• Business

    Έφτασε στην Ελλάδα το πρώτο ιρανικό πετρέλαιο μέσω των ΕΛΠΕ και του Ε. Μαρινάκη

    Ο κ. Γρ. Στεργιούλης, δεξιά ο Γενικός Δ/ντης Στρατηγικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης κ. Γιώργος Αλεξόπουλος και αριστερά ο Σύμβουλος Διοίκησης κ. Ανδρέας Τζούρος.


    Οι διανομές ιρανικού αργού πετρελαίου προς την Ελλάδα και την εταιρία Ελληνικά Πετρέλαια ξεκίνησαν , σηματοδοτώντας την έναρξη ενός μεγάλου προγράμματος παροχής πετρελαίου που μπορεί να φτάσει ως και τα 25 εκατομμύρια βαρέλια ετησίως. Ένα VLCC (Πολύ Μεγάλο Δεξαμενόπλοιο Αργού) της Capital Ship Management του Ευάγγελου Μαρινάκη, χωρητικότητας 298.000 dwt “Αχιλλέας” (έτος κατασκευής 2010), φόρτωσε περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού για λογαριασμό της Ελληνικά Πετρέλαια στη νήσο Kharg του Ιράν προ ολίγων 24ωρων.

    To «Αχιλλέας» είναι στην πραγματικότητα ναυλωμένο από την Total. Ο γαλλικός ενεργειακός γίγαντας φαίνεται πως αποτελεί έναν απαραίτητο ενδιάμεσο στη συναλλαγή ώστε να διευκολύνει τις πληρωμές από την Ελληνικά Πετρέλαια προς την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία του Ιράν NIOC.

    Δεν είναι το πρώτο πλοίο του Ευ. Μαρινάκη που ναυλώνεται από την Total για να μεταφέρει ιρανικό αργό με προορισμό τη Δύση. Ήδη από τον Φεβρουάριο, το χωρητικότητας 321.300 dwt «Άτλαντας» (έτος κατασκευής 2010) παρέλαβε ένα φορτίο από τη νήσο Kharg με προορισμό τη Μεγάλη Βρετανία, χωρίς να αποκαλυφθεί το αντίτιμο.

    Η Ελληνικά Πετρέλαια και η διοίκηση της υπό τους κ. Τσοτσορό και Στεργιούλη ήταν μία από τις πρώτες δυτικές εταιρείες που ανακοίνωσαν μακροπρόθεσμη συμφωνία θεσμικού πλαισίου παροχής πετρελαίου από την NIOC μετά την άρση των διεθνών κυρώσεων σε βάρος του Ιράν τον Ιανουάριο.

    Η δεύτερη παράδοση αργού στην Ελληνικά Πετρέλαια θα ακολουθήσει εντός του Απριλίου, σύμφωνα με πηγή. Θα είναι αντίστοιχης ποσότητας με την πρώτη, δηλαδή περίπου ένα εκατομμύρια βαρέλια αργού. Η Ελληνικά Πετρέλαια αναμένεται να ζητήσει προσφορές από ναυτιλιακές εταιρείες για τη μεταφορά του δεύτερου φορτίου με συμφωνία spot. Η συμφωνία με τη NIOC που υπεγράφη στις 22 Ιανουαρίου δίνει στην Ελληνικά Πετρέλαια την αρμοδιότητα να επιλέγει τα πλοία που θα μεταφέρουν το αργό.

    Με την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου σε αμελητέα επίπεδα, η Ελληνικά Πετρέλαια εισάγει σχεδόν όλο το αργό πετρέλαιο από το εξωτερικό. Το ιρανικό απόθεμα αποτελούσε ως και το ένα τρίτο των αγορών της εταιρείας το 2011, πριν την επιβολή των κυρώσεων. Η Ελληνικά Πετρέλαια σχεδιάζει τώρα να ανεβάσει το μερίδιο των ιρανικών εισαγωγών σε περίπου το ένα τέταρτο του συνολικού της αποθέματος, σύμφωνα με πηγές, δηλαδή 25 εκατομμύρια βαρέλια ετησίως.

    Αυτά είναι ευχάριστα νέα για τη ναυτιλία. Αν το ιρανικό αργό υπερκεράσει κάποια από τη σημερινή παροχή από την Κασπία, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα επωφεληθούν από τις μεγαλύτερες σε ton/mile μεταφορές. Στο δεύτερο μισό του 2015, η Ελληνικά Πετρέλαια παραλάμβανε πάνω από το μισό της αργό από τη Ρωσία και το Καζακστάν και λίγο πάνω από το ένα τέταρτο από το Ιράκ, σύμφωνα με τα τριμηνιαία οικονομικά της αποτελέσματα.

    Ευάγγελος Μαρινάκης. Ετών 50. Επικεφαλής Capital Partners
    Ευάγγελος Μαρινάκης. Ετών 50. Επικεφαλής Capital Partners

    Ο Ευ. Μαρινάκης δεν είναι ο μοναδικός Έλληνας παίκτης που μεταφέρει ιρανικό αργό στη Δύση για λογαριασμό της Total. Σύμφωνα με την Clarksons, το VLCC «Αθηνά» της Thenamaris, χωρητικότητας 318.700 dwt (έτος κατασκευής 2005) επρόκειτο να παραλάβει φορτίο με προορισμό τη Μεγάλη Βρετανία στις 31 Μαρτίου από τη νήσο Kharg. Το χωρητικότητας 296.800 dwt «Solana» (έτος κατασκευής 2010), συμφερόντων του Γ. Οικονόμου, επρόκειτο να παραλάβει φορτίο με προορισμό τη Δύση για λογαριασμό του γαλλικού κολοσσού την ίδια μέρα. Νωρίτερα τον ίδιο μήνα, η ισπανική Cepsa ναύλωσε το χωρητικότητας 163.800 dwt «Μπουμπουλίνα» (έτος κατασκευής 2006), συμφερόντων της Delta Tankers. Για καμία από αυτές τις μεταφορές δεν αποκαλύφθηκαν οικονομικές λεπτομέρειες.



    ΣΧΟΛΙΑ