Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
City Stories

Για 15 εκατομμύρια δολάρια δικό σας. Μπορεί και για περισσότερα…

Ήταν μόλις 26 χρονών, όταν ζωγράφισε αυτό το έργο και κάποιοι πιστεύουν, ότι ήταν ένα είδος σύστασης προς την οικογένεια της μελλοντικής συζύγου και μούσας του, Σάσκια βαν Όιλενμπουρχ.

Άλλοι πάλι θεωρούν, ότι μπορεί απλώς να ήταν ένα δείγμα για παραγγελίες προσωπογραφιών. Το ζήτημα είναι, ότι η συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ, φιλοτεχνημένη το 1632 όπως αναγράφεται πάνω στον πίνακα, μαζί με την υπογραφή του, αναμένεται να φθάσει στα 15 έως και 20 εκατομμύρια δολάρια στην δημοπρασία των Sotheby’s στις 28 Ιουλίου.

Πρόκειται για ένα πολύ υψηλό ποσόν αλλά εντελώς μέσα στις εκτιμήσεις, καθώς η τελευταία προσωπογραφία του Ρέμπραντ, που είχε δημοπρατηθεί πάλι στους Sotheby’s το 2003 είχε φθάσει τα 11,3 εκατομμύρια δολάρια.

Στον πίνακα ο Ρέμπραντ απεικονίζεται φορώντας το λευκό κολάρο της εποχής και μαύρο καπέλο ως μία ένδειξη επισημότητας αλλά και ανώτερης θέσης. Ήταν η εποχή, που είχε εγκαταλείψει τη γενέτειρά του, το Λέιντεν της Ολλανδίας για να εγκατασταθεί στο Άμστερνταμ, όπου εργάσθηκε για λίγο στο εργαστήριο του Όιλενμπουρχ, το οποίο αναλάμβανε προσωπογραφίες, αντιγραφές και συντηρήσεις. Εκεί πιστεύεται, ότι γνώρισε την Σάσκια, που ήταν ανιψιά του εμπόρου έργων τέχνης και κόρη εύπορης οικογένειας.

Η συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία είναι μία από τις περίπου 80, που ολοκλήρωσε ο Ρέμπραντ μεταξύ 22 και 63 ετών. Το γεγονός όμως, ότι είναι ένα από τα λίγα εναπομείναντα πορτρέτα του μεγάλου καλλιτέχνη σε ιδιωτική συλλογή, το καθιστά «πιο σπάνιο και από τα σπάνια», όπως δηλώνει ο εκπρόσωπος του Sotheby’s Τζορτζ Γκόρντον, υπεύθυνος για την συλλογή των Old Masters.

Ο ίδιος λέει, ότι πιθανόν το έργο να δημιουργήθηκε μέσα σε μία μόνον μέρα και σε μία εποχή που το στούντιο του Ρέμπραντ γινόταν γνωστό.

«Πρόκειται για την μεγαλύτερη απόδειξη της διαρκούς φήμης του. Είναι ζωγραφισμένο με την εσωτερική ενέργεια και την βεβαιότητα της πινελιάς, που χαρακτηρίζει τον μεγαλύτερο καλλιτέχνη της Ολλανδικής Χρυσής Εποχής», όπως επισημαίνει.

Μόνο δύο άλλα συγκρίσιμα παραδείγματα εξάλλου υπάρχουν και το ένα από αυτά βρίσκεται στην συλλογή Leiden στη Νέα Υόρκη, ενώ το άλλο είναι ένα μακροπρόθεσμο δάνειο στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας.

«Επειδή τα περισσότερα των μεγάλων ζωγράφων βρίσκονται σε μουσεία, πίνακες ζωγραφικής σαν του Ρέμπραντ έρχονται σπάνια στην αγορά και αυτοπροσωπογραφίες, σχεδόν ποτέ», είπε ο Γκόρντον.

«Η Σάσκια ως Φλώρα», 1841

Το έργο έχει αλλάξει χέρι αρκετές φορές τις τελευταίες δεκαετίες ενώ στο τελευταίο ιδιοκτήτη του περιήλθε το 2005 μέσω ιδιωτικής πώλησης. Την τελευταία φορά ωστόσο, που εμφανίστηκε σε δημοπρασία, πάλι των Sotheby’s ήταν το 1970 όταν πουλήθηκε σε έναν Γάλλο συλλέκτη για μόνον 821 δολάρια.

Η δημοπρασία θα γίνει φυσικά, διαδικτυακά, μάλιστα, όπως διαπιστώνεται οι συλλέκτες είναι απολύτως ανοιχτοί σους νέους ψηφιακούς τρόπους συναλλαγής. «Τα στοιχεία είναι αναμφισβήτητα: τους τελευταίους δύο μήνες, έχουμε πραγματοποιήσει δύο ειδικές διαδικτυακές πωλήσεις Old Master, η πρώτη από τις οποίες διπλασίασε την εκτίμησή της ενώ η δεύτερη την τριπλασίασε», προσθέτει ο Τζορτζ Γκόρντον.

Αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ, 1832