Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ: Η Alstom πληρώθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ για την αμαρτωλή σύμβαση 717 δύο μέρες μετά τα Τέμπη

Χρήστος Παληός, Μεταβατικός CEO ΕΡΓΟΣΕ, Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom

Δύο ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη η ΕΡΓΟΣΕ πληρώνει την Alstom για το “έργο φάντασμα”  της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, το οποίο αν υπήρχε και λειτουργούσε ίσως να είχε αποφευχθεί το τραγικό δυστήχημα. 

Η ΕΡΓΟΣΕ  εξέδωσε λοιπόν  απόφαση για πληρωμή της κοινοπραξίας Alstom-ΤΟΜΗ για την αμαρτωλή σύμβαση 717, η οποία σέρνεται εδώ και εννέα χρόνια και εάν είχε υλοποιηθεί θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία και θα είχαν σωθεί δεκάδες ζωές.

Το mononews παρουσιάζει την απόφαση που υπογράφηκε και δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια στις 2 Μαρτίου, δηλαδή δύο ημέρες ύστερα από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.

Την ίδια στιγμή, δηλαδή που η χώρα μας παρέμενε μουδιασμένη με τα όσα είχαν συμβεί στα Τέμπη και με τις έρευνες στον τόπο του δυστυχήματος να είναι σε εξέλιξη, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Χρήστος Βίνης είχε υποβάλει την παραίτησή του, έδωσε το πράσινο φως για την πληρωμή της κοινοπραξίας Alstom-ΤΟΜΗ.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο η Κοινοπραξία θα λάμβανε περίπου 400.000 ευρώ, τα οποία και είναι η αμοιβή για τον 39ο Λογαριασμό «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας».

Πρόκειται για τη γνωστή σε όλους, πλέον, σύμβαση 717 η οποία έχει υπογραφεί από το 2014 και έχει εγκλωβιστεί σε έναν κυκεώνα καθυστερήσεων, παρατάσεων και «συμφωνιών» μεταξύ των δύο αναδόχων.

 

Η αμαρτωλή σύμβαση που «φούσκωσε»

Η σύμβαση αυτή, όπως και οι περισσότερες που υπεγράφησαν και ξεκίνησαν να υλοποιούνται εντός της περασμένης δεκαετίας, κατέληξε να είναι πλήρως προβληματική, να έχει τριπλασιαστεί ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης, καθώς και να υπάρχει εκτίναξη του κόστους της.

Όπως δηλώνει και η κωδική της ονομασία (717/2014) η σύμβαση υπεγράφη το 2014 αλλά ακόμα και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ όπως είχε ήδη γράψει το mononews είχε δοθεί νέα παράταση για την ολοκλήρωσή της βάσει της οποίας το έργο πρέπει να παραδοθεί εντός του τρέχοντος Σεπτεμβρίου.

Το έργο αφορούσε τη σηματοδότηση, την τοποθέτηση ECTS και την τηλεδιοίκηση σε 52 σταθμούς στη χώρα και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εντός τριών ετών. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε ποτέ.

Το κόστος της κύριας σύμβασης είχε εκτιμηθεί στα 65,3 εκατ. Ευρώ και τότε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ είχε δώσει έκπτωση 21,9% «κλειδώνοντας» το έργο στα 51 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, χρειάστηκε να υπογραφεί το Μάιο του 2021 μία συμπληρωματική σύμβαση με τις δύο εταιρείες, η οποία κόστισε στο ελληνικό δημόσιο επιπλέον 16,5 εκατ. Ευρώ, εκτινάσσοντας με αυτόν τον τρόπο τη συνολική τιμή του έργου στα 67,5 εκατ. Ευρώ

Στην παρούσα φάση σύμβαση έχει υλοποιηθεί κατά το 70% του φυσικού της αντικειμένου, αλλά η σήμανση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία καθώς λόγω του πλαισίου λειτουργία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, το έργο πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί από την ΕΡΓΟΣΕ στη μητρική του.

Το χρονικό μίας προβληματικής σύμβασης

Η εν λόγω σύμβαση βάσει των όσων ανέφερε ο υπουργός επικρατείας αρμόδιος για τις υποδομές και τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης, στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε την περασμένη Τετάρτη φαίνεται πως ήταν άκρως προβληματική στην υλοποίησή της, ενώ έχει περάσει από πολλά εμπόδια.

Αναλυτικότερα:

Πού βρισκόμαστε σήμερα

Βάσει των όσων δήλωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί το 70% του έργου, αλλά όχι στο τμήμα Ευαγγελισμός\Λάρισα και Πλατύ, όπου και σημειώθηκε η σύγκρουση της 28ης Φεβρουαρίου.

Πιο συγκεκριμένα, έχουν παραδοθεί οι 36 από τους 52 σταθμούς και ένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Στόχος είναι το έργο μέχρι το τέλος του έτους το έργο να έχει ολοκληρωθεί και να είναι λειτουργικό, ενώ πλέον η Alstom φαίνεται πως δεν έχει ιδιαίτερα περιθώρια καθυστερήσεων καθώς έχει ήδη δεχθεί σημαντικές πιέσεις από τον Πρωθυπουργό.

Διαβάστε επίσης:

Τραγωδία στα Τέμπη: Νέα ηχητικά ντοκουμένα – Μιλούσαν για σουβλάκια και… ερωτικές επιδόσεις (Βίντεο)