ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ
2022

Οι επενδύσεις του ΟΛΠ οδηγούν το
Λιμάνι του Πειραιά

στην πράσινη ανάπτυξη

Οι επενδύσεις στον Λιμένα Πειραιά αλλά και όλα τα έργα υλοποιούνται στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου και μιας προσέγγισης ολιστικής στρατηγικής με στόχο τη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι επενδύσεις της COSCO Shipping, του παγκόσμιου ναυτιλιακού κολοσσού της ναυτιλίας, στην ελληνική αγορά μέχρι και το 2021 έχουν ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) Α.Ε. ανέρχεται σήμερα σε ποσοστό 67% και η ανάπτυξη του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας είναι θεαματική και συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό.

Τα μεγάλης κλίμακας έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού που έχουν ήδη υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια έχουν μετατρέψει επιτυχώς τον Λιμένα από άλλοτε λιμάνι της περιφέρειας σε λιμάνι κορυφαίας κατάταξης στη Μεσόγειο και σε ένα από τα πέντε σημαντικότερα λιμάνια της Ευρώπης, σε θέση δίπλα από τους παραδοσιακούς ηγέτες όπως το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα και το Αμβούργο.

Επίσης, σε παγκόσμιο επίπεδο σήμερα ο Λιμένας Πειραιά κατέχει την 29η θέση, σε αντίθεση με το 2010 που βρισκόταν μόλις στην 93η θέση. Επιπλέον, ο ΟΛΠ έχει συμπεριληφθεί στις 35 εισηγμένες εταιρείες που συμμετέχουν στο νέο δείκτη ATHEX ESG του ΧΑ με το υψηλότερο σκορ σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης.

Πρόκειται για ανάπτυξη, η οποία γίνεται αισθητή σε όλους τους τομείς του λιμανιού, από τη δυναμική της κρουαζιέρας, με ολοκληρωμένη διαχείριση και εξυπηρέτηση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και ανεφοδιασμού με πόρους που καλύπτονται εξολοκλήρου τοπικά μέχρι και τη δραστηριότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία έχει αναβαθμίσει συνολικά τον ρόλο της Ελλάδας στο διεθνές εμπόριο και το Λιμάνι ήδη να θεωρείται από τους σημαντικότερους εφοδιαστικούς κόμβους στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Συγκεκριμένα, σήμερα το λιμάνι του Πειραιά παίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο με τις εγγενείς δυνατότητές του και την αξία του, ως πύλη στη Μεσόγειο, συνδέοντας τη Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια, τη Νότια Ευρώπη και την ηπειρωτική Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μέσω χερσαίων και θαλάσσιων δικτύων εφοδιασμού, ενώ είναι και ο κοντινότερος κεντρικός λιμένας στο Κανάλι του Σουέζ.

Η ΟΛΠ Α.Ε. είναι μια ανθεκτική εταιρεία θεμελιωμένη σε γερές βάσεις και αποτελεί πολύτιμο κεφάλαιο ειδικά σε δύσκολες και πρωτόγνωρες καταστάσεις. Απόδειξη αποτελεί το γεγονός πως η εταιρεία πέτυχε πέρυσι εν μέσω της πανδημίας το υψηλότερο επίπεδο κερδοφορίας στην ιστορία της, με όλους τους κλάδους να έχουν σημειώσει διψήφια αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Είναι αδιαμφισβήτητο πλέον το γεγονός πως χρόνο με το χρόνο, η οικονομική θέση της εταιρείας ενισχύεται, δημιουργώντας πολλαπλά οφέλη στην τοπική και εθνική οικονομία.

Το λιμάνι του Πειραιά πάντοτε αποτελούσε και παραμένει αναπτυξιακός πυλώνας για την ευρύτερη περιοχή, συμβάλλοντας ποικιλοτρόπως στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Επισημαίνεται, ότι μετά το 2016, το τέλος ανταπόδοσης προς το Ελληνικό Δημόσιο αυξήθηκε στο 3,5% επί των συνολικών εσόδων της ΟΛΠ Α.Ε., ποσοστό, το οποίο  εισπράττουν έκτοτε οι γύρω Δήμοι. Ενδεικτικά μόνο για το έτος 2021 το τέλος ανταπόδοσης και το ποσό που μοιράστηκαν αναλογικά οι παραλιμένιοι Δήμοι ανήλθε σε περίπου 5,5 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό συνεπώς σημαίνει ότι όσο αυξάνονται τα έσοδα της ΟΛΠ Α.Ε. τόσο περισσότερο ωφελούνται οι τοπικοί Δήμοι και αυτή η συνθήκη προφανώς δημιουργεί μια απευθείας αμοιβαία και σημαντική επωφελή σχέση μεταξύ τους.

Παράλληλα, μέσα από δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης η Εταιρεία στηρίζει συστηματικά τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και των γύρω Δήμων, δαπανώντας ετησίως πάνω από 500.000 ευρώ, βάσει της στρατηγικής ανάπτυξης του Λιμένα, η οποία στηρίζεται στην ολιστική προσέγγιση του σχεδιασμού και συμπεριλαμβάνει ένα συνεχές πρόγραμμα στήριξης για την αντιμετώπιση αδύναμων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, την καταπολέμηση της φτώχειας, την προώθηση του Αθλητισμού, τη νέα γενιά και άλλες σημαντικές δράσεις και πρωτοβουλίες.

Η μεγαλύτερη πρόκλησή της εταιρείας είναι να διατηρήσει την ισχυρή και συνάμα βιώσιμη ανάπτυξη σε  όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Λιμένος, λαμβάνοντας προφανώς υπόψη το περιβάλλον, την κοινωνία και τη χρηστή διακυβέρνηση από πλευράς του Οργανισμού. Η  Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της εταιρείας, στοχεύοντας στην ισορροπία μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και του κοινωνικού, περιβαλλοντικού διοικητικού αντίκτυπου της, υλοποιώντας ήδη πληθώρα δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών σχετικά.

Η στρατηγική ανάπτυξης του Λιμένος βασίζεται στον διάλογο με την πόλη και τις κοινότητες που εξυπηρετεί. Η οικονομική στήριξη των τοπικών κοινωνιών με τη συνεχή αύξηση των δαπανών αυτών από έτος σε έτος αποτελεί βασικό δείκτη απόδοσης του κοινωνικού της αποτυπώματος, ενώ νέα έργα υποδομής γίνονται με γνώμονα το όφελος προς την κοινωνία και διατίθενται προς όλους τους πολίτες, όπως χαρακτηριστικά η κατασκευή από την εταιρεία μιας πρότυπης παιδικής χαράς και ποδηλατόδρομου έκτασης 8000 τμ εντός της λιμενικής ζώνης.

Το λιμάνι του Πειραιά μπαίνει σε μια νέα εποχή ευημερίας με κοινά οφέλη για την ελληνική κοινωνία και τους μετόχους

Βιώσιμο και πράσινο λιμάνι

Ωστόσο στον  ΟΛΠ γνωρίζουν καλά πως η εκθετική ανάπτυξη του Λιμένα θα είναι βιώσιμη μόνο όταν συνδέεται με τη λογική της  πράσινης ανάπτυξης, η οποία αποτελεί κύρια στρατηγική προτεραιότητα. Εντός αυτού του πλαισίου, ο Οργανισμός λαμβάνει όλα τα προληπτικά και διορθωτικά μέτρα που απαιτούνται με στόχο να δρα ως πρότυπο πράσινης καινοτομίας και περιβαλλοντικών επιδόσεων στη βιομηχανία λιμένων και ασπάζεται  τη φιλοδοξία της Ευρώπης να γίνει η πρώτη περιοχή με μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών ως το 2050 ενώ ήδη παίζει στρατηγικό ρόλο, ώστε η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία να πραγματοποιηθεί.

Εντός αυτού του πλαισίου, το Λιμάνι κατέχει πολύ σημαντικές περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις και τίτλους από κορυφαία περιβαλλοντικά δίκτυα όπως τον τίτλο του «ECO PORT» και αποδεδειγμένα υλοποιεί δράσεις και πρωτοβουλίες στηρίζοντας το όραμα της εταιρείας για το Πράσινο Λιμάνι της Μεσογείου.

Το λιμάνι του Πειραιά μπαίνει σε μια νέα εποχή ευημερίας με κοινά οφέλη για την ελληνική κοινωνία και τους μετόχους. Μακροπρόθεσμα στοχεύει να  αναδειχθεί ως ο μεγαλύτερος εφοδιαστικός κόμβος στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Με την ίδια αφοσίωση και αίσθηση ευθύνης, η διοίκηση του ΟΛΠ, θα συνεχίσει τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης παραμένοντας πιστοί στο όραμα ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη και ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στον κόσμο, σε όρους περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης.

Οι επενδύσεις φέρνουν εισόδημα

Οι συστηματικές επενδύσεις και η υλοποίηση πολύ σημαντικών και μεγάλων έργων από την ΟΛΠ Α.Ε. στον Λιμένα Πειραιά, τα τελευταία έτη έχουν πλέον ορατά και μετρήσιμα αξιοσημείωτα αποτελέσματα με τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του Λιμανιού να είναι γεγονός. Τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΛΠ για το οικονομικό έτος του 2021, είναι πράγματι εντυπωσιακά, δεδομένου ότι   τα μεγέθη αυτά να αποτελούν την υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Αναλυτικότερα, παρατηρείται σημαντική νέα άνοδος του κύκλου εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε 154,2 εκατ. ευρώ έναντι 132,9 εκατ. ευρώ της χρήσης 2020 και αύξηση ποσού 21,3 εκατ. ή ποσοστό 16%. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 49,2 εκατ. έναντι 36,9 εκατ. ευρώ της χρήσης 2020 και αύξηση ποσού 12,3 εκατ. ή ποσοστό 33,3%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 36,8 εκατ. σημειώνοντας αύξηση κατά 39,4% σε σχέση με τα 26,4 εκατ. της χρήσης του 2020. Τέλος, το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε 0,63 αυξημένο κατά 57,5% σε σχέση με το 2020 (0,40 ευρώ).

Επίσης, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ο Προβλήτας I στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε αύξηση 13,9% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το Car Terminal σημείωσε αύξηση 40,6% στη διακίνηση οχημάτων, ο τομέας της κρουαζιέρας πέτυχε σημαντική ανάκαμψη με συνολικό αριθμό 379 κρουαζιερόπλοια και ο αριθμός των δεξαμενιζόμενων πλοίων στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής  παρουσίασε αύξηση 16,5%.

Το σημαντικότερο στοιχείο όμως από όλα, το οποίο πρέπει να τονιστεί ιδιαιτέρως, είναι πως όσο η Εταιρεία και το Λιμάνι Πειραιά πηγαίνουν καλά και έχουν αυξημένα οικονομικά μεγέθη τόσο κερδίζει η ελληνική οικονομία και ειδικότερα η τοπική κοινωνία. Συγκεκριμένα, ο Οργανισμός την περασμένη μόνο χρονιά κατέβαλλε στο ελληνικό κράτος το ποσό των 26,5 εκατ. ευρώ από εισφορές, φόρους και μερίσματα. Παράλληλα, επισημαίνεται πως όσο αυξάνεται ο τζίρος της ΟΛΠ Α.Ε. τόσο αυξάνεται και το ποσό, το οποίο λαμβάνουν οι όμοροι του Λιμένος Δήμοι, καθώς με τη σύμβαση παραχώρησης μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών αυξήθηκε το ποσοστό ανταλλάγματος του τζίρου που πληρώνει ο Οργανισμός στο Ελληνικό Δημόσιο από το 2% στο 3,5% με ειδική πρόβλεψη το ποσό αυτό να δίνεται στους όμορους του Λιμένος Δήμους. Για το 2021 το ποσό αυτό ξεπερνάει τα 5.500.000 εκατ.

Ο ΟΛΠ πρωτοπορεί

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς καινοτομεί. Απόδειξη είναι η υλοποίηση του έργου Green C Ports. Επισημαίνεται ότι το έργο Green C Ports αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου αισθητήρων, οι οποίοι μετρούν περιβαλλοντικά και μετεωρολογικά δεδομένα (μέτρηση θερμοκρασίας, ατμοσφαιρικής πίεσης, υγρασίας, ποιότητας αέρα, θορύβου, εκπομπών πλοίων) και στην πιλοτική εφαρμογή τεχνολογικής πλατφόρμας για την παρακολούθηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και σχετική ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο. Το έργο εφαρμόζεται σε έξι ευρωπαϊκά λιμάνια  ανάμεσα στα οποία βρίσκεται και το Λιμάνι του Πειραιά. Το εν λόγω έργο θεωρείται πρωτοπόρο στην εφαρμογή πράσινων τεχνολογιών και εφαρμογών στα λιμάνια της Ευρώπης, ενώ η σειρά τεχνολογιών και εργαλείων ψηφιοποίησης που αναπτύσσονται δημιουργούν νέο λειτουργικό πλαίσιο στους λιμένες και μπορούν να αποτελέσουν σημείο αναφοράς και σε άλλα λιμάνια διεθνώς.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ορισμένες πιλοτικές δράσεις του έργου: εγκατάσταση αισθητήρων ήχου και ατμοσφαιρικής ρύπανσης, πλατφόρμες διαχείρισης δεδομένων στα συμμετέχοντα λιμάνια, μέσω των οποίων επιδιώκεται πρόβλεψη και ειδοποίηση για τη στάθμη του θορύβου και την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα των εκπομπών CO2, στα λιμάνια του Πειραιά και της Βαλένθια, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών CO2 για το λιμάνι της Βαλένθια, βελτιστοποίηση αφίξεων πλοίων λόγω καιρικών συνθηκών στο λιμάνι της Βενετίας κ.α.

Η εφαρμογή του έργου Green C Ports αποτελεί άλλη μία σημαντική πρωτοβουλία της ΟΛΠ. Α.Ε., στο πλαίσιο υλοποίησης της ολοκληρωμένης στρατηγικής της Εταιρείας για την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την κλιματική αλλαγή, όπου με συστηματικές και απολύτως στοχευμένες δράσεις οδηγεί τις εξελίξεις και επιδιώκει να αποτελέσει λιμάνι πρότυπο για τα κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα.