Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Τράπεζες

Τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της HDB και το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τις εξαγωγές

Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας-HDB, Αθηνά Χατζηπέτρου

Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας-HDB, Αθηνά Χατζηπέτρου

Τον Ιανουάριο του 2023 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα «Know Your Customer» της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB), η οποία μεταξύ άλλων, έχει ως στόχο να κάνει πιο «ορατές» στο τραπεζικό σύστημα τις μικρές και νέες επιχειρήσεις που επιθυμούν να επωφεληθούν από τα προϊόντα της: Μόλις το 5% των δανείων μέσω της HDB έχουν δοθεί μέχρι σήμερα σε νέες επιχειρήσεις με λιγότερα από τρία έτη επιχειρηματικής ζωής, γεγονός που η διοίκηση της τράπεζας θέλει να αλλάξει.

Στο χρονοδιάγραμμα λειτουργίας της νέας πλατφόρμας αναφέρθηκε απόψε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας – HDB, Αθηνά Χατζηπέτρου, μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και η HDB.

 «Χρειαζόμαστε αυτή τη νέα πλατφόρμα, γιατί θέλουμε να βοηθήσουμε και το policy making (χάραξη πολιτικής) και το τραπεζικό σύστημα, εξασφαλίζοντας μια πολύ καθαρή εικόνα των νέων – όχι μόνο σε ηλικία, αλλά και σε διάρκεια ζωής της επιχείρησης – επιχειρηματιών. Θέλουμε οι νέοι επιχειρηματίες να μπορέσουν μέσα από αυτή την πλατφόρμα ν’ ανεβάσουν τα στοιχεία τους, να μας ενημερώσουν, να μας συστηθούν και να τους δώσουμε το λεγόμενο πρώτο “health check” (έλεγχο υγείας). Και στη συνέχεια να ανέβει το αίτημά τους (για χρηματοδότηση) και να το δει το σύνολο του τραπεζικού συστήματος, που συμμετέχει στα προϊόντα μας» υπογράμμισε η κα Χατζηπέτρου. Πρόσθεσε δε, ότι αυτό θα αλλάξει την ισορροπία, γιατί ακόμα και μια πολύ μικρή επιχείρηση θα έχει τις ίδιες δυνατότητες, που έχει μια μεγάλη, ως προς την προσέγγιση του τραπεζικού συστήματος.

Δάνεια 2 δισ. στη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως για εμπόριο και μεταποίηση

Αναφερόμενη ειδικά στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της HBD γνωστοποίησε ότι τα δάνεια που έχουν κατευθυνθεί μέχρι σήμερα στην περιοχή ανέρχονται σε 2 δισ. ευρώ. «Το 20% των δανείων μας δόθηκε στη Βόρεια Ελλάδα» σημείωσε και πρόσθεσε ότι εξ αυτών, το 32% αφορούσε δάνεια ύψους έως 2 εκατ. ευρώ, το 30% έως 10 εκατ. ευρώ, το 26% έως 50 εκατ. ευρώ και μόλις το 11% πάνω από 50 εκατ. ευρώ.

Κατά τα λοιπά, το 40% των δανείων στη Βόρεια Ελλάδα κατευθύνθηκαν στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο, το 34% στη μεταποίηση, το 6,5% στον τουρισμό (ποσοστό χαμηλότερο από ό,τι στο υπόλοιπο Ελλάδας), 5% στις κατασκευές, 3,6% στη γεωργία, 2,3% στις μεταφορές και την αποθήκευση κ.ά..

Η κα Χατζηπέτρου επισήμανε τέλος, ότι η τράπεζα θέλει να συνεχίσει να στηρίζει τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανάπτυξής τους και για να πετύχουν τον – αναγκαίο, αλλά όχι εύκολο – «διπλό μετασχηματισμό», ήτοι την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Το μεγάλο στοίχημα για τις ελληνικές εξαγωγές το 2023-2024

Την εκτίμηση ότι οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών θα μπορούσαν να φτάσουν φέτος τα 52 δισ. ευρώ, πραγματοποιώντας νέο ρεκόρ, διατύπωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης, κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση. Πρόσθεσε ότι το επόμενο μεγάλο στοίχημα, για το 2023 και το 2024, είναι να αναπτύξουν την εξωστρέφειά τους και οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, καθώς σήμερα το 70% των ελληνικών εξαγωγών γίνεται από μεγάλες (για τα ελληνικά δεδομένα) επιχειρήσεις, με περισσότερους από 250 εργαζόμενους. «Σκεφτείτε σε τι ύψη θα έφταναν οι ελληνικές εξαγωγές σε βάθος πενταετίας, αν ξεκινούσαν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εξάγουν» είπε.

Επισήμανε ωστόσο το πρόβλημα που συνιστά το μικρό μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες, αν θέλουν, π.χ., να απευθυνθούν σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του εξωτερικού, θα πρέπει να συνεργαστούν και να σχηματίσουν clusters (επιχειρηματικές συστάδες). Μάλιστα, κατέθεσε πρόταση για τη δημιουργία εξαγωγικών «βάσεων» σε χώρες του εξωτερικού, όπου οι ελληνικές ΜΜΕ θα μπορούν να διαθέτουν τα προϊόντα τους, και στη συνέχεια αυτά να φτάνουν στους ξένους καταναλωτές μέσω πλατφορμών όπως αυτή της InstaShop, της startup που ιδρύθηκε το 2015 στο Ντουμπάι από δύο Έλληνες επιχειρηματίες και εξαγοράστηκε προς 360 εκατ. ευρώ από γερμανικό κολοσσό (σ.σ. τη Delivery Hero).

Νέα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία

Στη συνέχεια, στελέχη της HBD παρουσίασαν τα ταμεία και τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία της τράπεζας:

Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απηύθυναν ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης και ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανώλης Βλαχογιάννης, ενώ τις απόψεις τους για τη συνεργασία με την HDB, κατέθεσαν εκπρόσωποι τεσσάρων συστημικών τραπεζών και της Optima Bank, επισημαίνοντας τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.