Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Θεόδωρος Κόντες: Αισιοδοξία και για την εφετινή χρονιά για την κρουαζιέρα και το γιώτινγκ στην Ελλάδα

«Βασιζόμενοι στα αποτελέσματα της ανασκόπησης του έτους 2021 όσον αφορά τον τομέα της Κρουαζιέρας που προσφάτως ανακοινώθηκαν από την ΕΛΙΜΕ, η χώρα μας κατέχει και διατηρεί στην περιοχή μας και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο μια ιδιαίτερα υψηλή θέση στον θαλάσσιο τουρισμό, παρουσιάζοντας ενδιαφέρον στον τομέα της Κρουαζιέρας και του yachting, αφού οι τουρίστες που έρχονται την Ελλάδα μπορούν να επισκεφθούν τα αξιολόγου κάλλους μνημεία των πάμπολων τουριστικών προορισμών της χώρας μας».

Αυτό τονίζει ένας από τους κορυφαίους ανθρώπους της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και αισιοδοξεί για την εφετινή χρονιά, παρά τις αντιξοότητες.

Αναλυτικά οι απόψεις του Θεόδωρου Κόντε για το MONONEWS, είναι οι εξής:

Αναλύοντας τα αναφερόμενα αποτελέσματα της ΕΛΙΜΕ και συγκρίνοντας ανά έτος αυτά τα στοιχεία με βάση πάντα το έτος 2019 που είχαμε εξαιρετικά αποτελέσματα στον κλάδο της Κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και κάνοντας τις προβλέψεις των επόμενων ετών, παραθέτομε τον κατωτέρω πίνακα που πραγματικά μας δείχνει τις τάσεις της σταδιακής ανάκαμψης μετά από το καταστροφικό 2020 που ζήσαμε την πλήρη απενεργοποίηση του κλάδου λόγω της πανδημίας, αλλά και την προσπάθεια ανάκαμψης μέσα στα επόμενα έτη επιχειρήσεων ώστε να διασωθούν και συγχρόνως να μπορέσουν και οι τουρίστες να απολαύσουν τις ανέσεις και την πλέον τουριστικά εμβληματική θαλάσσια προσφορά που τόσα χρόνια διαθέτει η χώρα μας.

Αναλύοντας έτσι τα δεδομένα του ανωτέρω πίνακα, μπορούμε να βγάλουμε τα ακόλουθα συμπεράσματα:

Οι αρχικές προβλέψεις μας για το έτος 2020 όσον αφορά την περιοχή μας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας ήταν περίπου οι εξής: 4280 αφίξεις με 5.880.000 επιβατοαφίξεις.

Αντί των αναμενόμενων εκπληκτικών αποτελεσμάτων, με την πανδημία «κληρονομήσαμε» μόνο το 5% περίπου των αφίξεων και λίγο περισσότερο του 1% των επιβατών, κάτι που μας αποδεικνύει καθαρά ότι τα λίγα πλοία που κινήθηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν συνήθως πλοία μικρά και είχαν πολύ μικρό αριθμό επιβατών.

Έτσι τα αποτελέσματα τελικά όπως φαίνεται ήταν πολύ απογοητευτικά με συνολικά 210 προσεγγίσεις και 67.528 επιβατοαφίξεις, με τους περισσότερους προορισμούς να έχουν μηδενικές αφίξεις και τους υπόλοιπους προορισμούς να έχουν ελάχιστες προσεγγίσεις και επισκέπτες.

Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα και πάντα σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του έτους 2019, φαίνεται ότι η ανάκαμψη έρχεται σταδιακά στο έτος 2022 και ο αριθμός των προσεγγίσεων φαίνεται ότι θα ανακάμψει σε ποσοστό 75%, ενώ για τους επιβάτες ο αριθμός υστερεί και είναι στο 40%. Αυτό όπως φαίνεται δείχνει ότι ορισμένα πλοία λειτουργούν με χαμηλή πληρότητα σε επιβάτες ή ότι λειτουργούν μικρότερου μεγέθους πλοία, ίσως expedition vessels και μικρά πλοία luxury.

Τα μεγάλα πλοία συνεχίζουν βέβαια να επισκέπτονται τους προορισμούς μας, αλλά ίσως σε μικρότερο αριθμό ή με μικρότερη πληρότητα επιβατών.

 Ελπίζομε ότι ίσως η πρόβλεψη για το 2022 να βελτιωθεί περαιτέρω αλλά όλα θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη της πανδημίας προσδοκώντας ότι η έναρξη της τουριστικής περιόδου θα συμπέσει με την ανοσία δίνοντας έτσι στους επιβάτες ώθηση και κουράγιο να επανέλθουν στην πλέον αρεστή τουριστική τους απόλαυση.

Κάνοντας μια ανασκόπηση στον τομέα της Κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια στην παρούσα κατάσταση αλλά και με την μελλοντική στήριξη του κλάδου, θα πρέπει να αναφέρουμε τα γεγονότα όπως εξελίσσονται:

Η Κρουαζιέρα που είναι ο πιο διαδεδομένος τομέας του θαλάσσιου τουρισμού, έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα από την δεκαετία του 1980 με μεγάλη δυναμική και τρομερή εξέλιξη στις προσφερθείσες υπηρεσίες αλλά και στους προορισμούς.

Η εξέλιξη του κλάδου ανταποκρίνεται και καλύπτει τις απαιτήσεις αυτών των πελατών που αναζητούν την πολυτέλεια στις διακοπές τους, αλλά κι εκείνων των πελατών με μεσαίες ή και χαμηλότερες απαιτήσεις, δημιουργώντας έτσι διάφορα brands τα οποία εξελίχθησαν έως σήμερα, προσφέροντας φυσικά τις ανάλογες υπηρεσίες αλλά και εξελίσσοντας τα πλοία σε διάφορα μεγέθη και με διάφορες δραστηριότητες.

Αυτή η εξέλιξη προσχώρησε μέχρι και σήμερα με μια ανάπτυξη σταθερή όπως προαναφέραμε, με τα τελευταία έτη να δείχνουν μια τάση αλλαγής του σκηνικού με περαιτέρω ανάπτυξη στο luxury cruising με τα expedition πλοία αλλά και τα mega yachts cruisers να προτείνονται από τους πλέον υψηλού επιπέδου πελάτες.

Το συγκεκριμένο πλήγμα της πανδημίας τα τελευταία δύο χρόνια έφερε τεράστιες ζημιές στον κλάδο και στους αντίστοιχους τομείς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με το κυριότερο πλήγμα να αφορά φυσικά τις εταιρείες και τους εργαζομένους σε αυτές και σε όλον τον κύκλο των εργασιών πάνω στο θαλάσσιο τουρισμό.

Αυτή η διετής και πλέον χρονική περίοδος που ακόμα εξελίσσεται σε καταστροφική εμπειρία, είδαμε δυστυχώς εταιρείες να κλείνουν, πλοία να προχωρούν σε ανακύκλωση, εργαζόμενους να αναζητούν κάποια εργασία, αλλά και εταιρείες που στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν υπερχρεώθηκαν αναμένοντας καλύτερες ημέρες που φυσικά και εμείς αναμένομε το συντομότερο.

Το πρόσφατο κλείσιμο της luxury εταιρείας Crystal Cruises, καθώς και η κατάληξη της μητρικής μεγάλης εταιρείας στην Ασία Genting Cruising έφερε ακόμη ένα μεγάλο πλήγμα στη βιομηχανία της Κρουαζιέρας με όλους να αναρωτιούνται «πού πάμε»?

Ας ελπίσομε ότι αυτό είναι το τελευταίο κρούσμα από αυτήν την κρίση και εφόσον η σταδιακή ανάπτυξη φαίνεται πλέον καθαρά στον ορίζοντα, θα επανέλθομε φυσιολογικά στην κανονικότητα και ο κλάδος της Κρουαζιέρας θα επανέλθει και πάλι σε ρυθμούς ανάπτυξης με ίσως κάποιους εναλλακτικούς τρόπους εφαρμογής αναλόγως των απαιτήσεων και προτιμήσεων στην αγορά Κρουαζιέρας.

Τέλος, η πράσινη εκμετάλλευση των πλοίων είναι κάτι που θα απασχολήσει ιδιαίτερα τον κλάδο κατά τις επόμενες δεκαετίες και θα καθορίσει το μέλλον προσαρμόζοντας τα δεδομένα με τις περιβαντολλογικές απαιτήσεις σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς.

Επίσης, η εξέλιξη της κατάστασης όπως διαμορφώνεται στην Ουκρανία με τη Ρωσία να απειλεί, είναι ένας επιπλέον λόγος που ίσως να επηρεάσει την αγορά της Κρουαζιέρας σε ολόκληρη την περιοχή και ίσως μέρος του Αιγαίου, αν επέλθει πολεμική σύρραξη. Ας ελπίσομε ότι θα αποφευχθεί μια τέτοια δυσάρεστη κατάσταση έστω και την τελευταία στιγμή και ότι η διπλωματία θα δώσει μια ειρηνική λύση.

Yachting

Το yachting έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα στην πατρίδα μας ως η πλέον εναλλακτική / πολυτελή προσφορά στο θαλάσσιο τουρισμό εκμεταλλευόμενοι τα θετικά στοιχεία που προσφέρει ο τόπος μας με την πολυνησία και την τεράστια ακτογραμμή με τις καταπληκτικές ακτές, τα ιστορικά μνημεία και την κουλτούρα να προσελκύουν τους υψηλού επιπέδου πελάτες στην περιοχή μας.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η Ελλάδα διατήρησε την πρώτη θέση στο yachting της Μεσογείου το 2021, αφού εξασφάλισε το 24% της αγοράς, με την Γαλλία να ακολουθεί με ποσοστό 19% και στην τρίτη θέση η Ιταλία με 17%.

Η επιτυχία αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το 2022 αφού ήδη έχουν γίνει προκρατήσεις σε ένα μεγάλο ποσοστό ναυλώσεων, περίπου στο 57% για τη σεζόν που πλησιάζει.

Αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη στο yachting με το νέο νομοσχέδιο που σύντομα θα ψηφιστεί στη Βουλή μια που προβλέπεται η σταδιακή απελευθέρωση του καμποτάζ, όπως ισχύει σχεδόν σε όλον τον κόσμο αλλά και στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στους ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο.

Ο συνολικός αριθμός yachts παγκοσμίως ανέρχεται στα 8500 σκάφη διαφόρων μεγεθών με τα 350 περίπου να βρίσκονται στη χώρα μας. Οι τάσεις βέβαια δείχνουν μια ραγδαία αύξηση στα mega yachts και συνήθως σε yachts άνω των 35 μέτρων, με τα σκάφη 45-55 μέτρων να είναι τα πλέον λειτουργικά στους λάτρεις του luxury yachting.

Ετησίως, ο παγκόσμιος στόλος yachting αυξάνεται σε ποσοστό περίπου 7%, ενώ σημειώθηκε νέο ρεκόρ πωλήσεων το 2021 με 1140 σκάφη να έχουν μεταπωληθεί ή να αφορούν νέες κατασκευές.

Τα γνωστά ναυπηγεία σε κατασκευές τέτοιων σκαφών έχουν πολλαπλές παραγγελίες για παραδόσεις μέχρι και τα έτη 2025 – 2026. Ιδιαίτερα σημαντικός για τον συγκεκριμένο τομέα θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας και την εθνική μας οικονομία είναι ο κύκλος εργασιών ετησίως περίπου στο 1.6 δις ευρώ.

Η βελτίωση των υπηρεσιών στις μαρίνες αλλά και η ανάπτυξη του δικτύου μαρινών σε διάφορους προορισμούς θα επιφέρουν επιπλέον έσοδα στο κράτος, αλλά θα είναι και το κλειδί για την ανάπτυξη του yachting στη χώρα μας.

Το 2022 προβλέπεται ότι η χώρα μας θα έχει για μια χρονιά ακόμη λαμπρό μέλλον και αναμένεται περαιτέρω βελτίωση, ελπίζουμε με τη ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για τη σταδιακή απελευθέρωση του κλάδου.

Διαβάστε επίσης:

Οι εταιρείες πετρελαιοφόρων αποφεύγουν το ρωσικό πετρέλαιο εν αναμονή των κυρώσεων

Super deal για την Euroseas: Aνανέωσε τη ναύλωση του παλαιότερου πλοίου της με αύξηση 257%

Euroferry Olympia: Βρέθηκε τέταρτη σορός άνδρα