• Ναυτιλία

    Πρωτιά στην αγορά LNG για τους Έλληνες εφοπλιστές – Διαθέτουν στόλο αξίας 18 δισ. δολαρίων

    • Αντώνης Τσιμπλάκης

    (επάνω από αριστερά) Πήτερ Λιβανός, Νίκος Τσάκος, Γιάννης Αγγελικούσης, (μεσαία σειρά) Άννα Αγγελικούση, Γιώργος Προκοπίου, Νικόλας Μαρτίνος (κάτω από αριστερά) Ανδρέας Μαρτίνος, Χρήστος Οικονόμου, Μιχάλης Χανδρής


    Στο «κέντρο στόχευσαν» για άλλη μια φορά οι Έλληνες εφοπλιστές, με την επιλογή τους, πριν από 15 χρόνια, περίπου, να ξεκινήσουν να επενδύουν στα πανάκριβα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα σήμερα να διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο.

    Όλες οι αναφορές από τους ενεργειακούς κολοσσούς παγκοσμίως «δείχνουν» στο ίδιο σημείο.

    Στην προσπάθεια για κάθετη μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας από την καύση άνθρακα, το γνωστό σε όλο τον κόσμο ως “LNG” θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.

    Έξω από αυτό το παιχνίδι δεν θα μπορούσε να μείνει η BP, που δηλώνει πλέον ότι μέχρι το 2030 θα έχει διπλασιάσει το χαρτοφυλάκιό της στο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου, ούτε και η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Μαλαισίας, που στην εκτίμησή της για τον παγκόσμιο στόλο, ανέφερε ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας περισσότερα από 1.000 πλοία θα κινούνται αποκλειστικά με φυσικό αέριο, από τα 400 που είναι σήμερα.

    Και η καθυστέρηση που παρατηρείται σήμερα, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη υποδομών για ανεφοδιασμό των πλοίων με φυσικό αέριο, συνδυαστικά φυσικά με τη νέα κρίση που έχει επιφέρει η πανδημία του COVID – 19. Κρίση που έχει ρίξει τις νέες ναυπηγήσεις στα «τάρταρα», και έχει μειώσει την ταχύτητα μετεξέλιξης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

    Οι πρωταγωνιστές

    Πριν από 15 χρόνια όμως, όταν η παγκόσμια οικονομία βρισκόταν στο πικ, και η ναυτιλία μετρούσε χρυσά κέρδη, κυρίως από το άνοιγμα της Κίνας στην παγκόσμια αγορά, και την αλματώδη ανάπτυξή της, με νούμερα που θυμίζουν γεωμετρική πρόοδο, κανείς δεν έδινε ιδιαίτερη σημασία στο φυσικό αέριο.

    Πλην της Ιαπωνίας που είχε και τον μεγαλύτερο στόλο στο κόσμο. Δεύτερος, ουσιαστικά δεν υπήρχε. Τότε όμως, στην πραγματικότητα λίγα χρόνια νωρίτερα, άρχισαν οι Έλληνες να δραστηριοποιούνται στο φυσικό αέριο.

    Όμιλοι, όπως ο Λιβανός, ο Αγγελικούσης αλλά και ο Τσάκος έκαναν την περίοδο εκείνη τα πρώτα τους βήματα στο συγκεκριμένο κλάδο της ναυτιλίας, παίρνοντας υψηλά ρίσκα, αφού τα πλοία αυτά είναι πολύ ακριβά.

    Σήμερα για παράδειγμα κοστολογούνται περίπου στα 200 εκατ. δολάρια το ένα.

    Στην πορεία ακολούθησαν και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως ο Γιώργος Προκοπίου, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Ανδρέας Μαρτίνος, ο Νίκος Μαρτίνος, η οικογένεια Χανδρή, και άλλοι.

    Σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue οι Έλληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται ένα στόλο από 75 πλοία LNG carries αξίας περίπου 18 δισ. δολαρίων, ενώ 45 ακόμη, ίδια αξίας, βρίσκονται υπό κατασκευή. Συνολικά τα 120 πλοία μεταφοράς LNG ελληνικών συμφερόντων έχουν αξία 19,7 δισ. δολάρια.

    Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία, με 108 πλοία στο νερό και 22 υπό ναυπήγηση, συνολικής αξίας 14,1 δισ. δολαρίων ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται το Κατάρ, η μεγαλύτερη παραγωγός χώρα στο κόσμο, με 69 πλοία, αξίας 8,39 δισ. δολαρίων. Μία χώρα με την οποία συνεργάζεται στενά τόσο σε εμπορικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο διαχείρισης πλοίων ο όμιλος Αγγελικούση.

    Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, τον μεγαλύτερο στόλο από LNG carriers στην Ελλάδα διαθέτει ο όμιλος του Γιάννη Αγγελικούση με τη Maran Gas να διαθέτει 36 πλοία. Ακολουθεί η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, 29 πλοία εκ των οποίων 22 στο νερό και επτά υπό ναυπήγηση, ενώ η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, διαθέτει 15 LNG Carriers, και βρίσκεται στην τρίτη θέση. Η εταιρεία, είναι μια από τις λίγες σε όλο τον κόσμο που τα πλοία της βάζουν ρότα για το Βόρειο Πέρασμα. Μάλιστα πλοίο του στόλου τους, το «OB Riner” ήταν και το πρώτο παγκοσμίως που πέρασε με επιτυχία από τα παγωμένα νερά του “Northen Sea Rout”.

    Στον χώρο του LNG έχουν εισέλθει επίσης ο Γιώργος Οικονόμου με την εταιρεία του TMS Cardiff με διαθέτει πέντε LNG Carriers, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου με τρία πλοία, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου με δύο πλοία, η Chandris (Hellas) του Μιχάλη Χανδρή με ένα πλοίο, η Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση με πέντε πλοία και η Minerva Marine του Ανδρέα-Κίκου Μαρτίνου με δύο πλοία.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ