Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Το οικονομικό «θαύμα» της Skroutz και τα νέα ιστορικά ρεκόρ σε πωλήσεις και καθαρή κερδοφορία

Οι επικεφαλής του Skroutz.gr. Βασίλης Δήμος, Γιώργος Αυγουστίδης και Γιώργος Χατζηγεωργίου

Ασίγαστη μηχανή παραγωγής… επιχειρηματικού πλούτου αποδεικνύεται η διαδικτυακή Skroutz. Εταιρεία που δραστηριοποιείται στο ευρύτερο πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου, με πολιορκητικό κριό την ομώνυμη, πρωτοποριακή μηχανή αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων.

Οι οικονομικές επιδόσεις της Skroutz «σπάνε τα κοντέρ», καθώς τόσο ο τζίρος των πωλήσεων όσο και η καθαρή κερδοφορία της καταγράφουν αλληλοδιαδοχικά νέα ρεκόρ. Κάτι το οποίο έρχεται να πιστοποιήσει και ο ισολογισμός της περσινής χρήσης, που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγο χρονικό διάστημα.

Η συγκεκριμένη χρήση, του 2018, είχε δυο κομβικής σημασίας εξελίξεις για την εταιρεία που δημιουργήθηκε πριν από 14 χρόνια, από τους δημιουργικά ανήσυχους Βασίλη Δήμο, Γιώργο Χατζηγεωργίου και Γιώργο Αυγουστίδη.

Κατ’ αρχήν τα αποκαλούμενα «παιδιά του Skroutz», που έχουν πια πατήσει τα σαράντα, πήραν πίσω το 50% της εταιρείας, το οποίο είχε εκχωρηθεί στη Dionic και βγήκε στο σφυρί, έπειτα από απαίτηση των πιστωτριών τραπεζών.

Η τριπλέτα των ιδρυτών και διοικητικών ηγετών της Skroutz είχε εκχωρήσει το μετοχικό αυτό «πακέτο» έναντι 300.000 ευρώ (το 2006) και το πήρε πίσω καταβάλλοντας 10 εκατομμύρια συν 1000 ευρώ… Κερδίζοντας έτσι τη σκληρή μάχη της διεκδίκησης με τον Χάρη Καρώνη του ομίλου «Viva».

To «όχημα» της επαναγοράς της… μισής εταιρείας ήταν η Forty-Four, αποκλειστικών συμφερόντων των τριών συνιδρυτών. Εκείνη στη συνέχεια προχώρησε στη συγχώνευση με απορρόφηση της Skroutz. Διατηρώντας την εμπορική επωνυμία Skroutz Α.Ε.

Οι δύο αυτές κινήσεις διαμόρφωσαν τη νέα «ταυτότητα» της διαδικτυακής εταιρείας, με συνέπεια όμως τα οικονομικά μεγέθη να μην είναι απολύτως συγκρίσιμα στις δύο τελευταίες οικονομικές χρήσεις. Αν και απεικονίζουν σε εξαιρετικά σημαντικό βαθμό, τη συγκριτική πραγματικότητα.

Σε επίπεδο ομίλου, οι πωλήσεις της Skroutz διαμορφώθηκαν πέρσι στα 12,648 εκατ. ευρώ. Καθώς όμως η ενοποίηση των στοιχείων άρχισε να τρέχει από τις 6 Φεβρουαρίου του 2018, έμεινε ένα «κενό» για το διάστημα 36 ημερών. Αν συνυπολογιστεί αυτό, τότε το συνολικό ύψος των πωλήσεων ανέρχεται στα 13,773 εκατ. ευρώ. Δηλαδή 37.734 ευρώ κατά μέσο όρο, για όλες τις μέρες τις περσινής χρονιάς. Ή περίπου 1.572 ευρώ πωλήσεις ανά ώρα…

Τα «παιδιά του Skroutz» κερδίζουν το «στοίχημα»

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2016 η Skroutz είχε κύκλο εργασιών 7,49 εκατ. ευρώ, ο οποίος την επόμενη χρονιά αυξήθηκε κατά… 38,7% πηγαίνοντας στα 10,39 εκατ. ευρώ. Για να ακολουθήσει το περσινό άλμα, που οδήγησε τις πωλήσεις σε νέο, ιστορικό υψηλό. Αν μη τι άλλο πρόκειται για εντυπωσιακές επιδόσεις, που έρχονται να δικαιώσουν το καινούργιο, φιλόδοξο και ιδιαίτερα απαιτητικό «στοίχημα» που αποφάσισαν να παίξουν τα «παιδιά του Skroutz» παίρνοντας ξανά ολόκληρη την εταιρεία στους ώμους τους.

Στην αύξηση του τζίρου έχει σαφώς επιδράσει και η ανοδική αναπροσαρμογή στην τιμολογιακή πολιτική των τελευταίων ετών, για τα συνεργαζόμενα καταστήματα. Τιμολογιακή πολιτική που βασίζεται στα «κλικαρίσματα» που αφορούν τα πωλούμενα προϊόντα, σε συνάρτηση με τη θέση ισχύος που κατέχει η εταιρεία στην προσφορά υπηρεσιών μέσω διαδικτύου.

Στην παρούσα φάση η Skroutz συνεργάζεται με 3.700 καταστήματα, έχοντας σε μηνιαία βάση περίπου 8,5 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες στην ηλεκτρονική της πλατφόρμα. Μάλιστα, πρόσφατα, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί και στη διαδικτυακή αγορά του delivery φαγητού

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις οι πληροφορίες λένε ότι «πάνε σφαίρα» και το 2019, κινούμενες σε διψήφιο ποσοστό ανόδου.

Εκτός όμως από τον κύκλο εργασιών, σε συνεχή ανοδική πορεία είναι και η κερδοφορία που αποτελεί την πεμπτουσία της επιχειρηματικής δράσης. Η τελική γραμμή του περσινού ισολογισμού δείχνει καθαρά κέρδη 2,766 εκατ. ευρώ, που αποτελούν επίσης ένα νέο, ιστορικό υψηλό για τον όμιλο της Skroutz. O οποίος από ιδρύσεώς του δεν έπαψε ποτέ να έχει κέρδη σε κάθε μία από τις ετήσιες χρήσεις… Αν μάλιστα προστεθεί και ο περίπου ένας μήνας που δεν ενσωματώνεται στα περσινά μεγέθη, τότε η καθαρή κερδοφορία κινείται στα επίπεδα των 3,2 εκατ. ευρώ. Έναντι των 1,63 εκατ. ευρώ που ήταν τα καθαρά κέρδη στη χρήση του 2017…

Όπως είναι λογικό, ο περσινός ισολογισμός εμφανίζει σημαντική άνοδο των υποχρεώσεων, οι οποίες από τα περίπου 2,1 εκατ. ευρώ έχουν εκτιναχτεί στα επίπεδα των 9 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 7,138 εκατ. ευρώ αφορούν μακροπρόθεσμα, μετατρέψιμα ομολογιακά δάνεια, που χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο της εξαγοράς του μεγάλου μετοχικού «πακέτου» του 50%. Βασικός πιστωτής της Skroutz είναι το Fund South Bridge Marranian, που με βάσει τους όρους του ομολογιακού δανείου μπορεί να αποκτήσει το 14,5% των μετοχών της εταιρείας.

Μιας εταιρείας που έχει 3,5 εκατ. ευρώ διαθέσιμα σε μετρητά στο ταμείο της, ενώ το μετοχικό της κεφάλαιο είναι μόνο 54.000 ευρώ. Μαζί βεβαίως με τα αποτελέσματα εις νέον, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώνεται στα 4,41 εκατ. ευρώ. Λόγω της συγχώνευσης η μητρική εταιρεία εμφανίζεται να έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια κατά 2,6 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό εκτιμάται ότι θα αποκατασταθεί από την εφετινή ροή της κερδοφορίας.

Το οικονομικό «θαύμα» της Skroutz, τουλάχιστον με τα μέχρι τώρα δεδομένα, συνίσταται και στο γεγονός ότι η εταιρεία έχει ανεβάσει στο 61% το μικτό της κέρδος επί των πωλήσεων, το οποίο πριν από δύο χρήσεις ήταν στο 49,5%.

Εξ ίσου σημαντική παράμετρος είναι και η συνεχής διεύρυνση των θέσεων εργασίας που από 143 άτομα το 2017 ανέβηκαν πέρσι στα 191 και τώρα ο αριθμός των υπαλλήλων της έχει φτάσει στους 260…