ ΑΛΛΟΥΣ ΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ

        
Δείτε όλη την λίστα