ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ
2022

Ποσειδώνια: Ο τζίρος των 300 δισ. δολαρίων προσέλκυσε
40 προμηθευτές καυσίμων πλοίων

Περισσότεροι από 40 προμηθευτές καυσίμων πλοίων από όλο τον κόσμο συγκεντρώθηκαν στα φετινά Ποσειδώνια, σε μία εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία για την αξίας 300 δισ. δολαρίων αγορά μεταφοράς καυσίμων, λόγω της διπλής «έκρηξης» που προκαλούν αφενός η γεωπολιτική κρίση και αφετέρου η αβεβαιότητα γύρω από το ρυθμιστικό πλαίσιο για την απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα.

Ο Αλέξανδρος Προκοπάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Probunkers, ανεξάρτητου προμηθευτή καυσίμων LNG με έδρα την Αθήνα, δήλωσε: «Η αγορά μεταφοράς καυσίμων έχει πληγεί από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και αυτό, φυσικά, είχε σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές. Πριν από τον πόλεμο, οι παγκόσμιες τιμές κινούνταν γύρω από τα $750-$850 ανά τόνο και τώρα βλέπουμε τιμές πολύ πάνω από τα $1.000. Εφόσον βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά, κανείς δεν μπορεί πραγματικά να προβλέψει πού θα καταλήξει η τιμή. Ας ελπίσουμε ότι προς το παρόν θα παραμείνουμε σε αυτά τα επίπεδα, επειδή ενδεχόμενη υπέρβαση του ορίου των $1.200 θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».

Τις απόψεις του συμμερίζεται άλλος ένας σημαντικός παίκτης του bunkering με έντονη ελληνική παρουσία, η Baluco. Ο Εμπορικός Διευθυντής Γιάννης Σταυρόπουλος δήλωσε: «Η τιμή του πετρελαίου έχει διπλασιαστεί και αυτό έχει δημιουργήσει πρόσθετο κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, επειδή το πετρέλαιο και τα λιπαντικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60%-70% των συνολικών λειτουργικών δαπανών κάθε πλοίου. Έτσι, το συνολικό κόστος ανά ταξίδι έχει εκτοξευθεί στα ύψη –και δεν είναι μόνο αυτό. Τα πιστωτικά όρια για τις ναυτιλιακές έχουν επίσης επηρεαστεί, καθώς πρέπει να δεσμεύουν το διπλάσιο του ποσού που συνήθιζαν για να λάβουν τον ίδιο όγκο καυσίμων που λάμβαναν πριν από την κρίση».

Και οι δύο σημείωσαν ότι η ζήτηση για μεταφορά καυσίμων δεν έχει επηρεαστεί –στην πραγματικότητα έχει αυξηθεί σε λιμάνια εκτός Ρωσίας, καθώς τα σημεία ανεφοδιασμού έχουν μειωθεί.

Εκτός από τις επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι πελάτες τους αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος και λόγω των ακριβότερων λιπαντικών. Ο μεγάλος διεθνής κατασκευαστής και προμηθευτής λιπαντικών Gulf Oil Marine, λέει ότι η αύξηση της τιμής ποικίλλει ανάλογα με την αγορά.

«Έχουμε ήδη δει μια αύξηση μεταξύ 20 και 30 λεπτών ανά λίτρο, που αντιστοιχεί σε αύξηση τιμής περίπου 20%, αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει ακόμα το τέλος αυτής της πίεσης στις τιμές. Προβλέπουμε περαιτέρω αύξηση 10%-20% έως το τέλος του έτους και κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να μετριάσουμε τις αυξήσεις», δήλωσε ο David Price, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει προβλήματα εφοδιασμού και στον τομέα των λιπαντικών. Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Παπαθανασίου, Διευθύνοντα της Gulf Oil Marine Hellas, η προσφορά έχει μειωθεί λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία, αλλά η σκληρή δουλειά όλο το εικοσιτετράωρο είναι το φάρμακο για τη διασφάλιση της σταθερότητας του εφοδιασμού. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα λιπαντικά είναι διαθέσιμα όποτε και όπου τα χρειάζονται οι πελάτες μας. Αυτό μας επιβάλλει πολλή σκληρή δουλειά και ένταση. Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά ζητήματα, αλλά ο στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι οι πελάτες μας δεν αντιμετωπίζουν αυτά τα ζητήματα μόνοι τους», πρόσθεσε.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Gulf Oil Marine επένδυσε πρόσφατα σε μια εγκατάσταση blending και R&D στη Σιγκαπούρη προκειμένου να παραμείνει μπροστά από τις εξελίξεις, αλλά αναγνώρισε ότι η διάθεση ενός νέου λιπαντικού στην αγορά από το μηδέν απαιτεί τεράστια επένδυση και πολύ χρόνο, καθώς οι διαδικασίες δοκιμής και οι εγκρίσεις είναι χρονοβόρες.

Η τιμή του πετρελαίου έχει διπλασιαστεί και αυτό έχει δημιουργήσει πρόσθετο κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, επειδή το πετρέλαιο και τα λιπαντικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60%-70% των συνολικών λειτουργικών δαπανών κάθε πλοίου.

Ο Νέλλος Οικονομόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Valecrest Marine Lubricants, φαίνεται να συμφωνεί: «Προκειμένου να μπορέσουμε να είμαστε έτοιμοι για το μέλλον, πρέπει πρώτα να ξέρουμε ποιο θα είναι το μέλλον. Μόλις συμφωνηθεί η υπ’ αριθμόν ένα επιλογή για το καύσιμο του μέλλοντος, τότε πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για να αναπτύξουμε και την κατάλληλη λύση λιπαντικού. Πρέπει να δούμε όλες τις επιλογές. Θα χρειαστούν σχεδόν δύο χρόνια για να μπορέσουμε να κάνουμε την έρευνα που απαιτείται, τις δοκιμές και να αναπτύξουμε τις κατάλληλες υποδομές για να βγούμε στην αγορά με ένα νέο λιπαντικό για τα νέα προϊόντα καυσίμου».

Όμως, όπως λένε οι ειδικοί, η επείγουσα ανάγκη μπορεί να μην αποτελεί πρόβλημα, καθώς η εποχή που η ναυτιλία θα απαλλαγεί από την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα απέχει ακόμα αρκετά χρόνια.

Ο Προκοπάκης είπε σχετικά: «Το μέλλον είναι ακόμα μακριά. Δεν υπάρχει ξεκάθαρος δρόμος για το πού βαδίζουμε. Η άποψή μου, όσο προκατειλημμένη κι αν είναι, είναι ότι το LNG είναι προς το παρόν η μόνη βιώσιμη διαθέσιμη εμπορική λύση, και θα παραμείνει έτσι για τα επόμενα 15-25 χρόνια. Οι υποδομές είναι εδώ, είναι άμεσα διαθέσιμες και ασφαλείς, και το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους είναι καλύτερο από αυτό του πετρελαίου».

«Δεν πιστεύω σε μία, μοναδική και κυρίαρχη λύση καυσίμου για το μέλλον, παρόμοια με αυτό που είναι το μαζούτ σήμερα. Νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μείγμα, ένα μείγμα από διάφορες επιλογές για να διαλέξει ο καθένας» πρόσθεσε.

Πολλές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την παρουσία τους στα Ποσειδώνια για να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με τις καινοτομίες τους και τις νέες λύσεις bunkering και λιπαντικών που προτείνουν.

Ο κατασκευαστής λιπαντικών Calumet Specialty Products Partners από την Ινδιανάπολη των ΗΠΑ, κυκλοφόρησε μια λύση συνθετικού λιπαντικού. «Η περιβαλλοντικά αποδεκτή (EAL) λύση μας προσφέρει απόδοση χωρίς συμβιβασμούς, ενώ πληροί και υπερβαίνει τις αυστηρές απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Σήματος, και των αντίστοιχων προδιαγραφών και απαιτήσεων των ΗΠΑ, του EPA και του VGP/VIDA», δήλωσε ο Rusty Waples, Διευθυντής Brand and Product Management της εταιρείας.

Και η βρετανική Auramarine, με ειδίκευση σε καύσιμα και βοηθητικά συστήματα, έχει επενδύσει στην ανάπτυξη μιας από τις πρώτες στον κλάδο Μονάδας Προμήθειας Καυσίμου Μεθανόλης, ώστε να καλύψει τη ζήτηση για μεθανόλη ως πολλά υποσχόμενο μελλοντικό καύσιμο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος John Bergman δήλωσε: «Οι πλοιοκτήτες θέλουν να επενδύσουν σε πράσινα καύσιμα, αλλά η πρόκληση έγκειται στην εύρεση της σωστής λύσης και στην δημιουργία αισθήματος εμπιστοσύνης που θα δώσει ώθηση στη χρήση της».