Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Υπουργείο Υποδομών: Πώς προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα πράσινα λεωφορεία και τις γραμμές του ΟΑΣΑ

Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Με δύο διαφορετικούς διαγωνισμούς συνολικής αξίας 770  εκατ. Ευρώ το υπουργείο υποδομών και μεταφορών προσπαθεί τόσο να προμηθεύσει με νέα πράσινα λεωφορεία τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ, όσο και να βρει τον ιδιώτη που θα καλύψει 62  γραμμές στην Αττική για λογαριασμό του ΟΑΣΑ.

Ο πρώτος διαγωνισμός, που έχει περάσει από σαράντα κύματα λόγω προσφυγών των ενδιαφερομένων αφορά στην προμήθεια περισσότερων από 600 πράσινων λεωφορείων (φυσικού αερίου και ηλεκτρικά) έναντι 380 εκατ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να προστεθούν σταδιακά στους στόλους του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ από το τρέχον έτος.

Ο δεύτερος διαγωνισμός, που αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του επόμενου μήνα και έχει εκτιμηθεί στα 390 εκατ. ευρώ σχετίζεται με το ποιος θα διαχειρίζεται τις γραμμές σε όλη την Αττική για λογαριασμό του ΟΑΣΑ και θα παρέχει σχετικά νέα λεωφορεία (σ.σ. Πρέπει να έχουν κατασκευαστεί ύστερα από το 2018) για όσο καιρό εκτελεί το έργο.

Τα νέα πράσινα λεωφορεία

Στην παρούσα φάση ο διαγωνισμός που βρίσκεται πιο κοντά στο κλείσιμο είναι αυτός για τα πράσινα λεωφορεία, καθώς έχουν επιλεγεί οι τρεις από τους τέσσερις αναδόχους και τα πρώτα οχήματα, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, αναμένεται να καταφθάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έως τα τέλη του 2023.

Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και αποτελεί την πρώτη από τις δύο φάσεις για την προμήθεια συνολικά 1300 λεωφορείων. 

Πιο συγκεκριμένα, η Α΄ Φάση του διαγωνισμού αφορά σε πέντε υπό-έργα (σ.σ. Μικρότερες συμβάσεις) αρχικής αξίας 383 εκατ. Ευρώ.

Να σημειωθεί ότι εξ αυτών τα 100 λεωφορεία βγήκαν εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς το εν λόγω τμήμα υπέφερε λόγω προσφυγών της Mercedes και της Solaris στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, ενώ δεν υπεβλήθη καμία προσφορά με αποτέλεσμα να βγει άγονο.

Τα λεωφορεία αυτά αναμένεται πλέον να προστεθούν στη Β΄ Φάση, η οποία θα βγει στον αέρα με του που κλείσει ο πρώτος διαγωνισμός και το υπουργείο θα έχει πάρει τα κατάλληλα «μαθήματα», ώστε να τρέξει ο νέος διαγωνισμός χωρίς καθυστερήσεις και κολλήματα.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα τμήματα οι ανάδοχοι που έχουν προκύψει και αναμένεται να υπογράψουν τις συμβάσεις στον άμεσο μέλλον είναι οι εξής:

ΟΑΣΑ: Διαγωνισμός για τη διαχείριση 62 γραμμών

Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για τη διαχείριση 62 γραμμών αστικών λεωφορείων στην Αττική από ιδιώτες βρίσκεται σε πιο πρώιμο στάδιο, καθώς πριν από λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκε η σχετική δημόσια διαβούλευση.

Το έργο «σπάει» σε σε δύο τμήματα και οι ανάδοχοι θα πρέπει να καλύπτουν όλες τις ανάγκες, δηλαδή θα παρέχουν εξοπλισμένα λεωφορεία, οδηγούς, συστήματα τηλεματικής και εισιτηρίων για ένα διάστημα από πέντε έως επτάμισι έτη.  

Το πρώτο τμήμα αφορά την Ανατολική Αττική και το αρχικό του κόστος έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ ενώ στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία (εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων).

Το δεύτερο τμήμα αφορά τις υπόλοιπες 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 197,1 εκατ. Ευρώ. Ο ανάδοχος θα πρέπει να καλύπτει καθημερινά 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία (τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα υπόλοιπα 3 8 μέτρων).

Σημειώνεται ότι αναμένονται εξελίξεις από το Σεπτέμβριο, καθώς θα πρέπει να έχουν βρεθεί άμεσα ο ιδιώτες που θα αναλάβουν τα παραπάνω έργα. Αυτό συμβαίνει καθώς τον Οκτώβριο λήγει η υφιστάμενη σύμβαση με την ΚΤΕΛ Α.Ε, η οποία ξεκίνησε ως απευθείας ανάθεση το 2020 και πήρε παράταση, αλλά έχει γίνει ξεκάθαρο από το -παρα λίγο- μπλόκο του ΣτΕ ότι ο νέος ανάδοχος θα πρέπει να προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία.

Διαβάστε επίσης: 

ΤΑΙΠΕΔ: Μήνας εξελίξεων ο Σεπτέμβριος για τέσσερα μεγάλα λιμάνια – Όλες οι λεπτομέρειες

Αττική Οδός: 24 Αυγούστου κρίνεται το μέλλον των μνηστήρων

Mytilineos: Αναλαμβάνει μονάδα αποθήκευσης ενέργειας στη Χαλκιδική