Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Οικονομία

Πληθωρισμός στο 1,6% αλλά τα τρόφιμα «καίνε» τα νοικοκυριά

Συνεχίζει την πτωτική του πορεία ο πληθωρισμός, ωστόσο, παρά την αποκλιμάκωση του γενικού δείκτη τα τρόφιμα «καίνε» τους Έλληνες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ,  ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, διαμορφώθηκε στο 1,6% σε ετήσια βάση από 2,7% τον Αύγουστο.

Σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023 εμφανίζει αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 2,9% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ωστόσο, τα νοικοκυριά συνεχίζουν να πλήττονται από το υψηλό κόστος των τροφίμων καθώς ο σχετικός δείκτης έκλεισε στο 9,4% τον Σεπτέμβριο έναντι του ίδιου μήνα του 2022, ενώ μικρότερη αύξηση της τάξης του 0,2% εμφάνισε σε σχέση με τον Αύγουστο φέτος.

Ουσιαστικά είναι 6 με 7 φορές υψηλότερος από τον γενικό δείκτη του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η μεγαλύτερη άνοδος σε ετήσια βάση παρατηρείται για έναν ακόμα μήνα στα στερεά καύσιμα (19,2%), καθώς και στην κατηγορία των λαχανικών (17%), στα έλαια και λίπη (16,1%), στα φρούτα και τα την κατηγορία μεταλλικού νερού-αναψυκτικών-χυμών φρούτων (αμφότερα 13,9%), τα φαρμακευτικά προϊόντα (11,8%) και την κατηγορία κινηματογράφων-θεάτρων (10,6%).

Μονοψήφιο, αλλά αξιοσημείωτο, ρυθμό μεταβολής σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 καταγράφηκε στα πακέτα διακοπών (9,1%), την κατηγορία λοιπών τροφίμων (9,1%) και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (9%).

Σημειώνεται ότι μεγάλη πτώση, -82%, καταγράφηκε στο φυσικό αέριο, καθώς και στο πετρέλαιο θέρμανσης (-20,7%).

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,7% έναντι αύξησης 8,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021.

Ο εναρμονισμένος ΔΤΚ διαμορφώθηκε στο 2,4% έναντι αύξησης 12,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021 σε ετήσια βάση και παρουσίασε αύξηση 1,9% έναντι του Αυγούστου, ενώ στη σύγκριση Σεπτεμβρίου-Αυγούστου 2022 είχε σημειωθεί αύξηση 3%.

Αναλυτικά οι μεταβολές στις ομάδες αγαθών και υπηρεσιών είναι:

9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

3,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.

3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.

2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

15,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.

3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Σε μηνιαία βάση

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,8% τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

0,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι, γαλακτοκομικά και αυγά, κατεψυγμένα λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά.

40,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.

0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

0,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

1,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Διαβάστε επίσης:

ΔΝΤ: Στο 2,5% η ανάπτυξη στην Ελλάδα, 4,1% ο πληθωρισμός και στο 9,3% η ανεργία