• Ναυτιλία

    Ελληνικό πλοίο της Eastern Mediterranean μετέφερε άνθρακα από τη Ρωσία μετά τις κυρώσεις της ΕΕ

    • Bloomberg

    Θανάσης Μαρτίνος, εφοπλιστής


    Πλοίο που διαχειρίζεται ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία μετέφερε άνθρακα από λιμάνι της Ρωσίας στα τέλη του περασμένου μήνα, μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το εμπόρευμα, σύμφωνα με ναυτιλιακά στοιχεία που εξέτασε το Bloomberg.

    To ειδησεογραφικό πρακτορείο υποστηρίζει ότι το bulker Stavros φόρτωσε 53.000 τόνους άνθρακα από τον τερματικό σταθμό του Taman της Ρωσίας στις 29 Αυγούστου, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών δεδομένων Kpler και Logistic OS. Έφτασε σε λιμάνι κοντά στην πόλη Iskenderun στην Τουρκία στις 5 Σεπτεμβρίου, με βάση τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg.

    Το πλοίο Stavros διαχειρίζεται η Eastern Mediterranean Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνου. Εκπρόσωπος της εταιρείας αρνήθηκε να σχολιάσει το φορτίο του πλοίου, αλλά είπε ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει παραβίαση των κυρώσεων εάν ο προορισμός δεν ήταν στην ΕΕ, επισημαίνει το Bloomberg. Η Κομισιόν έχει δηλώσει προηγουμένως ότι οι κυρώσεις ισχύουν για τυχόν αποστολές άνθρακα που προέρχονται από τη Ρωσία, ανεξάρτητα από τον προορισμό τους.

    Δεν είναι σαφές εάν ο άνθρακας προέρχεται από τη Ρωσία ή σε ποιον ανήκει τελικά το πλοίο, ενώ ο τελικός προορισμός και η χρήση της αποστολής είναι  επίσης άγνωστοι.

    Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, η ΕΕ έχει επιβάλει μια σειρά κυρώσεων σε μια προσπάθεια να αυξήσει την πίεση στην πολεμική μηχανή του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Αλλά οι περιορισμοί έχουν επίσης επιφέρει τεράστιο κόστος στις ευρωπαϊκές οικονομίες, με τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας να πυροδοτούν τον πληθωρισμό και τις αυξήσεις των επιτοκίων, ειδικά από τη στιγμή που το Κρεμλίνο έκλεισε έναν βασικό αγωγό φυσικού αερίου προς τη Γερμανία αυτόν τον μήνα.

    Baltic Dry measure of raw material shipping costs
    Ο δείκτης Baltic Dry αποτυπώνει το κόστος αποστολής πρώτων υλών

    Τι ισχύει

    Η απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα ξεκίνησε στις 10 Αυγούστου, μετά από περίοδο προσαρμογής τεσσάρων μηνών. Σε σημείωμα τον περασμένο μήνα, η Κομισιόν ανέφερε ότι οι κυρώσεις απαγορεύουν επίσης στις εταιρείες της ΕΕ να παρέχουν υπηρεσίες, όπως χρηματοδότηση ή ασφάλιση, σε τυχόν αποστολές άνθρακα που προέρχονται από τη Ρωσία.

    Η απαγόρευση σχετικά με τον άνθρακα αναφέρεται τόσο στην «αγορά» όσο και στη «μεταφορά» αυτών των αγαθών, ανεξάρτητα από τον τελικό προορισμό, ανέφερε ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ. Οι κυρώσεις επεκτείνονται επίσης στη χρηματοδότηση και την ασφάλιση από εταιρείες της ΕΕ, ανεξάρτητα από την προέλευση της εταιρείας που παραλαμβάνει το φορτίο.

    Μια εγκύκλιος που εστάλη τον περασμένο μήνα από μέλη του International Group of P&I Clubs, που καλύπτουν το 90% της παγκόσμιας μεταφοράς μέσω θαλάσσης για κινδύνους όπως διαρροές, υποδηλώνει ότι οι εταιρείες εξεπλάγησαν από την εξήγηση της ΕΕ και είχαν υποθέσει ότι η απαγόρευση των μεταφορών και των υπηρεσιών δεν θα ισχύει για εξαγωγικούς προορισμούς εκτός ΕΕ.

    Οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες υπόκεινται στη δικαιοδοσία της ΕΕ, σύμφωνα με την εγκύκλιο, επειδή ακόμη και αυτές που εδρεύουν εκτός του μπλοκ εξαρτώνται από ευρωπαίους αντασφαλιστές για τη διαφοροποίηση των κινδύνων τους.

    Το Stavros αναχώρησε από την προβλήτα 2Β του τερματικού σταθμού ξηρού φορτίου του Taman και απέπλευσε από τα ρωσικά ύδατα με προορισμό την Τουρκία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά δεδομένα. Αυτή η προβλήτα χρησιμοποιείται για τη φόρτωση άνθρακα, σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο EISA. Μετά τη στάση που έκανε στην Τουρκία, το πλοίο κάθισε ψηλότερα στο νερό από ό,τι όταν έφτασε, σύμφωνα με το Bloomberg, γεγονός που δείχνει ότι είχε ξεφορτώσει σημαντική ποσότητα φορτίου.

    Εκπρόσωπος της Κομισιόν που ρωτήθηκε από το bloomberg αρνήθηκε να σχολιάσει, λέγοντας ότι η επιβολή των κυρώσεων είναι υπόθεση των εθνικών αρχών. Εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης είπε ότι δεν ήταν σε θέση να σχολιάσει.

    To Stavros, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ναυτιλιακής, έχει ασφάλεια P&I στο Standard Club.

    Οι εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου απαγορεύεται επίσης να παρέχουν ασφάλιση σε αποστολές ρωσικού άνθρακα, σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο που γνωρίζει το καθεστώς του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτή η απαγόρευση ισχύει ανεξάρτητα από τον προορισμό του άνθρακα, είπε ο αξιωματούχος, ο οποίος μίλησε ανώνυμα.

    Ένας αξιωματούχος του Standard Club επισήμανε ότι σύμφωνα με την πάγια πολιτική της εταιρείας μια αποστολή φορτίου που υπόκειται σε κυρώσεις θα είναι ανασφάλιστη, αλλά εξήγησε ότι δεν μπορούσε να αναφερθεί λεπτομερώς σε μεμονωμένα φορτία.

    Η απαγόρευση μεταφοράς του άνθρακα εγκρίθηκε από την ΕΕ τον Απρίλιο στο πλαίσιο του πέμπτου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η ΕΕ είπε τότε ότι θα επηρεάσει το ένα τέταρτο του συνόλου των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα, που αντιπροσωπεύουν ετήσια έσοδα περίπου 8 δισεκατομμυρίων ευρώ (8 δισ. δολάρια).

    Διαβάστε ακόμη:

    Μέχρι σήμερα 122 πλοία μετέφεραν 2,7 εκατ. τόνους σιτηρών από την Ουκρανία – Άλλα 144 κατέπλευσαν σε 3 λιμάνια της



    ΣΧΟΛΙΑ