Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Η ναυτιλιακή οικογένεια Κολοκοτρώνη: Από το «Θαύμα των 100 πλοίων» στην κατάρρευση

Μίνως και Ιωσήφ Κολοκοτρώνης

Μίνως και Ιωσήφ Κολοκοτρώνης

Μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές οικογένειες που αναδείχθηκαν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και κυριάρχησαν στις δεκαετίες του ’60 και του ΄70 ήταν η οικογένεια Κολοκοτρώνη.

Τα αδέλφια Μίνως και Ιωσήφ, παιδιά του Ιωάννη Κολοκοτρώνη, δημιούργησαν την ναυτιλιακή εταιρεία Colocotronis Bros S.A. και έφτασαν στην κορυφή, αλλά μετά άρχισαν τα προβλήματα και οι κατασχέσεις των πλοίων.

Ο Εμμανουήλ – Μίνως Κολοκοτρώνης , γεννήθηκε το 1919 στην Αθήνα. Νυμφεύθηκε την Κατίγκω Χατζηπατέρα και απέκτησαν ένα γιο, τον Γιάγκο Κολοκοτρώνη. Ο Μίνως Κολοκοτρώνης ήταν κάτοχος Baccalaureat Μαθηματικών και Φιλοσοφίας και πτυχίου Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου των Παρισίων.

Αρχικά ο Μίνως Κολοκοτρώνης διατέλεσε συνεργάτης του ναυτιλιακού οίκου «Χάρης Χατζηπατέρας» στο Λονδίνο από το 1952 έως το 1964.

Το 1964 δημιούργησε το γραφείο Kolokotronis Ltd στο Λονδίνο. Ήταν μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και είχε τιμηθεί με το Μετάλλιον της 8ης Στρατιάς και με το Χρυσούν Μετάλλιον Εξαιρέτων Υπηρεσιών προς την Ελληνικήν Εμπορικήν Ναυτιλίαν. Ήταν αθλητικός τύπος και ασχολείτο με το σκι, το γκολφ και το τένις. Μίλαγε με άνεση Γαλλικά, Αγγλικά και Ιταλικά.

Ο αδερφός του, Ιωσήφ Κολοκοτρώνης, γεννήθηκε το 1920 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Νυμφεύθηκε την Άρτεμη Δούλκαρη και απέκτησαν τρεις θυγατέρες. Αποφοίτησε από το Γαλλικό Γυμνάσιο και ήταν πτυχιούχος της Ανωτάτης Εμπορικής Σχολής Αθηνών.

Ο Ιωσήφ Κολοκοτρώνης άρχισε τη ναυτιλιακή του δραστηριότητα το 1946 με τη διαχείριση ποταμόπλοιων έως και το 1952. Δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά και με κτηματικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Αφρική μέχρι το 1964.

Το 1965 άνοιξε ναυτιλιακό γραφείο στον Πειραιά και συνεργάστηκε με τον αδερφό του Μίνωα.

Είχε τιμηθεί με το Πολεμικόν Σταυρόν Γ’ Τάξεως, το Μετάλλιον Σ.Α.Ε., με τον Ταξιάρχην του Βασιλικού Στέμματος Βελγίου, το Μετάλλιον Ανδρείας Ιερού Λόχου, το Τίμιο Μετάλλιον του «Αθηναϊκού Αγώνος 1821-1833» και με τον Χρυσούν κλειδί της πόλεως των Αθηνών.

Ήταν μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και ασχολείτο με την κολύμβηση, το σκι και ιππασία. Ήταν πολύγλωσσος αφού μιλούσε Αγγλικά, Γαλλικά, Αραβικά και Ιταλικά.

Ο Ιωσήφ Κολοκοτρώνης, προφανώς επηρεασμένος από την δοξαστική συμμετοχή του Νίκου Γουλανδρή στον Ολυμπιακό, ζήλεψε και δημιούργησε στον Πειραιά μια ποδοσφαιρική ομάδα που την ονόμασε “Κολοκοτρώνης” με προπονητή τον διεθνή προπονητή και πρώην ποδοσφαιριστή του Ολυμπιακού, Ηλία Υφαντή. Οι ποδοσφαιριστές της ομάδας αποκτήθηκαν από τους εφηβική ομάδα του Ολυμπιακού. Μετά τις οικονομικές περιπέτειες της οικογένειας διαλύθηκε άδοξα και η ομάδα.

Στην κορύφωση της ναυτιλιακής της κυριαρχίας, η οικογένεια Κολοκοτρώνη ήταν η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια που ναυπήγησε το μεγαλύτερο πλοίο του κόσμου, το οποίο είχε μεταφορική ικανότητα 392.966 τόνων αργού πετρελαίου και όπως γράφτηκε τότε “θα μπορούσε να φωτίσει την τότε Αθήνα για πολλούς μήνες”, αλλά και το ύψος του πλοίου ήταν μεγαλύτερο από το Λόφο του Λυκαβηττού. Το δεξαμενόπλοιο «Ιωάννης Κολοκοτρώνης» που ναυπηγήθηκε στα Ναυπηγεία της Βρέμης και αποτέλεσε τομή για την ναυπηγική βιομηχανία παρελήφθη στις 11 Ιουλίου 1975.

Η εταιρεία το 1973 έφτασε να διαχειρίζεται 72 πλοία χωρητικότητας 2.642.623 dwt και ειδικότερα διέθετε 39 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2.255.667 dwt, 2 μικτά χωρητικότητας 86.605 dwt, 31 φορτηγά και Bulk Carriers , χωρητικότητας 303.351 dwt. Αργότερα ο στόλος της ναυτιλιακής εταιρείας των αδελφών Κολοκοτρώνη έφτασε στα 100 πλοία. Τότε όλοι μίλησαν για το «θαύμα Κολοκοτρώνη», δεδομένου ότι ήταν η πρώτη εταιρεία που είχε 100 πλοία στο στόλο της.

Όμως, με τον ερχομό της ναυτιλιακής κρίσης της δεκαετίας του ’80 το ένα μετά το άλλο πλοίο της ναυτιλιακής οικογένειας κατάσχονταν στα λιμάνια του κόσμου για οφειλές. Ήταν ένα πλήγμα για την εθνική οικονομία, δεδομένου ότι όλα τα πλοία ταξίδευαν με την ελληνική σημαία και είχαν Έλληνες αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα.

Τα δύο αδέρφια εξέδιδαν και το τριμηνιαίο περιοδικό «Ποντοπόρος» με σκοπό «νά δέσει ψυχικά τά ἑλληνικά πληρώματα μέ τήν ναυτιλία».

Ο Γιάγκος Κολοκοτρώνης

Ο Γιάγκος Κολοκοτρώνης, γιος του Μίνωα Κολοκοτρώνη και της Κατίγκως Χατζηπατέρα, που ήταν ο διάδοχος της εταιρείας, παρά το φιλόδοξο του ξεκίνημα ως εφοπλιστής δεν είχε τη συνέχεια που όλοι ανέμεναν και προέβλεπαν.

Τις δεκαετίες που ακολούθησαν από την κατάρρευσης της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρείας ο Γιάγκος Κολοκοτρώνης ήταν ο μόνιμος συνοδός φίλος του Σπύρου Στ. Νιάρχου και τον ακολουθούσε στα ταξίδια τους στο εξωτερικό και στη Σπετσοπούλα. Όμως, ο Γιάγκος, απεβίωσε σε ηλικία 64 ετών στις 21 Ιανουαρίου του 2016.

Ο Γιάγκος είχε και μια ετεροθαλή αδελφή, την Μαρίκα, κόρη της Κατίγκως από τον πρώτο γάμο της με τον Γεώργιο Πατέρα. Η Μαρίκα είναι μητέρα του εφοπλιστή Διαμαντή Λεμού, η οποία δραστηριοποιήθηκε στο «The Greek Orthodox Charity Organisation», που είναι ο πρώτος και μεγαλ ύτερος φιλανθρωπικός οργανισμός που δημιουργήθηκε το έτος 1966 από τους Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου με σκοπό την περίθαλψη Ελλήνων και Κυπρίων ασθενών, απόρων και στήριξη φοιτητών.

Αλλά και ο πατέρας του Γιάγκου, Μίνως Κολοκοτρώνης συνέδραμε οικονομικά στην ανακαίνιση του Ελληνορθόδοξου Ιερού Ναού του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού στη βρετανική πρωτεύουσα.

Ο Γιάγκος Κολοκοτρώνης είχε αποφοιτήσει από το Κολλέγιο του Γουέστμινστερ και στη συνέχεια φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες και ξένες γλώσσες. Σε πόνημα του στα «Ναυτικά Χρονικά”» αναφερόμενος στο ναυτικό επάγγελμα έγραφε ότι «συνδυάζει την πρόκλησιν του ανταγωνισμού και την επιχειρηματικήν ευστροφίαν».

Ειδικότερα, στο τεύχος των «Ναυτικών Χρονικών» της 15ης Ιανουαρίου του 1973, ο τότε 21χρονος Γιάγκος Κολοκοτρώνης δήλωνε ότι η ενασχόληση με τα ναυτιλιακά ασκούσε στον ίδιο «εξαιρετικήν έλξιν» και επεσήμανε: «Οσον αφορά τας ηλεκτρονικάς συσκευάς, πιστεύω ότι αύται ουδέποτε θα δυνηθούν να αντικαταστήσουν τον άνθρωπον, εφ’ όσον είναι αυτός ο ίδιος εξ αρχής, ο οποίος πρέπει να τροφοδοτήση το σύστημα με τας σωστάς του απόψεις, προκειμένου, εν συνεχεία, να λειτουργήση, κατά το επιθυμητόν, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής».

Ο ίδιος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στα «Ναυτικά Χρονικά», στην αρχή της ενασχόλησής του με τη ναυτιλία: «Μία επιχείρησις διά να είναι επιτυχής απαιτεί την πλήρη συμπαράστασιν όλων των μελών της οργανώσεως. Διά να εξασφαλισθή η απαραίτητος αυτή συμπαράστασις, πρέπει να υπάρχη εις όλα τα μέλη της οργανώσεως σαφής η έννοια της ευθύνης και του ενδιαφέροντος διά την επιχείρησιν».

Τα «Ναυτικά Χρονικά» στο τεύχος τους της 15ης Ιανουαρίου 1974, ανέφεραν ότι ο ναυτιλιακός οίκος των Αδελφών Κολοκοτρώνη ήταν ένα «δημιούργημα» της δεκαετίας του 1960, οπότε και συγκροτήθηκε ο μεγάλος στόλος των δύο αδελφών, Μίνωα και Ιωσήφ Κολοκοτρώνη. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ο στόλος των Αδελφών Κολοκοτρώνη αριθμούσε το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων από κάθε άλλη ελληνική εταιρεία και η «συγκρότισίς του απήτησε μόχθον πολύν και οικονομικούς συνδυασμούς, χαρακτηρισθέντα από επιφανή Έλληνα τραπεζίτην ως ‘κέντημα’».

Διαβάστε επίσης:

Επενδύθηκαν 101,6 εκατ. ευρώ στα δεκατρία λιμάνια της χώρας μέσα σε μία 2ετία

Drewry: Αυξήθηκαν οι ναύλοι στα εμπορευματοκιβώτια μετά από 43 εβδομάδες συνεχούς πτώσης