• Ναυτιλία

    Ιων Βαρουξάκης: Στον πλειστηριασμό το περίφημο ιστιοφόρο Αελλώ του εφοπλιστή για 99.000 ευρώ;

    Ο εφοπλιστής Ιων Βαρουξάκης (δεξιά)


    Στα άκρα οδηγείται η διαμάχη μεταξύ της «GRIFFIN UNDERWRITING LIMITED» με έδρα στο Guernsey και του εφοπλιστή Ίωνα Βαρουξάκη ο οποίος φαίνεται ότι αρνείται κατηγορηματικά να πληρώσει στην πρώτη,  το ποσό των 848.616 ευρώ.

    Πάρα το γεγονός ότι υπάρχει καταδικαστική απόφαση εναντίον του εφοπλιστή από Αγγλικό Δικαστήριο, από τον Σεπτέμβριο του 2019 (16/09/2019 και υπ’ Αριθμ. CL-2017-000107 Αποφάσεως Αγγλικού Δικαστηρίου HIGH COURT OF JUSTICE – BUSINESS AND PROPERTY COURTS OF ENGLAND AND WALES – QUEEN’S BENCH DIVISION – COMMERCIAL COURΤ ) εν τούτοις ο κ. Βαρουξάκης αρνείται την οφειλή.

    Έτσι τώρα η GRIFFIN αποφάσισε να “βγάλει” στον πλειστηριασμό τον Μάρτιο του 2021, 99 μετοχές  αξίας 99.000 ευρώ, που ανήκουν στον οφειλέτη Ίωνα Γ. Βαρουξάκη, της Ναυτιλιακής Εταιρείας Πλοίων Αναψυχής (Ν.Ε.Π.Α.) , με την επωνυμία «ΑΕΛΛΩ Ν.Ε.Π.Α.».

    Οι μετοχές αξίας 99.000 ευρώ “βγαίνουν” στον πλειστηριασμό με πρώτη  τιμή στις 66.000 ευρώ στις 3 Μαρτίου του 2021.

    Δεν είναι σαφές ποια είναι τα περιουσιακά στοιχεία της εν λόγω εταιρείας καθώς δεν αναγράφονται στο επίσημο έγγραφο του πλειστηριασμού.

    Το πιθανότερο είναι ότι σε αυτή την εταιρεία ανήκει το περίφημο σκάφος του Βαρουξάκη, ΑΕΛΛΩ.

    Η ιστορία του Αελλώ ξεκινά το 1919 όπου σχεδιάστηκε, ενώ το 1921 καθελκύστηκε στο Αμβούργο από τον Γερμανό Μαξ Οερτζ, έναν από τους διασημότερους ναυπηγούς της εποχής του. Ο Οερτζ έχει χτίσει τα περίφημα αυτοκρατορικά ιστιοφόρα της Γερμανίας, όπως το Meteor IV για τον γερμανό Κάισερ Ούιλχελμ ΙΙ.

    To Αελλώ δημιουργήθηκε με τις ίδιες προδιαγραφές του Meteor’s IV για λογαριασμό του Αντώνη Μπενάκη ο οποίος μάλιστα επέστρεψε μαζί με την οικογένεια του στην Ελλάδα από την Αλεξάνδρεια με αυτό το σκάφος.

    Ο Αντώνης Μπενάκης, γιος του Εμμανουήλ Μπενάκη και αδερφός της Πηνελόπης Δέλτα, ίδρυσε ένα από τα πιο σημαντικά μουσεία της χώρας μας, ενώ ήταν και ο πρώτος πρόεδρος της Ιστιοπλοϊκής Λέσχης της Ελλάδας.

    Μετά από πολλά χρόνια ιστιοπλοΐας στη Μεσόγειο το Αελλώ αποκτήθηκε τελικά από έναν βαρόνο και ναύαρχο της βρετανικής αυτοκρατορίας ο οποίος ξεκίνησε ένα μακρύ ταξίδι σε όλο τον κόσμο το οποίο διήρκησε πολλά χρόνια.

    Μετά από τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο, το σκάφος εγκαταλήφθηκε σε ένα λασπωμένο ποτάμι στην Αγγλία.

    Παρ’ όλο που έμεινε εκεί πολλές δεκαετίες, η λάσπη προστάτευσε το κοίτος του και η κατάσταση του ήταν σχετικά καλή.

    Η τύχη του Αελλώ άλλαξε το 1985 προς το καλύτερο, καθώς ανακαλύφθηκε από τον νεοζηλανδό Κάμερον Τσίσχολμ ο οποίος δεν μπόρεσε να αντισταθεί στις φίνες γραμμές του. Το αγόρασε και ξεκίνησε μια εκτενή ανακατασκευή και στη συνέχεια το μετέφερε στο Μπρίστολ.

    Το ξύλο από το οποίο αυτή η σπάνια σκούνα ανακαινίστηκε πλήρως έχει τη δική του ιστορία αφού προέρχεται από ένα καράβι που μετέφερε τικ Βιρμανίας και ναυάγησε το 1917.

    Το τικ βρέθηκε στα βάθη του ωκεανού και χρησιμοποιήθηκε για να χτιστεί το Αελλώ και να αποκτήσει ξανά την παλαιά του δόξα. Για μία μικρή περίοδο το Αελλώ αποκτήθηκε από έναν Ιταλό που ταξίδεψε στην Καραϊβική και στον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω του Παναμά.

    Στη δεκαετία του ’90 το ιστιοφόρο βρέθηκε στη Φλώριδα με ιδιοκτήτη ένα μέλος μιας από τις μεγαλύτερες αμερικανικές βιομηχανίες, της οικογένειας Ρόκφελερ.

    Τότε κέρδισε πολλά έπαθλα σε διεθνείς ιστιοπλοϊκούς αγώνες (ρεγκάτες) και μετά από πολλά ταξίδια στις ακτές της Αμερικής και αποστολές στον Ατλαντικό βρήκε τον δρόμο της επιστροφής για την Ευρώπη.

    Το 2005 η μεγάλη αγάπη για την ιστιοπλοΐα και την παράδοση της ιστορίας οδήγησε τον κ. Ιώνα Βαρουξάκη στην αγορά αυτού του ιστορικού ιστιοφόρου όπου το έφερε πίσω στο πρώτο του σπίτι, την Ελλάδα.

    Σήμερα το Αελλώ βρίσκεται στην Μαρίνα Φλοίσβου, κοιμίζει έξι άτομα σε τρεις διπλές καμπίνες, έχει μήκος 38 μέτρα και μπορεί να ταξιδέψει με 10 κόμβους με μηχανή, ενώ με πανιά μπορεί να φθάσει σε πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες.

    Το ιστορικό ιστιοφόρο 125 ποδών, του Ιωνα Βαρουξάκη. Η παλαιά σκούνα Αελλώ ανακαινισμένη, με ανοιχτά τα πανιά της.

    Η υπόθεση

    Ο εφοπλιστής κρίθηκε προσωπικά υπεύθυνος για την καταβολή αποζημίωσης ύψους τουλάχιστον 800.000 δολαρίων (συν 105.000 δολάρια από τόκους και δικαστικά έξοδα) στην ασφαλιστική Griffin από αγγλικό δικαστήριο, μετά από μία μακροχρόνια δικαστική διαμάχη που χρονολογείται από το 2012, όταν ένα φορτηγό πλοίο συμφερόντων του έπεσε θύμα πειρατείας στη Σομαλία.

    Το δικαστήριο δικαίωσε την Griffin για την αδικαιολόγητη μη καταβολή πληρωμών και παράδοση φορτίου που παραβίαζε τους όρους μίας συμφωνίας που είχε συνάψει με τον Έλληνα εφοπλιστή.

    Μάλιστα, είναι πιθανό ο Ίων Βαρουξάκης να κληθεί να πληρώσει ένα ακόμα μεγαλύτερο ποσό ως αποζημίωση, καθώς η ασφαλιστική εταιρεία ζητά επιπλέον 5,7 εκατ. δολάρια.

    Σημειώνεται ότι ο Έλληνας εφοπλιστής δεν έχει δώσει το «παρών» στις δικαστικές διαδικασίες από τον περασμένο Μάρτιο, όταν η υπερασπιστική του γραμμή απορρίφθηκε από το δικαστήριο.

    Σύμφωνα με την απόφαση, ο Ίων Βαρουξάκης σε τηλεφωνική επικοινωνία του τον Δεκέμβριο του 2017 με τους δικηγόρους της Griffin είχε ισχυριστεί ότι «ξέχασε» την υπόθεση και ότι ο ισχυρισμός της εταιρείας «δεν υπάρχει».

    To ιστορικό της υπόθεσης

    Η Griffin είχε ασφαλίσει την Adventure Five, ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Free Godess (χωρητικότητας 22,056 dwt, κατασκευής 1995), για περίπτωση απαγωγής και απαίτησης λύτρων, για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής 30 ημερών που περιλάμβανε τη διέλευση από τον κόλπο του Άντεν.

    Η ασφαλιστική πλήρωσε σχεδόν 6,5 εκατομμύρια δολάρια για πληρωμές λύτρων, και το σκάφος τελικά απελευθερώθηκε και συνέχισε τη διαδρομή του προς το λιμάνι Salalah, στο Ομάν.

    Τον Φεβρουάριο του 2013, ενώ το πλοίο βρίσκονταν στο Salalah, συνήφθη συμφωνία διακανονισμού μεταξύ της Griffin, της Adventure Five και της διαχειρίστριας του πλοίου FreeSeas, μιας εταιρείας με έδρα τα νησιά Marshall.

    Ο ιδιοκτήτης, βάσει της συμφωνίας, έπρεπε να λάβει υπόψη του τυχόν πληρωμές που ανακτήθηκαν.

    Η Griffin υποστήριξε ότι με βάση τη συμφωνία η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν έπρεπε να κάνει καμία κίνηση που θα καθιστούσε την παράδοση του φορτίου αδύνατη και θα διασφάλιζε την εκτέλεση όσων προέβλεπε η σύμβαση. Ωστόσο, σύμφωνα με τη δικογραφία, η ναυτιλιακή και συγκεκριμένα ο κ. Βαρουξάκης που υπέγραφε τόσο εκ μέρους της Adventure Five όσο και εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, παραβίασε την προαναφερθείσα σύμβαση.

    Συγκεκριμένα, εκτίμησε ότι το πλοίο έπρεπε πρώτα να επισκευαστεί και στη συνέχεια να προχωρήσει στην Ταϊλάνδη για να παραδώσει το φορτίο. Έτσι παρέμεινε στο Salalah, αφήνοντας απλήρωτο το πλήρωμα και προκαλώντας αντιδράσεις.

    Τα χρήματα που είχε καταβάλει η Griffin και οι ασφαλιστές του πλοίου για τις επισκευές, όπως φάνηκε δεν χρησιμοποιήθηκαν για το σκοπό αυτό, σύμφωνα με τον δικαστή.

    Παράλληλα, τον Απρίλιο του 2014, ο Βαρουξάκης έστειλε μήνυμα στην εταιρεία που περίμενε το φορτίο της λέγοντας:

    «Αποφασίσαμε να περιορίσουμε τις ζημιές μας στο Free Godess. Λυπόμαστε αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει τη συνολική απώλεια του φορτίου σας, αλλά είναι αδύνατο για εμάς να συνεχίσουμε να ξοδεύουμε χρήματα…»

    Τον Αύγουστο 2014, δικαστήριο εξέδωσε διαταγή να προχωρήσει το πλοίο στη Μπανγκόκ, ωστόσο παρέμεινε στη Salalah, με το εμπόρευμα και το πλήρωμα να παραμένουν πάνω σε αυτό.

    Τον Απρίλιο 2015, οι κάτοχοι του εμπορεύματος ζήτησαν με δικαστική εντολή να παραλάβουν το εμπόρευμα στο Salalah. Ωστόσο, ο πλοιοκτήτης δεν συμμορφώθηκε υποστηρίζοντας ότι το πλοίο θα αναχωρήσει σύντομα για την Ταϊλάνδη.

    Το Μάιο του ίδιου χρόνου, το πλοίο πουλήθηκε, με το Βαρουξάκη να υπογράφει τη συμφωνία, σε μία άλλη εταιρεία και μετονομάστηκε σε Figaro.

    Ακολούθησαν και άλλες προσπάθειες του ιδιοκτήτη του εμπορεύματος μέσω της δικαστικής οδού, να ανακτήσει το φορτίο του, ωστόσο, ο κ. Βαρουξάκης δεν συμμορφώθηκε ούτε με αυτές.

    Το πλήρωμα τελικά επαναπατρίστηκε το Φεβρουάριο του 2017, ενώ τον Ιούνιο 2017, οι αρχές στο λιμάνι του Salalah απαίτησαν να απομακρυνθεί από εκεί το πλοίο για λόγους ασφαλείας.

    Φαίνεται τελικά ότι το εμπόρευμα εκφορτώθηκε και πωλήθηκε στα τέλη του 2017, αν και δεν είναι γνωστό σε ποιον και σε ποια τιμή, είπε ο δικαστής. Το πλοίο πουλήθηκε επίσης, για παλιοσίδερα.

    Το μυστήριο της FreeSeas

    Ο Ίων Βαρουξάκης εμφανίζεται ως διευθύνων σύμβουλος της FreeSeas, όμως η τρέχουσα κατάσταση της εταιρείας είναι ασαφής, καθώς δεν διαθέτει κανένα πλοίο.

    Οι μετοχές της εξακολουθούν να διαπραγματεύονται στην αγορά OTC Pink, όμως η εταιρεία δεν έχει υποβάλει κανένα έγγραφο στην Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς από τον Αύγουστο του 2018.

    Στο μητρώο επιχειρήσεων των Νήσων Μάρσαλ, η FreeSeas εμφανίζεται ως ενεργή επιχείρηση, όμως η ιστοσελίδα της εταιρείας έχει «κατέβει» και τα τηλέφωνα που ίσχυαν παλαιότερα εμφανίζονται αποσυνδεδεμένα, είχε υποστηρίξει σε δημοσίευμα του το TradeWinds στις 26 Σεπτεμβρίου του 2019, που επιχείρησε να επικοινωνήσει με την εταιρεία μέσω e-mail και LinkedIn, χωρίς αποτέλεσμα.

    Ο εφοπλιστής Ιων Βαρουξάκης (αριστερά)

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ