Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Most Popular

Τάσος Μπουλμέτης στο mononews: Τα οράματα (της ΑΕΚ) δεν ξεχνιούνται ποτέ

Τάσος Μπουλμέτης. Σκηνοθέτης

Tέσσερις Απριλίου 1968. Τελικός Κυπέλλου Κυπελλούχων. ΑΕΚ , μια ομάδα που φτιάχτηκε από τους  πρόσφυγες της Μικρασιατικής καταστροφής. ΣΛΑΒΙΑ ΠΡΑΓΑΣ , μια ομάδα με τεράστια ονόματα στο ενεργητικό της. Ιστορία «Δαυίδ» και «Γολιάθ».  Θεατές 80.000 – ρεκόρ Guinness για τη μεγαλύτερη συνάθροιση σε αγώνα μπάσκετ. Σκορ 89-82. Ζητωκραύγασαν όλοι οι Έλληνες, ανεξαρτήτως ομάδων και πολιτικών πεποιθήσεων. « Τι βοή, ήταν αυτή χτες βράδυ στην Αθήνα!» γράφει η “ Equipe” της εποχής. Ένας  λαός μαθημένος στο διχασμό και ποδοπατημένος από τη Χούντα, βρήκε κοινή φωνή.   Και ανάμεσα στην νίκη και στην ήττα, υπάρχουν πολλές ιστορίες που πρέπει να ακουστούν….» λέει η φωνή του Καφετζόπουλου στο μέσο της ταινίας  , ο  οποίος – ως βέρος ΑΕΚτζης με το 1968  επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη. Το αθλητικό γεγονός και οι «ιστορίες των ανθρώπων» συνθέτουν  την ταινία, ως  μια μείξη διηγήσεων των  συντελεστών εκείνου του «άθλου» και του απολαυστικού παιξίματος ηθοποιών πρώτης γραμμής , όπως οι  Ιεροκλής Μιχαηλίδης , Στέλλιος Μάινας, Γιώργος Μητσικώστας, Αντώνης Καφετζόπουλος, Βασιλική Τρουφάκου, Θεμις Πάνου, ΄Αντωνης Αντωνίου, Ερρίκος Λίτσης.  Υπό την αισθαντική μπαγκέτα του Τάσου Μπουλμέτη.

 “Το docufiction, δηλαδή ο συνδυασμός των πραγματικών γεγονότων με την μυθοπλασία – χωρίς να διεκδικώ δάφνες»- λέει ο σκηνοθέτης , «ήταν κάτι  που μέχρι τώρα, δεν είχε γίνει στην Ελλάδα, και το θέμα ήταν ιδανικό. Με το 1968 κλείνει μια τριλογία βιωματικών ταινιών, που με το «Νοτιά» και το «Πολίτικη Κουζίνα», αναφέρονται στις δεκαετίες του ΄60 και του ΄70 και μοιάζουν ν’ αφορούν πολύ κόσμο.

Ναταλία Ιορδάνου Φουρλή

Και εξηγεί μιλώντας στο mononews.gr και στην Ναταλία Ιορδάνου – Φουρλή:  Εγώ την έζησα εκείνη τη βραδιά , αεκτζής και 11 χρόνων τότε, ακούγοντας τον αγώνα  στο ραδιόφωνο μαζί με τους γονείς  μου. Κάτι παρεμφερές είναι η Wormwood , μια σειρά 6 επεισοδίων του Ερολ Μόρις , που αφορά παράξενους θανάτους το 1950 στην Αμερική και αποδίδονται σε πειράματα της CIA. Αν και ντοκιμαντέρ,  είναι θριλλερικό είδος  και σε κρατάει στην άκρη της πολυθρόνας σου με δραματοποιημένες αναπαραστάσεις – docudrama.  Φυσικά μου αρέσει να πειραματίζομαι σε διαφορετικούς αφηγηματικούς δρόμους ».

Τάσος Μπουλμέτης. Σκηνοθέτης

-Οι κούπες και τα πρωταθλήματα ξεχνιούνται. Τα οράματα ποτέ,  είναι  από τις πρώτες φράσεις που ακούγονται στην ταινία. Ποιο ήταν το όραμα πίσω από το 1968;

-Τ.Μ «Το όραμα ανήκε στον Μάκη Αγγελόπουλο, τον πρόεδρο της μπασκετικής ΑΕΚ, ο οποίος επεδίωκε μια προσφορά μνήμης στην ομάδα.  Φέτος κλείνουν  50 χρόνια από τότε, και μου πρότεινε να κάνουμε μια ταινία μεγάλου μήκους, αναφορικά με το γεγονός.

Μάζεψα λοιπόν υλικό  από αρχείο κι από μαρτυρίες ανθρώπων που ήταν εκεί , κι έτσι προέκυψε το σενάριο. Στο τέλος μάλιστα ακούγεται η φωνή του τότε σχολιαστή Βασίλη Γεωργίου, μια φωνή που έχει ζυμωθεί με την ιστορία της αθλητικής αναμετάδοσης στην Ελλάδα».

 Η σταχυολόγηση 25 ωρών αρχειακού υλικού , με ηχητικό κάδρο την μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα, έρχεται να δέσει με μικρές καθημερινές ιστορίες και με το  ευαίσθητο πινέλο του Μπουλμέτη ,να  σκιτσάρει την εικόνα της εποχής.

Μιας εποχής που στην Ελλάδα πέφτει η σκιά της δικτατορίας, στις ΗΠΑ ( την ίδια μέρα μάλιστα) δολοφονείται ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ,  στο Βιετνάμ γίνεται πόλεμος, στο Παρίσι προδιαγράφεται ο ανατρεπτικός Μάης και στην τότε Τσεχοσλοβακία, ετοιμάζεται ν’ ανθίσει  η άνοιξη της Πράγας. Κι ο απόηχος των χαμένων πατρίδων, μαζί με μια νοσταλγία που είναι πάντα διάχυτη στη δουλειά του Τάσου Μπουλμέτη- να αναδύεται σα λεπτό άρωμα  μέσα από τις γραμμές.

-Το 1968 σα χρονιά άλλαξε τον κόσμο. Βάζοντας αυτό σαν τίτλο στην περιγραφή ενός αμιγώς αθλητικού γεγονότος, αισθανθήκατε καθόλου ότι σφετερίζεστε κάτι από την κοινωνικοπολιτική  της διάσταση; 

– Τ.Μ. «Σήμερα είναι μια από τα ίδια, απλά τότε οι πρόσφυγες είχαν κίτρινα ποτήρια, σήμερα έχουν κινητά τηλέφωνα. Ανεπιθύμητοι ήταν τότε, όπως και τώρα. Η τελευταία φράση της ταινίας που λέει ο Μαυροματάκης , είναι «πάμε Μπάμπη, η περιμετρική δεν τελειώνει ποτέ» Το προσφυγικό είναι ένας φαύλος κύκλος χωρίς τέρμα , εκεί υπάρχει ο συμβολισμός και η αλληγορία της περιμετρικής.  Και πάνω σε αυτό το συμβολισμό, εξελίσσονται οι ιστορίες των ανθρώπων, οι οποίες διαχρονικά ανακυκλώνονται.»