• Ναυτιλία

    Οι Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν στα LNG carriers

    Μ. Αγγελικούση, Δ. Προκοπίου, Π. Λιβανός (επάνω) Β. Μαρινάκης, Χρ. Οικονόμου, Ν. Μαρτίνος (μέση) Χ. Βαφειάς, Ρ. Ζέιν


    Σημαντική είναι η παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών στον τομέα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ο οποίος παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη, με τη ζήτηση για φυσικό αέριο να αυξάνεται με αλματώδεις ρυθμούς.

    Σύμφωνα με την έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών 2020-2021, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG), ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιήσει αρκετές επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς LNG.

    To LNG αποτελεί ένα βασικό τμήμα του μείγματος καυσίμων που θα αξιοποιηθούν για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, και κερδίζει ήδη έδαφος μεταξύ των νεότευκτων πλοίων που το επιλέγουν ως εναλλακτικό καύσιμο. Παράλληλα, κερδίζει μερίδιο ως καύσιμο και στην στεριά.

    Mιλώντας στο διεθνές συνέδριο “The Thessaloniki Metropolitan Summit 2021” του Economist, ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι το φυσικό αέριο θα έχει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων μείωσης των ρύπων, αφού τουλάχιστον σαν καύσιμο μετάβασης θα αντικαθιστά τον πιο ρυπογόνο άνθρακα στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και το πετρέλαιο στις μεταφορές, την θέρμανση και άλλες χρήσεις.

    Οι πρωταγωνιστές

    Ο όμιλος Αγγελικούση ήταν από τους πρώτους που στράφηκαν στη συγκεκριμένη αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselValue, η ναυτιλιακή Maran Gas, με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση διαθέτει στόλο με 28 πλοία μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 4,84 εκατ. cbm, συνολικής αξίας 4,84 δισ. δολαρίων.

    Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η εταιρεία έχει υπό κατασκευή εννέα ακόμη πλοία, ενώ το καλοκαίρι προχώρησε στην άσκηση options που περιλαμβάνονταν σε προηγούμενη συμφωνία που είχε υπογράψει με τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία Samsung Heavy Industries στο τέλος του 2020, για την κατασκευή δύο ακόμη LNG carriers.

    Παράλληλα, η Maran Gas δημιούργησε το 2005 με την καταριανή Nakilat, την κοινοπραξία Maran Nakilat Co. Ltd., που ξεκίνησε τη δραστηριότητα της με τέσσερα πλοία, τα οποία το 2018 αυξήθηκαν σε 15.

    Ο Γιώργος Προκοπίου, ο εφοπλιστής που φέτος βρέθηκε στα φώτα της επικαιρότητας όταν πλειοδότησε στον διεθνή διπλό διαγωνισμό για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, έχει ισχυρή παρουσία στην αγορά LNG.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, η εταιρεία του Dynagas Holding, διαθέτει στόλο με 13 LNG carriers, χωρητικότητας 2,34 εκατ. cbm, συνολικής αξίας 2,81 δισ. δολαρίων. Μάλιστα, τους προηγούμενους μήνες, ο ισχυρός πλοιοκτήτης παρέλαβε το LNG Transgas Power, το οποίο είναι το πρώτο στο κόσμο που λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που κατασκευάστηκε σε κινεζικά ναυπηγεία.

    Ακολουθούν η ναυτιλιακή GasLog, συμφερόντων του  Πήτερ Λιβανού, με 18 πλοία LNG, αξίας 2,8 δισ. δολαρίων και η GasLog Partners του ίδιου εφοπλιστή με 15 συνολικά πλοία, αξίας 1,6 δισ. δολαρίων.

    Φέτος η GasLog προχώρησε στη συγχώνευση της με την Global Energy & Power Infrastructure Team (GEPIF) του κολοσσού των ομολόγων BlackRock, αποχωρώντας από το αμερικανικό χρηματιστήριο, στο πλαίσιο της συμφωνίας.

    TMS Cardif, Capital Gas, Thenamaris

    Στόλο με 16 σύγχρονα πλοία LNG έχει η ναυτιλιακή TMS Cardif Gas, συμφερόντων του εφοπλιστή Χρήστου Οικονόμου. H ναυτιλιακή εταιρία που ιδρύθηκε το 2011 παρέλαβε μέσα στο 2021 το νεότευκτο Cobia LNG , χωρητικότητας 174,000 cbm.

    Η συνολική αξία του στόλου της εταιρείας ανέρχεται στα 1,95 δισ. δολάρια, ενώ έχει κλείσει σημαντικά, πολυετή συμβόλαια ναύλωσης με μεγάλες εταιρείες του ενεργειακού κλάδου, όπως η η Total και η Shell, αλλά και η αμερικανική Cheniere Energy.

    H Capital Gas συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη έχει εισέλθει δυναμικά τα τελευταία χρόνια στην αγορά LNG carriers και διαθέτει στόλο με 6 πλοία αξίας 1,15 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τη VesselsValue. H εταιρεία έχει υπό ναυπήγηση τρία ακόμη πλοία.

    Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές οι τελευταίες δύο παραγγελίες της στα ναυπηγεία Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, του ομίλου Hyundai, έγιναν εντός του καλοκαιριού. Η εταιρεία έχει κλείσει πολυετείς συμφωνίες ναύλωσης των πλοίων της.

    H ναυτιλιακή Thenamaris του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου διαθέτει στο στόλο της 13 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, αξίας 1,13 δισ. δολαρίων, κατά την VesselsValue. Πρόκειται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της για πέντε LNG carriers και έξι LPG carriers, ενώ έχει υπό κατασκευή δύο ακόμη, που θα παραλάβει το 2022.

    Φέτος η εταιρεία παρέλαβε τα LPG Seamaid χωρητικότητας 38.000 κυβικών μέτρων και  Searambler. Επίσης, παρέλαβε το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG Cool Racer, μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων.

    Mεγαλύτερος στόλος

    Τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων μεταφοράς αερίου LPG κατέχει η ναυτιλιακή StealthGas, συμφερόντων του εφοπλιστή Χάρη Βαφειά. Σύμφωνα με την VesselsValue, ο στόλος της αριθμεί 46 πλοία LPG, αξίας 900 εκατ. δολαρίων.

    Μάλιστα, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της, η εταιρεία είναι ο μεγαλύτερος κάτοχος στον LPG carriers χωρητικότητας 3.000-8.000 cbm.

    H Νaftomar Shipping & Trading, παρά το γεγονός ότι ανήκει στον Σύριο επιχειρηματία Ριάντ Ζέιν, έχει καθιερωθεί ως ελληνική, αφού από το 1991 έχει μεταφερθεί στην Αθήνα και συγκεκριμένα στη Βούλα.

    Η Naftomar διαθέτει στόλο με 19 πλοία μεταφοράς LPG, χωρητικότητας 384.616 cbm, συνολικής αξίας σύμφωνα με την VesselsValue, 370 εκατ. δολαρίων.

    Διαβάστε ακόμα:



    ΣΧΟΛΙΑ