Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Πολιτισμός

Εργαστήρι Γιάννη Παππά: Η αρχαία μέθοδος του χαμένου κεριού από νέους καλλιτέχνες

Όψη της έκθεσης «Πλαστική – Χαλκοχυτική» στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά

Όψη της έκθεσης «Πλαστική – Χαλκοχυτική» στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά

Εντυπωσιακή παρουσία στο Εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά ετοίμασαν οι φοιτητές Γυψοτεχνίας ‒ Χαλκοχυτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών με την έκθεση έργων τους, που εκτίθενται από 28 Απριλίου.

Πρόκειται για το χώρο όπου εργαζόταν και δίδασκε ο Γιάννης Παππάς ενώ η έκθεση αποτελεί την ιστορική συνέχεια της πολύπαθης διαδρομής της αρχαίας τέχνης της χαλκοχυτικής και της μεθόδου του χαμένου κεριού. Η αναβίωσή της, όπως και της μεθόδου του χαμένου κεριού στον ελλαδικό χώρο οφείλεται κυρίως στο όραμα του Γιάννη Παππά να κατασκευαστεί καλλιτεχνικό χυτήριο στην Ελλάδα για πρώτη φορά από την αρχαιότητα, και μάλιστα στο χώρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Κι αυτό, γιατί έως τότε όλα τα μπρούτζινα έργα Ελλήνων δημιουργών έφεραν τη σφραγίδα ξένων χυτηρίων!

Η έκθεση μάλιστα, είναι η πρώτη από μία σειρά εκθέσεων, που έχουν σκοπό να φέρουν κοντά την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με το Μουσείο Μπενάκη, ώστε να αναζωπυρωθεί μια σχέση, η οποία προϋπήρχε για όλα το διάστημα κατά το οποίο δίδαξε ο Γιάννης Παππάς (1953-1978), στην ΑΣΚΤ.

Τα έργα των φοιτητών, τα οποία παρουσιάζονται δίπλα σε έργα του Παππά ώστε να συντελεστεί ένας διάλογος υλικότητας, είναι ενδεικτικά όλων των σταδίων μέχρι τη χύτευση. Αρματούρες από σίδερο, ξύλο και πηλό, προπλάσματα από κερί ή πλαστελίνη, καλούπια γύψινα και λαστιχένια και φυσικά μπρούτζινα έργα. Μαζί με τα γλυπτικά έργα εκτίθενται και σχέδια των φοιτητών από τα sketchbooks της προηγούμενης ακαδημαϊκής χρονιάς, όπως και σχέδια του Γιάννη Παππά από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι, εφ’ όσον, όπως μας θυμίζει συχνά ο ίδιος στα γραπτά του, το σχέδιο είναι πάνω απ’ όλα.

Όψη της έκθεσης «Πλαστική – Χαλκοχυτική» στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά

Ο γλύπτης και το εργαστήρι του

Ο Γιάννης Παππάς (1913-2005), από τους σημαντικότερους έλληνες γλύπτες υπήρξε και ένας από τους παραγωγικότερους, καθώς έργα του βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα, κυρίως ανδριάντες και προτομές σημαντικών προσώπων της ιστορίας, της πολιτικής και της τέχνης.

Οι ανδριάντες του Ελευθερίου Βενιζέλου, του στρατηγού Μακρυγιάννη, του Χαριλάου Τρικούπη, όπως και του Οδυσσέα Ελύτη κοσμούν, μεταξύ άλλων την Αθήνα και άλλες πόλεις, όπως φυσικά και του Μεγάλου Αλεξάνδρου ενώ στο έργο του περιλαμβάνονται και πολλά γλυπτά. Από τα χρόνια της Κατοχής, αφού επέστρεψε από το μέτωπο δούλευε στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου.

Όψη της έκθεσης «Πλαστική – Χαλκοχυτική» στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά

Ο χώρος που φιλοξενεί σήμερα το εργαστήρι του βρίσκεται σε κτίριο, που αποτελούσε την κατοικία της οικογένειας του μεγάλου έλληνα δημιουργού ως τη δεκαετία του 1960. Πρόκειται για μοναδικό δείγμα χώρου εργασίας ενός καλλιτέχνη αφοσιωμένου τόσο στη γλυπτική όσο και στη ζωγραφική, που προσφέρθηκε στο Μουσείο Μπενάκη από το γιο του, Αλέκο Παππά. Βασικός στόχος της δωρεάς ήταν τα έργα του καλλιτέχνη να παραμείνουν συγκεντρωμένα στο φυσικό τους περιβάλλον.

Το εργαστήριο, όπως επιθυμούσε και ο καλλιτέχνης, συνεχίζει έτσι, να αποτελεί χώρο εργασίας για τους φοιτητές της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, φιλοξενώντας και εκθέσεις. Την επιμέλεια της έκθεσης «Πλαστική – Χαλκοχυτική» έχουν οι Μάρκος Γεωργιλάκης και Θοδωρής Μπαργιώτας
Η είσοδος στο Εργαστήριο Γιάννη Παππά είναι δωρεάν.

Διαβάστε επίσης:

Τατόι: Έτοιμα ήδη τα πρώτα έργα