Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

Πτωτικές ήταν οι τάσεις στη ναυλαγορά για την πλειονότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου την εβδομάδα 6-10 Νοεμβρίου 2017.

Capesize

Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, ενισχύθηκαν -σε γενικές γραμμές- οι τιμές των ναύλων στα πλοία τύπου Capesize την εβδομάδα που πέρασε, καθώς παρατηρήθηκε στις βασικές διαδρομές αυξημένη κινητικότητα. Έτσι, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI), στο κλείσιμο της εβδομάδας, διαμορφώθηκε στις 3.360 μονάδες, καταγράφοντας κέρδη αντίστοιχα των 324 μονάδων -σε σχέση με εκείνο της προηγούμενης εβδομάδας- ενώ, ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές σε χρονοναύλωση αντίστοιχα αντικατόπτρισε το θετικό κλίμα της αγοράς και έκλεισε την Παρασκευή στα $22.613 ημερησίως, με εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των $2.050.

Συγκεκριμένα, το θετικό κλίμα της αγοράς -ειδικά στην Ασία- οδήγησε τις τιμές των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα, με αποτέλεσμα η τιμή σε φορτίο σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao, από τα $7,75 ανά τόνο που υπολογιζόταν στην αρχή της εβδομάδας, να διαμορφωθεί την Παρασκευή στα $8,18 ανά τόνο. Αντίστοιχη εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Ατλαντικού, καθώς η προσφορά του διαθέσιμου τονάζ συνέχισε να περιορίζεται και η κινητικότητα να αυξάνεται με αποτέλεσμα, η τιμή στη διαδρομή από τη Βραζιλία προς την Κίνα να ενισχυθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας στα $19,10 ανά τόνο.

Ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε φορτίο σιδηρομεταλλεύματος 170.000 τόνων 10% από το Tubarao προς το Qingdao με ημερομηνίες στις 15-25 Δεκεμβρίου στα $18,80 ανά τόνο και για ένα άλλο αντίστοιχο φορτίο 170.000 τόνων 10% από το Dampier προς το Qingdao με ημερομηνίες στις 22-24 Νοεμβρίου στα $8,25 ανά τόνο. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία και για φορτίο 170.000 τόνων 10% από το Port Hedland προς το Qingdao νωρίτερα από τις 15 Νοεμβρίου στα $8,80 ανά τόνο. Επιπροσθέτως, ενδεικτική συμφωνία σε παράταση χρονοναύλωσης που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 175.800-dwt/κατασκευής 2007 διαθέσιμο στο Χονγκ Κονγκ στις 12 Νοεμβρίου για ένα κυκλικό ταξίδι Αυστραλίας με επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $21.000 ημερησίως.

Έλλη Πατέρα

Panamax

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ύφεση παρουσίασε η αγορά του Ατλαντικού στα πλοία τύπου Panamax την εβδομάδα που πέρασε, λόγω της περιορισμένης κινητικότητας και της αυξημένης προσφοράς του διαθέσιμου τονάζ. Συγκεκριμένα στην περιοχή της Βαλτικής, η αγορά κινήθηκε σε υποτονικούς ρυθμούς, ενώ παράλληλα στον Κόλπο της Αμερικής, ο περιορισμένος αριθμός φορτίων είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να υποχωρήσουν.

Επιπροσθέτως, η κινητικότητα της αγοράς των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής μειώθηκε, ασκώντας έτσι πίεση στις τιμές των ναύλων σε φορτία με ημερομηνίες Νοεμβρίου. Επίσης, υποτονικά κινήθηκε και η αγορά του Ειρηνικού λόγω του περιορισμένου αριθμού νέων φορτίων από τη Νοτιοανατολική Ασία και την Ανατολική Αυστραλία, καθώς και του αυξημένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων, ενώ παράλληλα, παρά τον ικανοποιητικό αριθμό φορτίων σιτηρών από τον Βόρειο Ειρηνικό, η αγορά της Βόρειας Ασίας γενικά κινήθηκε σε δυσχερείς ρυθμούς.

Έτσι, για παράδειγμα, ενώ κατά το ξεκίνημα της εβδομάδας ένα πλοίο τύπου LME (Large Modern Eco) διαθέσιμο στην Ιαπωνία ναυλωνόταν για ένα κυκλικό ταξίδι Ειρηνικού στα μεσαία επίπεδα των $12.000 ημερησίως, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, για το ίδιο ταξίδι, αντίστοιχο πλοίο διαθέσιμο σύντομα στη Νότιο Κορέα αναγκαζόταν να δεχτεί συμφωνία στα χαμηλά επίπεδα των $9.000 ημερησίως. Επιπροσθέτως, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι, παρά την πτωτική πορεία της spot αγοράς, αναφορές έγιναν και σε κάποιες συμφωνίες χρονοναύλωσης περιόδου.

Έτσι, στο ξεκίνημα της εβδομάδας αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο τύπου Kamsarmax με παράδοση στη Βόρεια Κίνα για 4-6 μήνες στα $13.600 ημερησίως, ενώ προς το τέλος της εβδομάδας, σε αντίστοιχο πλοίο με παράδοση στην Κεντρική Κίνα για περίοδο 5-7 μήνες, στα $12.750 ημερησίως. Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 82.400-dwt/κατασκευής 2008 με παράδοση στον Κόλπο της Αμερικής για ταξίδι με επαναπαράδοση στην περιοχή του Γιβραλτάρ-Skaw στα $12.600 ημερησίως + $260.000 ΒΒ (ballast bonus), καθώς επίσης και σε ένα άλλο πλοίο χωρητικότητας 81.250-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στο Tianjin για ένα κυκλικό ταξίδι Βόρειου Ειρηνικού και επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $10.000 ημερησίως. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 81.000-dwt/κατασκευής 2017 με παράδοση στο Taichung για ταξίδι με φορτίο κάρβουνου μέσω των ανατολικών ακτών της Αυστραλίας και επαναπαράδοση στην Κίνα στα $12.000 ημερησίως.

Supramax/Ultramax

Σε υποτονικούς ρυθμούς κινήθηκε η αγορά του Ατλαντικού στα πλοία τύπου Supramax την εβδομάδα που πέρασε καθώς η κινητικότητα μειώθηκε και οι τιμές των ναύλων στον Κόλπο της Αμερικής και από τις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής υποχώρησαν οριακά. Παράλληλα, στη Δυτική Μεσόγειο η αγορά παρέμεινε σχετικά σταθερή, με τις τιμές των ναύλων στη διαδρομή προς τη Δυτική Αφρική με φορτία κλίνκερ να κυμαίνονται κοντά στα επίπεδα των $12.000 ημερησίως. Στην αγορά του Ειρηνικού, οι τιμές των ναύλων γενικά παρουσίασαν ύφεση λόγω του περιορισμένου αριθμού νέων φορτίων κάρβουνου από την Ινδονησία καθώς και της υπερπροσφοράς διαθέσιμων πλοίων στη Νοτιοανατολική Ασία.

Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της εβδομάδας ο αριθμός των διαθέσιμων φορτίων αυξήθηκε, όμως δεν ήταν επαρκής για να ωθήσει τις τιμές των ναύλων ανοδικά. Έτσι, για παράδειγμα ενώ ένα πλοίο τύπου Ultramax διαθέσιμο στην Ιαπωνία το προηγούμενο διάστημα ναυλωνόταν στα μεσαία με υψηλά επίπεδα των $10.000 ημερησίως για ταξίδι από τον Βόρειο Ειρηνικό προς τη Νοτιοανατολική Ασία, οι τιμές που οι ναυλωτές προσέφεραν την εβδομάδα που πέρασε σε αντίστοιχου τύπου πλοίο κινούνταν περίπου στα επίπεδα των $9.000 ημερησίως + $220.000 ΒΒ (ballast bonus).

Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 61.500-dwt/κατασκευής 2015 με παράδοση στη Βόρεια Βραζιλία σύντομα για ταξίδι με επαναπαράδοση στην περιοχή του Skaw-Γιβραλτάρ στα $14.750 ημερησίως, καθώς επίσης και σε ένα άλλο πλοίο χωρητικότητας 56.800-dwt/κατασκευής 2010 με παράδοση στο Τσανάκκαλε για ταξίδι με επαναπαράδοση στη Δυτική Μεσόγειο στα $12.500 ημερησίως. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία και σε πλοίο χωρητικότητας 52.400-dwt/κατασκευής 2003 με παράδοση στη Recalada σύντομα για ταξίδι με επαναπαράδοση στη Μεσόγειο στα $14.500 ημερησίως.

Handysize

Τέλος, στα πλοία τύπου Handysize, η αγορά την εβδομάδα που πέρασε κινήθηκε σε ηπιότερους ρυθμούς με τον δείκτη Baltic Handysize Index (BHSI) να διαμορφώνεται την Παρασκευή (με εβδομαδιαία απώλεια 20 μονάδων) στις 644 μονάδες.

Συγκεκριμένα, ενώ η κινητικότητα στα ταξίδια από την Ευρώπη με φορτία σιτηρών και λιπασμάτων παρέμεινε σταθερή, παρόλα αυτά, οι τιμές των ναύλων βρέθηκαν υπό πίεση. Έτσι, για παράδειγμα η τιμή του ναύλου σε πλοίο χωρητικότητας 34.000-dwt για ταξίδι από την Ευρώπη προς τη Μεσόγειο κινήθηκε στα επίπεδα των $11.000 ημερησίως, ενώ παράλληλα, σε αντίστοιχης χωρητικότητας πλοία σε ταξίδια από την Ανατολική Μεσόγειο προς τον Κόλπο της Αμερικής, οι πλοιοκτήτες ζητούσαν κοντά στα $10.000 ημερησίως, σε αντιπαράθεση με τους ναυλωτές που προσέφεραν στα επίπεδα των $8.000-$9.000 ημερησίως.

Επιπροσθέτως, πτώση στις τιμές των ναύλων παρουσίασαν και τα υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο, τα οποία και κινήθηκαν περίπου στα επίπεδα των $13.000 ημερησίως, ενώ παράλληλα, στην αγορά του Κόλπου της Αμερικής η προσφορά του διαθέσιμου τονάζ ήταν περιορισμένη με αποτέλεσμα οι τιμές να παρουσιάσουν σταθερή άνοδο. Ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 33.200-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στο Σάντος στα μέσα Νοεμβρίου για ταξίδι με επαναπαράδοση στη Μεσόγειο στα $15.000 ημερησίως και σε πλοίο χωρητικότητας 42.700-dwt/κατασκευής 1998 με παράδοση στη Μανίλα σύντομα για ταξίδι μέσω της Ινδονησίας και με επαναπαράδοση στην Κίνα στα $8.050 ημερησίως.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ν. Τσάκος: Θα συνεχίσει να παραγγέλνει νεότευκτα πλοία η TEN;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιώργος Λογοθέτης: Γιατί κόπηκε στα δύο το νεότευκτο containership που είχε ο εφοπλιστής

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ο χρησμός του εφοπλιστή Χάρη Βαφειά – Επενδύστε τώρα στην Ελλάδα. Μην καθυστερείτε