Οριακά χαμηλότερο από τις προβλέψεις ήταν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία της δεύτερης κοινοποίησης Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) που ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή, η Ελλάδα το 2017 κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του ΑΕΠ ή 7,010 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί πως τον Απρίλιο η ΕΛΣΤΑΤ τοποθετούσε στο 4% του ΑΕΠ ή στα 7,080 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2017.
Υπενθυμίζεται ότι το πλεόνασμα που υπολογίζει η ΕΛΣΤΑΤ (βάσει του ESA 2010) δεν ταυτίζεται με το πρωτογενές πλεόνασμα του προγράμματος. Για το δεύτερο, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος.
Το προσχέδιο προϋπολογισμού 2019 αναφέρει πως το 2017 το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία ESA 2010 ανήλθε σε πλεόνασμα 7,08 δισ. ευρώ (4% του ΑΕΠ), ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης σε όρους προγράμματος διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 7,536 δισ. ευρώ ή 4,24% του ΑΕΠ.
Βάση των αναθεωρημένων στοιχείων που έστειλε η ΕΛΣΤΑΤ στην ΕΕ:
Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Ελλάδος ανήλθε το 2017 σε 180,218 δισ. ευρώ, από 176,48 δισ. ευρώ το 2016. Η προηγούμενη εκτίμηση του Απριλίου τοποθετούσε το ΑΕΠ πέρυσι σε 177,735 δισ. ευρώ από 174,199 δισ. ευρώ το 2016.
Το δημόσιο χρέος ανήλθε το 2017 στα 317,41 δισ. ευρώ (176,1% του ΑΕΠ), από 315,01 δισ. ευρώ (178,5% του ΑΕΠ) το 2016. Η προηγούμενη εκτίμηση του Απριλίου τοποθετούσε το χρέος στα 317,407 δισ. ευρώ (178,6% του ΑΕΠ) το 2017, από 315,009 δισ. ευρώ (180,8% του ΑΕΠ) το 2016.
Το δημοσιονομικό πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2017, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στα 1,4 δισ. ευρώ (0,8% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος).
Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης μειώθηκαν σε 85,22 δισ. ευρώ (52,62% του ΑΕΠ) από 86,3 δισ. ευρώ (53,74% του ΑΕΠ) το 2016 και τα έσοδα ανήλθαν σε 86,6 δισ. ευρώ (48,09% του ΑΕΠ) έναντι 87,3 δισ. ευρώ (49,45% του ΑΕΠ) το 2016. Η προηγούμενη εκτίμηση του Απριλίου τοποθετούσε τις δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης στα 85,322 δισ. ευρώ (48,01% του ΑΕΠ) το 2017, από 86,271 δισ. ευρώ (49,52% του ΑΕΠ) το 2016 και τα έσοδα σε 86,776 δισ.. ευρώ (48,82% του ΑΕΠ) έναντι 87,365 δισ. ευρώ (50,15% του ΑΕΠ) το 2016.
Αξίζει τέλος να τονιστεί πως για ακόμη μια χρονιά η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) δεν διατύπωσε επιφυλάξεις για τα ελληνικά δημοσιονομικά μεγέθη και πως οι υπολογισμοί της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής θεωρήθηκαν άρτιοι.
Η ανακοίνωση
Πρόκειται για την καθιερωμένη ανακοίνωση ανά εξάμηνο των δημοσιονομικών επιδόσεων όλων των κρατών – μελών στο πλαίσιο της “διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος” η οποία στο παρελθόν είχε αποκαλύψει τους “αστερίσκους” στα ελληνικά στοιχεία με τις γνωστές δημοσιονομικές περιπέτειες στις οποίες είχε εισέλθει η χώρα.
Οι μετρήσεις σε όρους Eurostat και σε όρους Μνημονίου (ή αλλιώς μεταμνημονιακής Ενισχυμένης Εποπτείας αφού πλέον τα μνημόνια τελείωσαν), έχουν μια σειρά από τεχνικές διαφοροποιήσεις στον τρόπο υπολογισμού του πλεονάσματος. Μεταξύ άλλων, είναι διαφορετική η μέτρηση των επιστροφών φόρων, των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, των εσόδων από τα κέρδη ομολόγων από κεντρικές Τράπεζες, των δαπανών για τη στήριξη των τραπεζών, των δαπανών για το προσφυγικό που δεν καλύπτονται από την ΕΕ.
Η πιστοποίηση γίνεται με βάση τα στοιχεία που έστειλε η ΕΛΣΤΑΤ στις αρχές Οκτωβρίου στη Εurostat. Η “διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος” ή αλλιώς EDP ελέγχει το κατά πόσο τα κράτη-μέλη διατηρούν κάτω του ορίου του 3% του ΑΕΠ το έλλειμμα, αλλά και κατά πόσο διατηρούν σε πτωτική πορεία το χρέος.
Η Eurostat πιστοποιεί τα στοιχεία και αυτά χρησιμοποιούνται στη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, με την Κομισιόν να περιμένει αυτές τις ημέρες τις απαντήσεις από τα 6 κράτη – μέλη στα οποία έστειλε επιστολές ζητώντας εξηγήσεις αναφορικά με τους στόχους του 2019 (σ.σ. με μεγάλο αγκάθι την Ιταλία).
Στην ελληνική περίπτωση η διαπραγμάτευση βρίσκεται ούτως ή άλλως σε εξέλιξη στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας με τεχνικά κλιμάκια να πραγματοποιούν “καθόδους” στην Αθήνα, αλλά και εξ αποστάσεως διαπραγματεύσεις και ανταλλαγές στοιχείων να λαμβάνουν συνεχώς χώρα.