Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Bloomberg

Νέα εποχή για την Volkswagen

Volkswagen

Η Volkswagen δεν αποκαλύπτει μόνο νέα μοντέλα στο φεστιβάλ αυτοκινήτων της Φρανκφούρτης, αλλά και ένα διαφορετικό λογότυπο, καθώς η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο μπαίνει στην ηλεκτρική εποχή.

Ελάχιστα αλλαγμένο από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το νέο έμβλημα της VW αποκαλύφθηκε στην κορυφή του αρχηγείου της στο Βόλφσμπουργκ τη Δευτέρα. Και στη Φρανκφούρτη, ο κατασκευαστής παρουσίασε το κινούμενο με μπαταρία μοντέλο ID.3 της VW, το πρώτο μοντέλο σε μια άνευ προηγουμένου επιχείρηση αξίας 33 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων για τις μάζες.

Τα δίδυμα αυτά βήματα – αμφότερα με ισχυρό συμβολισμό – αντανακλούν όλα όσα κρίνονται από τις φιλοδοξίες της Volkswagen να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μόλις τέσσερα χρόνια μετά το σκάνδαλο εξαπάτησης με κινητήρες ντίζελ που τη βύθισε στη χειρότερη κρίση της ιστορίας της. Η αυτοκινητοβιομηχανία επιδιώκει το hatchback ID.3 να δημιουργήσει μία νέα τάση και να αποκτήσει παρόμοιο status με τον εμβληματικό Σκαραβαίο.

«Αυτό το βράδυ είναι μια αποφασιστική στιγμή για μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Herbert Diess από το βήμα. Το ID.3 έχει ως στόχο να «αλλάξει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο από ένα εξειδικευμένο προϊόν σε mainstream, καθιστώντας το προσιτό για όλους».

Η VW κάνει ό,τι μπορεί για να αναμορφώσει την εικόνα της. Στη Φρανκφούρτη, στο συγκεντρωμένο πλήθος προσφέρθηκαν vegan σάντουιτς με πράσινα ψωμάκια και φυτικά παρασκευάσματα με θυμάρι.

O Diess απηύθυνε έκκληση για το τέλος της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα, μεταξύ άλλων μέτρων για να σωθεί ο πλανήτης. «Πώς μπορούμε να σώσουμε τον κόσμο για τα παιδιά μας;», έγραφε μια φράση σε έναν τοίχο στην είσοδο.

Εάν τα πράγματα λειτουργήσουν βάσει του προγραμματισμού, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ID.3, που αποκαλούνται MEB, θα εξελιχθούν σε ένα νέο βιομηχανικό πρότυπο για τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με μπαταρίες, δίνοντας στη Volkswagen οικονομίες κλίμακας που οι αντίπαλοί της θα δυσκολευτούν να πιάσουν. Η αμερικανική Ford Motor έχει ήδη συμφωνήσει να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για ένα αυτοκίνητο μεγάλης παραγωγής στην Ευρώπη και σκέφτεται να προσθέσει ένα δεύτερο μοντέλο. Ο Diess βλέπει σχεδόν το 50% των πωλήσεων του ομίλου στην Ευρώπη και την Κίνα να προέρχονται από ηλεκτρικά οχήματα σε 10 χρόνια.

Όμως εάν οι καταναλωτές παραμείνουν επιφυλακτικοί για τα αυτοκίνητα εξαιτίας των ανησυχιών για την ποικιλία, τη φόρτιση και το κόστος, η VW θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με αυξημένα κόστη, περιττά εργοστάσια και τους υπεράριθμους εργαζόμενους.

«Τα τολμηρά σχέδια για ηλεκτρικά οχήματα της VW τρομάζουν αυτόν τον αναλυτή λόγω του τεράστιου βραχυπρόθεσμου κόστους και της αβέβαιης ζήτησης» , ανέφερε σε σημείωμά του ο Max Warburton, αναλυτής της εταιρείας Sanford C. Bernstein, με έδρα το Λονδίνο. Ο πρώην πατριάρχης Ferdinand Piech, ο οποίος πέθανε πριν από δύο εβδομάδες, «θα είχε υποστηρίξει ότι οι δαπανηρές επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες τείνουν να αποδίδουν πολύ μακροπρόθεσμα».

Η χρονική στιγμή που επέλεξε η VW για να επανεφεύρει τον εαυτό της είναι ελάχιστα ευνοϊκή. Μια δεκαετία σχεδόν αδιάλειπτης ανάπτυξης για τη βιομηχανία – που τροφοδοτήθηκε κυρίως από την Κίνα – έχει φτάσει στο τέλος της. Η ζήτηση για νέα οχήματα μειώθηκε πέρυσι και ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας και η αβεβαιότητα σχετικά με το Brexit δημιουργούν πρόσθετες προκλήσεις.

«Τώρα μπαίνουμε στη φάση που οι εμπορικές εξελίξεις αρχίζουν να επηρεάζουν τη διάθεση των πελατών και αυτό θα μπορούσε να διαταράξει την αγορά», ανέφερε ο Diess σε τηλεοπτική συνέντευξη στο Bloomberg. «Ελπίζουμε ότι δεν θα υπάρξει ύφεση».

Η VW πατά ήδη φρένο, έστω κι αν συνεχίζει να παράγει τεράστια έσοδα και κέρδη. Ο κατασκευαστής έχει μειώσει τα σχέδια παραγωγής κατά περίπου 450.000 αυτοκίνητα για το τρέχον έτος και έχει δεσμευτεί να μειώσει περαιτέρω την παραγωγή αν κριθεί απαραίτητο. Η μείωση της VW αντιστοιχεί περίπου στην ετήσια παραγωγή ενός από τα 122 εργοστάσιά της παγκοσμίως και υπερβαίνει τον στόχο παραδόσεων της Tesla για το 2019, μεταξύ 360.000 και 400.000 αυτοκινήτων.

Παράλληλα, ο γερμανικός κολοσσός έχει αρχίσει να σημειώνει πρόοδο προς την κατεύθυνση της απλούστευσης της δύσκαμπτης εταιρικής δομής του. Ομαδοποίησε εκ νέου τις μάρκες αυτοκινήτων του για να επικεντρωθεί σε πολυτελή αυτοκίνητα και οχήματα μαζικής παραγωγής και μετά από κάποιες καθυστερήσεις έβαλε τελικά στο χρηματιστήριο τα φορτηγά Traton SE.

Τον Μάιο, η VW ανακοίνωσε τα σχέδιά της για την αναθεώρηση στρατηγικών επιλογών – συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής πώλησης – για τις μονάδες βιομηχανικών μηχανημάτων Renk AG και MAN Energy Solutions. Οι αναλυτές προέτρεψαν την VW να εξετάσει βαθύτερες αλλαγές, συμπεριλαμβανομένης μιας αρχικής δημόσιας προσφοράς της μάρκας Porsche, που έχει υψηλό περιθώριο κέρδους, για να ξεκλειδώσει την αξία της. Η μονάδα σπορ αυτοκινήτων, η οποία είναι η πιο κερδοφόρα του ομίλου VW, θα παρουσιάσει το ηλεκτρικό της μοντέλο Taycan στο φεστιβάλ της Φρανκφούρτης μετά την αποκάλυψή του την περασμένη εβδομάδα.

Παρά τις προσπάθειες αυτές, οι επενδυτές αμφισβητούν την ικανότητα της VW και άλλων κατασκευαστών αυτοκινήτων να κατακτήσουν την τεχνολογική στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα αυτόνομα αυτοκίνητα. Ο Diess έχει τονίσει τη σημασία της αναζωογόνησης της αδύναμης αγοραίας αξίας της VW για να βοηθήσει στην ενίσχυση της προσπάθειας της εταιρείας για εξαγορές και συνεργασίες.