Ως χαμένη ευκαιρία των ΜΜΕ για ένα απλουστευμένο και φιλικό ευρωπαϊκό νόμο χαρακτήρισε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) την «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές» που ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τη δέσμη μέτρων της σχετικά με τη «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές» – μια στοχοθετημένη αναθεώρηση του ευρωπαϊκού νόμου περί καταναλωτών, το οποίο θα αποδίδει στους τελευταίους περισσότερες νομικές εξουσίες έναντι των εταιριών, ως αποτέλεσμα διαφόρων σκανδάλων όπως το “Dieselgate“, τα οποία οδήγησαν σε διασυνοριακές παραβιάσεις του κοινοτικού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών.
Σχολιάζοντας τη «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές», η ΕΣΕΕ αναφέρει πως το αποτέλεσμα κατέληξε σε μια χαμένη ευκαιρία απλούστευσης του κεκτημένου για την προστασία των καταναλωτών και ότι υπερβολική έμφαση δίνεται στην επιβολή της νομοθεσίας.
«Παρόλο που κανείς δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών, η πρόταση ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με την επιβολή και τις κυρώσεις και λόγω της πολυπλοκότητας του δικαίου των καταναλωτών, ο κίνδυνος των ΜΜΕ που δεν έχουν νομική υπηρεσία και μπορεί να υποπέσουν σε απρόβλεπτες παραβάσεις είναι ιδιαίτερα υψηλός».
Ως εκ τούτου, συνεχίζει η ΕΣΕΕ, «είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι η Επιτροπή δεν έλαβε υπόψη το αίτημα της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Βιοτεχνικών, Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων (UEAPME) να μειωθούν οι διατυπώσεις και να απλουστευθεί το κεκτημένο, χωρίς καν να μειωθεί το επίπεδο προστασίας των καταναλωτών».
Η ανακοίνωση σημειώνει πως για μια ακόμη φορά, οι εταιρίες ΜΜΕ θα πληρώσουν για την κακή συμπεριφορά ορισμένων μεγάλων παικτών, όπως συνέβη με τη νομοθεσία περί γεωλογικής παρεμπόδισης και το GDPR. Δηλαδή, όπως δείχνουν διαφορετικές αναφορές, η μη συμμόρφωση είναι τις περισσότερες φορές για ορισμένους και συγκεκριμένους τομείς.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε:
«Δεν υπάρχει απλούστευση του κεκτημένου για την προστασία των καταναλωτών, ενώ αντίθετα δίνεται μεγάλη έμφαση στην επιβολή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Δεδομένου ότι η πολυπλοκότητα των κανόνων είναι ο βασικός λόγος για την ακούσια μη συμμόρφωση, η μόνη λύση ως φορέας των μικρομεσαίων είναι να επενδύσουμε στην πρόληψη και να ενημερώσουμε καλύτερα τους εμπόρους, για το σχέδιο νόμου αναφορικά με τη προστασία των καταναλωτών».