ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ
2022

Δημήτρης
Τσαπούλης

Signal Group

Συνδυάζοντας την διαχείριση εμπορικών πλοίων με τις τεχνολογικές καινοτομίες που ενισχύουν τις επιδόσεις του κλάδου της ναυτιλίας, η Signal Group του Ιωάννη Μαρτίνου, κατάφερε να εδραιωθεί στον χώρο, εντός και εκτός συνόρων. Μέσω της ψηφιακής της πλατφόρμας Signal Ocean παρέχει στους χρήστες τη δυνατότητα της αποτελεσματικής συλλογής, ερμηνείας και εφαρμογής δεδομένων, εκσυγχρονίζοντας τη διαδικασία ανάλυσης δεδομένων και λήψης αποφάσεων.

Η ναυτιλιακή του ομίλου, Signal Maritime, διαχειρίζεται δεκάδες τάνκερ, καταφέρνοντας από το 2018 που άρχισε τη λειτουργία της, να δημιουργήσει το μεγαλύτερο εμπορικό pool για aframax στον κόσμο.

Παράλληλα, ο επενδυτικός της βραχίονας, η Signal Ventures, στηρίζει έμπρακτα την προώθηση των startups παρέχοντας τεχνολογία, συμβουλές και χρηματοδότηση σε πολλά υποσχόμενες νεοφυείς εταιρείες, με επίκεντρο αυτές του κλάδου της ναυτιλίας.

Ο Δημήτρης Τσαπούλης, COO της Signal Group μίλησε στο mononews για τον ρόλο της τεχνολογίας στην εξέλιξη της ναυτιλίας και τα επόμενα σχέδια του ομίλου.

H Signal ανοίγει νέες προοπτικές στη ναυτιλία, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της. Πείτε μας δυο λόγια για τις υπηρεσίες που παρέχει.

Στη Signal φτιάχνουμε τεχνολογία για την ναυτιλία και το commodities trading, τις αγορές δηλαδή όπου διακινούνται οι βασικές πρώτες ύλες στον πλανήτη μας, όπως το πετρέλαιο, ο σίδηρος, το κάρβουνο, τα σιτηρά, άλλα μέταλλα κ.α.

Το λογισμικό μας είναι διαθέσιμο εμπορικά σε ναυτιλιακές εταιρείες, σε εταιρείες ναυλώτριες και στους ναυλομεσίτες, δηλαδή και στις τρεις πλευρές της ναυτιλιακής αγοράς.

Το προϊόν μας το πουλάμε αλλά παράλληλα το αγοράζουμε ενδοεταιρικά και το μετατρέπουμε σε υπηρεσία προς τους πλοιοκτήτες που μας εμπιστεύονται τα πλοία τους και εμείς τα διαχειριζόμαστε εμπορικά, μέσω της Signal Maritime, της δεύτερης εταιρείας του ομίλου μας.

H πλατφόρμα, την οποία η Signal Group λάνσαρε το 2018, επεξεργάζεται και συνδυάζει σε συνεχή βάση ιδιωτικά και δημόσια δεδομένα, όπως λίστες διαθέσιμων πλοίων, λίστες φορτίων, θέσεις πλοίων (ΑΙS), ταρίφες και κοστολόγια ελλιμενισμού, αναμονές αγκυροβολίων και τρέχουσες τιμές ναύλων.

Αρχικά το προϊόν αφορούσε τις εταιρείες που ασχολούνται με την μεταφορά αργού πετρελαίου. Στόχος είναι να διευκολύνει τους εμπλεκόμενους με τη συγκεκριμένη αγορά να αποκτήσουν χρήσιμες πληροφορίες όπως τη διαθεσιμότητα των πλοίων, τον προορισμό τους, το εμπόρευμα που μεταφέρουν, που θα είναι τα πλοία τις επόμενες ημέρες και συνεπώς πως ενδέχεται να κινηθούν οι ναυλαγορές πριν προχωρήσουν στο κλείσιμο συμφωνιών.

Εκτός από τη διαχείριση πλοίων μέσω της Signal Maritime, ο όμιλος Signal είναι γνωστός για την πρωτοποριακή πλατφόρμα Signal Ocean την οποία εμπιστεύονται οι μεγαλύτερες εταιρείες του ναυτιλιακού κλάδου. Πώς λειτουργεί και ποια τα οφέλη που παρέχει στους χρήστες;

Στόχος της πλατφόρμας είναι να βοηθήσει τους πλοιοκτήτες να βγάλουν περισσότερα χρήματα από τη διαχείριση ενός πλοίου, τους ναυλωτές να αντιληφθούν πώς θα βρουν το οικονομικότερο, ασφαλέστερο και καλύτερο για το περιβάλλον πλοίο και τους ναυλομεσίτες πως θα φέρουν τις δύο καλύτερες δυνατές πλευρές σε συνεργασία.

Φτιάχνουμε ακτινογραφίες των ναυλαγορών χρησιμοποιώντας το cloud computing και την τεχνητή νοημοσύνη. Έχουμε φτιάξει αλγόριθμους ανάλυσης των αγορών που προβλέπουν, για παράδειγμα, το πόσα πλοία θα είναι διαθέσιμα στη Βραζιλία σε 20 μέρες, αν θα έχει στην Κίνα συμφόρηση και καθυστερήσεις 10 ημέρων, αν αυτό θα οδηγήσει σε άνοδο τις αγορές, αν υπάρχουν φορτία κλπ. Όλη αυτή η πληροφόρηση παρέχεται μέσω της πλατφόρμας.

Κάτι για το οποίο είμαστε υπερήφανοι είναι ότι τη συγκεκριμένη πλατφόρμα στην αγορά του αργού τη χρησιμοποιούν καθημερινά εταιρείες όπως η Shell, η Exxon, η Vitol, η Trafigura , μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Είναι σαν να σχεδιάζεις και να κατασκευάζεις αυτοκίνητα στην Ελλάδα και να τα διαθέτεις με επιτυχία σε μια αγορά σαν την Γερμανία!

Κατά 60%-70% το πελατολόγιο μας περιλαμβάνει ξένες εταιρείες. Ωστόσο, τώρα που έχουμε επεκτείνει τη δραστηριότητα μας και στην αγορά ξηρού φορτίου, όπου οι Έλληνες έχουν ισχυρή παρουσία, αναμένουμε να αυξηθούν τα ποσοστά της έκθεσης μας στην ελληνική αγορά.

Η ναυτιλιακή μας, η Signal Maritime, άρχισε να λειτουργεί το 2018 με τρία πλοία και έχει εδώ και τέσσερα χρόνια την καλύτερη απόδοση παγκοσμίως στα aframax. Σταδιακά μας εμπιστεύτηκαν 12-13 πλοιοκτήτες και φτιάξαμε το μεγαλύτερο εμπορικό pool για aframax στον κόσμο, με κατά καιρούς μέχρι και 30 βαπόρια.

Μετά από τα δεξαμενόπλοια η πλατφόρμα της Signal Ocean επεκτάθηκε πέρυσι και στην αγορά ξηρού φορτίου. Είναι στα σχέδια σας και η αγορά των containerships;

Εμείς προερχόμαστε και γνωρίζαμε καλά την αγορά των τάνκερ. Τον περασμένο Σεπτέμβριο και μετά από πολύ σημαντική προσπάθεια περίπου 2 χρόνων λανσάραμε τη πλατφόρμα μας για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Στην προσπάθειά μας αυτή μας βοήθησε σημαντικά η Simpson Spence Young (SSY), ένα από τα μεγαλύτερα ναυλομεσιτικά γραφεία παγκοσμίως που εξειδικεύεται στην αγορά του ξηρού φορτίου.

Μετά από περίπου μισό χρόνο, έχουμε ήδη 28 εταιρίες συνδρομητές.

Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει μία συνεργασία για τα containers με ένα πελάτη, με τον οποίο διαμορφώνουμε από κοινού και τεστάρουμε τις ιδέες και την εφαρμογή της τεχνολογίας.

Τρέχουμε ήδη μία λύση για τα containers, ωστόσο, επειδή προς το παρόν έχουμε εστιάσει στην βελτίωση της λύσης για το ξηρό φορτίο, η επέκταση του προϊόντος μας στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται από του χρόνου.

Επίσης, στην πλατφόρμα μας υπάρχουν και τα LNG/LPG carriers αλλά και αυτά θα τα λανσάρουμε εμπορικά από την επόμενη χρονιά.

 

Εμείς δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρχει ναυτιλία χωρίς ναυλομεσίτες. Είναι τόσο περίπλοκη η ναυτιλία που η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση.

Ποιες αλλαγές φέρνουν στη ναυτιλία οι νέες τεχνολογίες;

Είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον το πώς επιδρά η τεχνολογίας σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Συνήθως προβλέπουμε φοβερά πράγματα, άλλες φορές δυστοπικά, άλλες φορές υπερβολικά αισιόδοξα.

Η τεχνολογική δεν είναι ακριβώς όπως η βιομηχανική επανάσταση. Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα όπου η τεχνολογία απλά μας κάνει την δουλειά μας και τη ζωή μας πιο εύκολη και αποδοτική, με άλλα λόγια βοηθάει.

Αρκεί να την ακολουθήσει κάποιος. Το ίδιο ισχύει και στη ναυτιλία.

Εμείς δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρχει ναυτιλία χωρίς ναυλομεσίτες. Είναι τόσο περίπλοκη η ναυτιλία που η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση. Δεν μπορούν να ναυλώσουν ένα πλοίο χωρίς τους brokers.

Πιστεύουμε στο human in the loop, ένας όρος που χρησιμοποιείται στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και εννοεί ότι η τεχνολογία υποστηρίζει τον άνθρωπο για να αποδίδει καλύτερα.

Τέτοια τεχνολογία φτιάχνουμε και πιστεύουμε ότι θα είναι πολύ χρήσιμη για τη ναυτιλία.

Γίνεται αρκετός λόγος για τα αυτόνομα πλοία: Ποια η άποψη σας και τι σημαίνει για το μέλλον της ναυτιλίας και των εμπλεκόμενων στον κλάδο (εταιρείες, εργαζόμενους κλπ);

Με την προσοχή μας στραμμένη στο εμπορικό κομμάτι της ναυτιλίας, τα αυτόνομα πλοία δεν είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαστε άμεσα.

Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι και στον χώρο των αυτόνομων αυτοκινήτων η πρόοδος, που υπήρξε καταιγιστική για ένα διάστημα, παρουσιάζει πλέον επιβράδυνση.

Τα πλοία είναι ένας περίεργος συνδυασμός εργοστασίου και ξενοδοχείου, που πλέει στη θάλασσα, όπου ζουν και δουλεύουν άνθρωποι με διαφορετικές ειδικότητες, που μιλούν διαφορετικες γλώσσες. Υπάρχουν πολύ πιο απλά συστήματα με πολύ πιο προβλέψιμες συνθήκες που δεν έχουν ακόμα αυτοματοποιηθεί.

Δεν θεωρούμε ότι είναι κάτι άμεσο. Θα μπορούσε να υπάρχει μία εξέλιξη με περισσότερους αυτοματισμούς αλλά νομίζω ότι απέχουμε πάρα πολύ από το να μπορέσουμε να εμπιστευτούμε το φορτίου που είναι τεράστιας αξίας, τις ζωές ανθρώπων που θα είναι στα λιμάνια για τη διαχείριση. Οι μηχανές μπορούν να γίνουν δεκανίκια για να ξοδέψουμε λιγότερα καύσιμα, να ταξιδεύουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια κ.α.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας στον τομέα της τεχνολογίας;

Επόμενα σχέδια έχουμε και στις τρεις εταιρείες μας. Θα έλεγα επιγραμματικά ότι στην τεχνολογία το μεγάλο επόμενο κεφάλαιο είναι να το να επεκταθούμε στα containers και τα LNG και LPG.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι προοδευτικά φτιάχνουμε πιο ευέλικτους τρόπους μέσω των οποίων οι πελάτες μας μπορούν να συνδέουν την τεχνολογία μας με τα συστήματα τους. Μέσω μιας προσέγγισης που λέγεται Application Programing Interfaces (APIs) επιτρέπουμε όχι μόνο σε χρήστες να εκμεταλλεύονται τα δεδομένα και τις προβλέψεις μας, αλλά και στα αλλά πληροφοριακά τους συστήματα, απευθείας. Αυτό καθιστά ευκολότερη τη συνεργασία με μεγαλύτερες εταιρείες στο χώρο της ναυτιλίας αλλά και σε γειτονικούς οικονομοτεχνικούς χώρους.

Θέλουμε, τέλος, να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε τους προς διαχείριση στόλους μας, και τον aframax και τον ΜR, παραμένοντας οι κορυφαίοι performers των αγορών στις οποίες δραστηριοποιούμαστε.

Η εταιρεία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του brain gain, με μεγάλο αριθμό προσωπικού υψηλής κατάρτισης που εξειδικεύεται στις νέες τεχνολογίες.

Είναι αλήθεια ότι αισθανόμαστε τρομερά περήφανοι και τυχεροί για την ομάδα που έχουμε καταφέρει να έχουμε γύρω μας. Έχουμε παιδιά από την Ελλάδα, που ήρθαν στην Αθήνα από το εξωτερικό για να δουλέψουμε μαζί, αλλά και αρκετούς από άλλες χώρες, όπως από Ιταλία, Αγγλία, Αμερική, Πολωνία, Ελβετία, Λίβανο, στο παρελθόν Ισπανία, Ινδία, και άλλα. Μάλιστα μερικοί εργαζόμενοι στο γραφείο στην Αθήνα έχουν μάθει και εντυπωσιακά ελληνικά!

Επίσης, έχουμε πραγματοποιήσει 110 μαθητείες. Πρόκειται για συνήθως διετή προγράμματα που απευθύνονται σε απόφοιτους πανεπιστημίου ή που ξεκινούν την καριέρα τους. Μέσω αυτών αντλήσαμε λίγο πάνω από 35 μόνιμα στελέχη, μερικά από το οποία είναι πια και σε ζωτικές θέσεις ευθύνης.

Η Signal Ventures επενδύει σε καινοτόμες επιχειρήσεις. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής μίας επένδυσης; Μερικά παραδείγματα.

Εμείς φτιάχνουμε τεχνολογία, την διαθέτουμε εμπορικά, αλλά ταυτόχρονα βασίζουμε υπηρεσίες σε αυτήν. Παράλληλα τη χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε νεοφυείς εταιρείες ή επιχειρηματίες που έχουν μία ιδέα, πάθος, γνώση για να φτιάξουν κάτι.

Η πρώτη ομάδα που βοηθήσαμε με αυτό τον τρόπο λέγεται OilX και δραστηριοποιείται στην αγορά πετρελαίου. Σήμερα έχει καταφέρει να συγκεντρώσει σημαντικά κεφάλαια, έχει τους δικούς της πελάτες και εμείς είμαστε ευχαριστημένοι που την βλέπουμε να προχωράει.

Ψάχνουμε ανθρώπους και ομάδες που μπορούμε να τους βοηθήσουμε με την τεχνολογία μας να φτιάξουν το δικό τους πρωτότυπο σε λιγότερο χρόνο, παρέχοντας λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 12 projects στη Signal Ventures, σε διάφορους τομείς από το commodities trading, τo bunkering, διάφορες πτυχές συστημάτων διαχείρισης εταιρικών πόρων (ERP) για τη ναυτιλία κ.α.

Παρέχουμε τεχνολογία, συμβουλές και σε κάποιες περιπτώσεις αρχική χρηματοδότηση.

Μέσα από την Signal Ventures, προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα οικοσύστημα που θα αξιοποιήσει τις λύσεις μας σε όσες το δυνατόν περισσότερες εφαρμογές μέσα και γύρω από τον κλάδο μας.