ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ
2022

Χάρης
Αντωνίου

Neptune Maritime Leasing

Tα σημαντικά κεφάλαια που χρειάζονται οι ναυτιλιακές εταιρείες κατά τη μετάβαση τους στη νέα πράσινη εποχή του κλάδου αποτέλεσαν ένα από τα βασικά κίνητρα για τη δημιουργία της Neptune Maritime Leasing.

Με βασικό επενδυτή το Latsco Family Office της οικογένειας Λάτση και ιδρυτή τον Χάρη Αντωνίου, τραπεζικό στέλεχος με πολυετή εμπειρία, η εταιρεία έχει εισέλθει δυναμικά στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση δίνοντας έμφαση στην στροφή προς το καθαρό περιβάλλον.

Όπως επισήμανε ο κ. Αντωνίου στο πρόσφατο συνέδριο της Capital Link “δραστηριοποιούμαστε έντονα στη χρηματοδότηση μεταβάσεων και μετεξοπλισμών, που αποτελούν μια εκ των στρατηγικών που όλοι οφείλουν να αξιολογήσουν”.

Στη συνέντευξη του στο mononews, ο CEO της Neptune Maritime Leasing αναλύει το νέο τοπίο στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, μιλά για το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και τη σημασία της πράσινης ναυτιλίας.

Η Neptune Maritime Leasing ξεκίνησε σε μία περίοδο που οι τράπεζες είχαν αρχίσει να μειώνουν την παρουσία τους στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Ποιο ήταν το κίνητρο σας;

Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια, ξεκινώντας από την κρίση του 2008. Οι κανονισμοί με την Συμφωνία της Βασιλείας ΙΙΙ ανέβασαν το κόστος των ιδίων κεφαλαίων για τις τράπεζες σε τέτοιο βαθμό που ο δανεισμός στην ναυτιλία κατέστη ασύμφορος. Τράπεζες που επί δεκαετίες χρηματοδοτούσαν παραδοσιακά την ναυτιλία, και δη την ελληνική, όπως η Royal Bank of Scotland, η DVB, η HSH, αποσύρθηκαν από τον κλάδο. Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε νέας μορφής χρηματοδότηση, εναλλακτική χρηματοδότηση, να καλύψει το κενό και να πάρει μερίδιο της αγοράς. Το κενό που άφησαν οι ευρωπαϊκές τράπεζες κάλυψαν κινεζικοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, με την προτιμώμενη μέθοδο του leasing.

Ο κλάδος βρίσκεται σε περίοδο αλλαγών, με σημαντικό ρόλο να παίζει η μετάβαση σε φιλικά προς το περιβάλλον στοιχεία, όπως το νέο καύσιμο που θα αντικαταστήσει το ρυποφόρο καύσιμο που καίνε οι σημερινές μηχανές. Αυτές οι αλλαγές χρειάζονται σημαντικά κεφάλαια και αυτό μας κινητοποίησε να ξεκινήσουμε την Neptune Leasing.

Πώς λειτουργεί η ναυτιλιακή χρηματοδότηση μέσω leasing και σε ποιες εταιρείες απευθύνεται;

Η χρηματοδότηση μέσω leasing επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να δανειστούν μεγαλύτερο ποσοστό της αξίας του πλοίου τους από τον πιο παραδοσιακό τραπεζικό δανεισμό. Ο πλοιοκτήτης παραμένει υπεύθυνος να διαχειρίζεται το πλοίο του, να επιλέγει τα πληρώματα, να συμφωνεί τα ναύλα με τους ναυλωτές, όλες δηλαδή τις εργασίες που το αφορούν.

Άλλες πηγές χρηματοδότησης έχουν αλλάξει. Το ενδιαφέρον των επενδυτών στην ναυτιλία μέσω των χρηματιστήριων έχει μειωθεί καθώς πολλές εισηγμένες αναγκάστηκαν να αλλάξουν την μερισματική τους πολιτική. Σαν αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ελάχιστες εισαγωγές (IPO). Επί πλέον, οι θεσμικοί επενδυτές αναζητούν μεγάλες κεφαλαιοποιήσεις τις οποίες λίγες εισηγμένες έχουν. Το consolidation καθυστερεί. Και τα private equity funds που μπήκαν δυναμικά στην ναυτιλία πριν κάποια χρόνια, δεν είχαν τις αποδόσεις που περίμεναν κι έχουν αποσυρθεί.

Χρηματοδότηση και πράσινη ναυτιλία: Σε ποιο βαθμό συνδέονται και πως προδιαγράφεται το μέλλον;

Ήμουν από τους πρώτους τραπεζίτες που υπέγραψαν τα Poseidon Principles. Η επιλογή του επόμενου καυσίμου ήδη παίζει σημαντικό ρόλο αφού κανείς δεν θέλει να παραγγείλει νέα πλοία που σε 5 η 10 χρόνια θα είναι «μη αποδεκτά». Και οι εφοπλιστές αλλά και οι χρηματοδότες κάνουν πολύ προσεκτικά βήματα.

Ως προς το «S» του πλέον γνωστού σε όλους μας όρου ESG, θα ήθελα να επισημάνω ότι οι Έλληνες εφοπλιστές ανέκαθεν συνεισέφεραν είτε στην χώρα, είτε στο νησί τους, είτε αλλού, αλλά παραδοσιακά οι περισσότεροι επέλεγαν και το έκαναν διακριτικά. Με τον Covid οι κινήσεις τους και οι προσφορές έγιναν πιο δημόσιες και γνωστές στο ευρύ κοινό.

Και θα ήταν λάθος να μην αναφερθώ στους χιλιάδες ναυτικούς, στα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων που τόσο ταλαιπωρήθηκαν από τον Covid που δημιούργησε τεράστια προβλήματα στον επαναπατρισμό τους και στις μετακινήσεις τους. Πώς θα αποπληρωθεί ο χρηματοδότης εάν το πλοίο δεν δουλεύει ρολόι κι αν τα εμπορεύματα δεν παραδοθούν; Και κανένα πλοίο δεν μπορεί να δουλέψει «ρολόι» χωρίς το πλήρωμά του.

Όσον αφορά το «πράσινο» στοιχείο, δείτε πόσες startups έχουν ξεκινήσει και εμπλέκονται στην ναυτιλία, από την εκπαίδευση πληρωμάτων, μέχρι την βελτιστοποίηση της ταχύτητας κλπ. Επενδύουν σε νέες τεχνολογίες και συμμετέχουν στο digitalization που τους επιτρέπουν να παρακολουθούν το πλοίο από το γραφείο ώστε να μειώνουν τα κόστη, την κατανάλωση καυσίμου άρα και τους ρύπους.

Σε αρκετές περιπτώσεις όπως σε φέρυ μικρών αποστάσεων οι μηχανές έχουν γίνει ηλεκτρικές βασισμένες σε μπαταρίες νέου τύπου.

Εμείς σαν Neptune αναζητούμε ευκαιρίες να συμμετάσχουμε στην ανάπτυξη τέτοιων λύσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Λύσεις που περιλαμβάνουν νεότευκτα πλοία με καινούργιες μηχανές διπλού καυσίμου αλλά και μετασκευές (retrofits) που προσδίδουν σε υφιστάμενα πλοία υψηλότερη ενεργειακή αποτελεσματικότητα με παράλληλη μείωση των ρύπων.

 

 

Η ναυτιλία εξελίσσεται διαρκώς και εμείς οι χρηματοδότες εξελισσόμαστε μαζί της

Ποιοι είναι οι βασικοί σας ανταγωνιστές στη χρηματοδότηση και ποιο το συγκριτικό σας πλεονέκτημα;

Η Neptune Leasing συγκροτήθηκε από μια ομάδα έμπειρων στελεχών με εξειδίκευση στην ναυτιλία, που χαίρουν της εκτίμησης στον χώρο. Όλοι μας έχουμε συνεργαστεί και συνεπώς δεθεί για πολλά χρόνια. Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε με πλοιοκτήτες και διαχειριστές στην Ελλάδα και όχι μόνο, αφού καλύπτουμε την Ευρώπη, την Αμερική, και την Μέση Ανατολή.

Εμείς στην Neptune Leasing εξετάζουμε εφοπλιστές σε όλα τα μεγέθη, ενώ οι βασικοί ανταγωνιστές μας οι Κινεζικές leasing companies έχουν πολύ ψηλότερα «minimum». Επίσης μπορούμε να ανταποκριθούμε σε μικρότερο χρονικό διάστημα στα αιτήματα των πελατών μας. Είμαστε μια ευρωπαϊκή εταιρεία και πολύ κοντά γεωγραφικά και ιδεολογικά στον πελάτη.

Πού εστιάζονται οι ανάγκες χρηματοδότησης των ναυτιλιακών με βάση τις μέχρι τώρα εργασίες σας;

Από το 2021, η επιρροή που είχε η πανδημία του Covid στην παγκόσμια οικονομία ανέτρεψε πολλές ισορροπίες που όλοι θεωρούσαμε ως δεδομένες. Ο Covid κτύπησε την παγκοσμιοποίηση «κατακούτελα». Πάρτε για παράδειγμα τον κλάδο των αυτοκινήτων που ταλαιπωρείται από την έλλειψη spare parts λόγω της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι ουρές πλοίων που περιμένουν είτε να φορτώσουν είτε να ξεφορτώσουν έξω από τα λιμάνια στην Κίνα, στις ΗΠΑ, στην Σιγκαπούρη και στον Πειραιά, έκαναν τον απλό κόσμο να κατανοήσει την σημασία της ναυτιλίας στην καθημερινή του ζωή.

Με την υποστήριξη του βασικού μας μετόχου, της Latsco Family Office, ξεκινήσαμε λοιπόν την Neptune Leasing για να χρηματοδοτήσουμε πλοία με έμφαση στην στροφή προς καθαρό περιβάλλον.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες σωστά κατά την γνώμη μου επιδιώκουν να αντιληφθεί ο κόσμος τις πολύτιμες υπηρεσίες που παρέχουν, από την μεταφορά χύδην φορτίων, τσιπς για computer, φυσικό αέριο, κλπ.

Όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στην Ουκρανία, επηρεάζονται και αναδιαμορφώνονται οι «γραμμές του εμπορίου» (trade routes) καθότι χώρες αγοράζουν για παράδειγμα κάρβουνο από παραγωγούς/εξαγωγείς όπως η Αυστραλία και η Ινδονησία, αυξάνοντας την απόσταση (ton miles) που το εμπόρευμα αυτό θα ταξιδέψει.

Η ναυτιλία διαρκώς εξελίσσεται και εμείς οι χρηματοδότες εξελισσόμαστε μαζί της.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της εταιρείας και τα περιθώρια ανάπτυξης στον κλάδο χρηματοδότησης;

Συχνά αναφέρομαι στην χρηματοδότηση αεροσκαφών, όπου σήμερα πάνω από το 50% των αεροπλάνων είναι χρηματοδοτημένα με leasing, από μόνο 1% που ήταν το 1970. Σε αυτή τη δυναμική ανάπτυξη του κλάδου και της Neptune Leasing προσβλέπουν οι τωρινοί μα και οι μελλοντικοί μας επενδυτές καθώς προσφέρουμε την δυνατότητα ικανοποιητικών αποδόσεων με χαμηλότερη έκθεση σε ρίσκα.