Ναυτιλία

Ι. Βαρουξάκης: Η καταδικαστική απόφαση αγγλικού δικαστηρίου και το μυστήριο της FreeSeas

Ίων Βαρουξάκης ναυτιλία

Ίων Βαρουξάκης, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της FreeSeas


Προσωπικά υπεύθυνος για την καταβολή αποζημίωσης ύψους τουλάχιστον 800.000 δολαρίων (συν 105.000 δολάρια από τόκους και δικαστικά έξοδα) στην ασφαλιστική Griffin κρίθηκε ο Έλληνας εφοπλιστής Ίων Βαρουξάκης από αγγλικό δικαστήριο, μετά από μία μακροχρόνια δικαστική διαμάχη που χρονολογείται από το 2012, όταν ένα φορτηγό πλοίο συμφερόντων του έπεσε θύμα πειρατείας στη Σομαλία.

Το δικαστήριο δικαίωσε την Griffin για την αδικαιολόγητη μη καταβολή πληρωμών και παράδοση φορτίου που παραβίαζε τους όρους μίας συμφωνίας που είχε συνάψει με τον Έλληνα εφοπλιστή. Μάλιστα, είναι πιθανό ο Ίων Βαρουξάκης να κληθεί να πληρώσει ένα ακόμα μεγαλύτερο ποσό ως αποζημίωση, καθώς η ασφαλιστική εταιρεία ζητά επιπλέον 5,7 εκατ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι ο Έλληνας εφοπλιστής δεν έχει δώσει το «παρών» στις δικαστικές διαδικασίες από τον περασμένο Μάρτιο, όταν η υπερασπιστική του γραμμή απορρίφθηκε από το δικαστήριο. Σύμφωνα με την απόφαση, ο Ίων Βαρουξάκης σε τηλεφωνική επικοινωνία του τον Δεκέμβριο του 2017 με τους δικηγόρους της Griffin είχε ισχυριστεί ότι «ξέχασε» την υπόθεση και ότι ο ισχυρισμός της εταιρείας «δεν υπάρχει».

To ιστορικό της υπόθεσης

Η Griffin είχε ασφαλίσει την Adventure Five, ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Free Godess (χωρητικότητας 22,056 dwt, κατασκευής 1995), για περίπτωση απαγωγής και απαίτησης λύτρων, για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής 30 ημερών που περιλάμβανε τη διέλευση από τον κόλπο του Άντεν.

Η ασφαλιστική πλήρωσε σχεδόν 6,5 εκατομμύρια δολάρια για πληρωμές λύτρων, και το σκάφος τελικά απελευθερώθηκε και συνέχισε τη διαδρομή του προς το λιμάνι Salalah, στο Ομάν.

Τον Φεβρουάριο του 2013, ενώ το πλοίο βρίσκονταν στο Salalah, συνήφθη συμφωνία διακανονισμού μεταξύ της Griffin, της Adventure Five και της διαχειρίστριας του πλοίου FreeSeas, μιας εταιρείας με έδρα τα νησιά Marshall. Ο ιδιοκτήτης, βάσει της συμφωνίας, έπρεπε να λάβει υπόψη του τυχόν πληρωμές που ανακτήθηκαν.

Η Griffin υποστήριξε ότι με βάση τη συμφωνία η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν έπρεπε να κάνει καμία κίνηση που θα καθιστούσε την παράδοση του φορτίου αδύνατη και θα διασφάλιζε την εκτέλεση όσων προέβλεπε η σύμβαση. Ωστόσο, σύμφωνα με τη δικογραφία, η ναυτιλιακή και συγκεκριμένα ο κ. Βαρουξάκης που υπέγραφε τόσο εκ μέρους της Adventure Five όσο και εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, παραβίασε την προαναφερθείσα σύμβαση.

Συγκεκριμένα, εκτίμησε ότι το πλοίο έπρεπε πρώτα να επισκευαστεί και στη συνέχεια να προχωρήσει στην Ταϊλάνδη για να παραδώσει το φορτίο. Έτσι παρέμεινε στο Salalah, αφήνοντας απλήρωτο το πλήρωμα και προκαλώντας αντιδράσεις.

Τα χρήματα που είχε καταβάλει η Griffin και οι ασφαλιστές του πλοίου για τις επισκευές, όπως φάνηκε δεν χρησιμοποιήθηκαν για το σκοπό αυτό, σύμφωνα με τον δικαστή.

Παράλληλα, τον Απρίλιο του 2014, ο Βαρουξάκης έστειλε μήνυμα στην εταιρεία που περίμενε το φορτίο της λέγοντας: «Αποφασίσαμε να περιορίσουμε τις ζημιές μας στο Free Godess. Λυπόμαστε αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει τη συνολική απώλεια του φορτίου σας, αλλά είναι αδύνατο για εμάς να συνεχίσουμε να ξοδεύουμε χρήματα…»

Τον Αύγουστο 2014, δικαστήριο εξέδωσε διαταγή να προχωρήσει το πλοίο στη Μπανγκόκ, ωστόσο παρέμεινε στη Salalah, με το εμπόρευμα και το πλήρωμα να παραμένουν πάνω σε αυτό.

Τον Απρίλιο 2015, οι κάτοχοι του εμπορεύματος ζήτησαν με δικαστική εντολή να παραλάβουν το εμπόρευμα στο Salalah. Ωστόσο, ο πλοιοκτήτης δεν συμμορφώθηκε υποστηρίζοντας ότι το πλοίο θα αναχωρήσει σύντομα για την Ταϊλάνδη.

Το Μάιο του ίδιου χρόνου, το πλοίο πουλήθηκε, με το Βαρουξάκη να υπογράφει τη συμφωνία, σε μία άλλη εταιρεία και μετονομάστηκε σε Figaro.

Ακολούθησαν και άλλες προσπάθειες του ιδιοκτήτη του εμπορεύματος μέσω της δικαστικής οδού, να ανακτήσει το φορτίο του, ωστόσο, ο κ. Βαρουξάκης δεν συμμορφώθηκε ούτε με αυτές.

Το πλήρωμα τελικά επαναπατρίστηκε το Φεβρουάριο του 2017, ενώ τον Ιούνιο 2017, οι αρχές στο λιμάνι του Salalah απαίτησαν να απομακρυνθεί από εκεί το πλοίο για λόγους ασφαλείας.

Φαίνεται τελικά ότι το εμπόρευμα εκφορτώθηκε και πωλήθηκε στα τέλη του 2017, αν και δεν είναι γνωστό σε ποιον και σε ποια τιμή, είπε ο δικαστής. Το πλοίο πουλήθηκε επίσης, για παλιοσίδερα.

Το μυστήριο της FreeSeas

Ο Ίων Βαρουξάκης εμφανίζεται ως διευθύνων σύμβουλος της FreeSeas, όμως η τρέχουσα κατάσταση της εταιρείας είναι ασαφής, καθώς δεν διαθέτει κανένα πλοίο. Οι μετοχές της εξακολουθούν να διαπραγματεύονται στην αγορά OTC Pink, όμως η εταιρεία δεν έχει υποβάλει κανένα έγγραφο στην Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς από τον Αύγουστο του 2018.

Στο μητρώο επιχειρήσεων των Νήσων Μάρσαλ, η FreeSeas εμφανίζεται ως ενεργή επιχείρηση, όμως η ιστοσελίδα της εταιρείας έχει «κατέβει» και τα τηλέφωνα που ίσχυαν παλαιότερα εμφανίζονται αποσυνδεδεμένα, σύμφωνα με το TradeWinds, που επιχείρησε να επικοινωνήσει με την εταιρεία μέσω e-mail και LinkedIn, χωρίς αποτέλεσμα.



ΣΧΟΛΙΑ