Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Σούπερ μάρκετ: Deals 400 εκατ. ευρώ – Το κυνήγι για το «μεσαίο ράφι»

Γεράσιμος Σκλαβενίτης, Γιάννης Μασούτης, Άγγελος Κρητικός

Γεράσιμος Σκλαβενίτης, Γιάννης Μασούτης, Άγγελος Κρητικός

Χρυσή ευκαιρία για τους μεγάλους παίκτες της οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να επεκτείνουν το δίκτυό τους και να διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους μέσω εξαγορών μικρότερων αλυσίδων αποτελεί η δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Μπορεί ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση να πιέζουν κατανάλωση και περιθώρια κέρδους  όμως οι αντοχές των μικρών ιδιαίτερα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον δοκιμάζονται ακόμη περισσότερο.

Ετσι, το «μεσαίο ράφι» της αγοράς έχει μπει στο στόχαστρο των μεγάλων που επιδιώκουν με έτοιμα καταστήματα να διευρύνουν το γεωγραφικό τους αποτύπωμα αλλά και τον τζίρο τους. Άλλωστε οι μικρής εμβέλειας τοπικές επιχειρήσεις αποτελούσαν ανέκαθεν ένα ελκυστικό «όχημα» επέκτασης των μεγαλύτερων αλυσίδων πολύ περισσότερο τώρα όπου με ορατό τον κίνδυνο να μην αντέξουν στους κλυδωνισμούς για τις μικρές επιχειρήσεις η απόφαση για πώληση «τώρα ή ποτέ» αποκτά μια διαφορετική σημασία.

Οι πιέσεις στον κλάδο από τα αυξημένα κόστη που έχει προκαλέσει η πληθωριστική και ενεργειακή κρίση έχει ήδη πυροδοτήσει έναν νέο γύρο συγκέντρωσης στον κλάδο που αναμένεται να ενταθεί φέτος.  Η πίεση κυρίως στις μικρές αλυσίδες είναι μεγάλη. Από τη μία δεν υπάρχουν σημαντικά περιθώρια απορρόφησης των ανατιμήσεων και από την άλλη η δυνατότητα παροχής μεγάλου εύρους προσφορών είναι περιορισμένη.

Επιπλέον οι χαμηλότερες αποτιμήσεις λόγω της οικονομικής συγκυρίας αποτελούν ένα ακόμη ισχυρό χαρτί για τους ισχυρούς του κλάδου.

Οι εξαγορές μικρομεσαίων επιχειρήσεων δίνουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα εκτός από αυτό της ταχύτερης, από την οργανική, ανάπτυξης δικτύου. Τα κατάστημα που αναπτύσσουν είναι κυρίως μικρά και είναι αυτά που καταγράφουν και τους μεγαλύτερους  ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI  τα καταστήματα γειτονιάς κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.

Πρόκειται για μία τάση που αναδείχθηκε στην πανδημία και επανέκαμψε λόγω ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού με αποτέλεσμα σήμερα να είναι στους κερδισμένους της περσινής χρονιάς, καθώς η ανάπτυξη του τζίρου φτάνει στο 10,4%.  Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία τα πολύ μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. και τα οποία παράγουν το 13,6% του συνολικού τζίρου της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο εμφάνισαν ανάπτυξη της τάξης του 15,7% και τον Οκτώβριο 16.6% όταν το 2021 ο ρυθμός ανάπτυξής τους ήταν στο +1,9%.

Οι εννέα συμφωνίες εξαγοράς

Το 2022, χρονιά έντονης κινητικότητας, έκλεισε με deal συνολικού ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ. Τα πρωτεία στο σπριντ των εξαγορών έχει η Μασούτης με τρία deal και ακολουθούν η Σκλαβενίτης και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με δύο εξαγορές η καθεμία.

Κινητικότητα όμως υπήρξε και μεταξύ των μικρότερων αλυσίδων του κλάδου. Φεύγοντας από τη δεκάδα των μεγάλων παικτών του λιανεμπορίου τροφίμων εντός του 2022 η περιφερειακή λιανεμπορική εταιρεία Πίτσιας από την Πιερία, που βρίσκεται στο top 30 του κλάδου, εξαγόρασε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, δύο εκ των οποίων βρίσκονται στη Βέροια και ένα στη Χαλκιδώνα στη Θεσσαλονίκη. Η εξαγορά προσέθεσε τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ στην αλυσίδα Πίτσιας, η οποία το 2021 πέτυχε πωλήσεις 23 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης

ΑΔΑΕ: Έρευνα σε όλους τους παρόχους τηλεπικοινωνιών για άρσεις του απορρήτου

Νέα προθεσμία για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας και πινακίδων σε μεταχειρισμένα ρυμουλκούμενα οχήματα κατηγορίας Ο1