• Top Stories

    Εσωκομματικές «μπηχτές» στον ΣΥΡΙΖΑ για τα F-16


    Το θέμα των λεπτομερειών γύρω από την συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των F-16, η οποία ανακοινώθηκε κατά το πρόσφατο ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στις ΗΠΑ, συνεχίζει να απασχολεί την πολιτική σκηνή της Ελλάδας, προκαλώντας αναταράξεις και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.

    Το θέμα συζητήθηκε τη Δευτέρα στην επιτροπή της Βουλής, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ζητούν διευκρινήσεις τόσο ως προς το κόστος και τον χρόνο υλοποίησης της συμφωνίας, όσο και για το θέμα του πόσα αεροπλάνα θα αφορά τελικά η συμφωνία. Ωστόσο, αυτό που έκλεψε την παράσταση δεν ήταν οι αναμενόμενες ερωτήσεις της αντιπολίτευσης, όσο η στάση που κράτησαν βουλευτές του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ και πιο συγκεκριμένα ο Νίκος Ξυδάκης, ο Θοδωρής Δρίτσας και ο συνήθης ύποπτος Νίκος Φίλης. Άλλωστε, ο τελευταίος δεν είχε κρύψει ποτέ την δυσαρέσκειά του με το ύψος του κόστους της συγκεκριμένης κίνησης του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

    Ο πρώτος από την ομάδα των… «προβληματισμένων» που πήρε τον λόγο ήταν ο  κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ξυδάκης. Ο κ. Ξυδάκης με νόημα αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρχει ξεκάθαρη πληροφόρηση σχετικά με το θέμα των F-16.

    «Στο παρελθόν αποτέλεσαν πηγή σκανδάλων και διαφθοράς», είπε χαρακτηριστικά o κ. Ξυδάκης. «Να μην μείνει η παραμικρή αμφιβολία για τη διαφάνεια της διαδικασίας αναβάθμισης», τόνισε.

    Πρότεινε, δε, επαναδιαπραγμάτευση με Θεσμούς, ώστε οι αμυντικές δαπάνες να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό ελλείμματος της Ελλάδας, όπως έγινε με τις δαπάνες για το μεταναστευτικό.

    Την σκυτάλη πήρε ο Θοδωρής Δρίτσας. Ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας άσκησε έντονη κριτική για τον τρόπο που ανακοινώθηκε η συμφωνία για την αναβάθμιση των F16. «Το πώς ανακοινώθηκε η συμφωνία σηκώνει μεγάλη συζήτηση», ήταν η φράση που χρησιμοποίησε.

    Ωστόσο, ο πιο «σκληρός» στην κριτική του ήταν ο Νίκος Φίλης. Απευθυνόμενος προς τον Δ. Βίτσα, σε έντονο ειρωνικό ύφος, τον «ευχαρίστησε» που «μας βοηθάτε να βγούμε από το πέλαγος της αγνοίας». Ο κ. Φίλης τόνισε και αυτός, όπως ο κ. Ξυδάκης, πως υπάρχει ανάγκη συνολικής συζήτησης για τα προγράμματα εξοπλισμών στο ΓΕΕΘΑ.

    Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Βίτσας, στην ομιλία του ξεκαθάρισε πως ο ακριβής αριθμός που θα αναβαθμιστεί θα αποφασιστεί μετά τις 2 Νοεμβρίου οπότε και το Αμερικανικό Κογκρέσο στείλει την τελική του πρόταση.

    Σε ότι αφορά το κόστος ο αναπληρωτής Υπουργός σημείωσε ότι όντως το ταβάνι είναι τα 2,4 δις δολάρια για την αναβάθμισης και των 123 αεροσκαφών. Ωστόσο, όπως τόνισε, για την «Ελλάδα το κόστος είναι απαγορευτικό».

    «Εμείς λέμε ότι με βάση αυτά που έχουμε κάνει αυτά που μπορούμε δώσουμε είναι 1,1 δις ευρώ, πάνω κάτω αν και κουβαρντάδες δεν είμαστε. Από πού θα τα δώσουμε; Από τον προϋπολογισμό που έχουμε παίρνοντας τον σημερινό προϋπολογισμό εξοπλιστικών και σε βάθος 10ετίας», εξήγησε χαρακτηριστικά.

    Υποστήριξε, επίσης, ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει τεχνογνωσία και πως στη διαδικασία αναβάθμισης θα συμμετάσχουν τόσο η ΕΑΒ όσο και ιδιωτικές ελληνικές εταιρίες. Τάχθηκε, δε, υπέρ της άποψης ότι έχουμε ήδη καθυστερήσει, διότι θα έχουμε πλήρη αναβάθμιση περίπου έως το 2023-2024, «εγώ έβαλα κι ένα χρόνο ακόμα το 2025».

    Σχετικά με τα αντισταθμιστικά οφέλη, για τα οποία έκαναν λόγο οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, παραδέχτηκε ότι όντως ο νόμος τα απαγορεύει, αλλά –όπως προσέθεσε- «για ορισμένα επιτρέπεται». Σύμφωνα με τον ίδιο αυτό που επιδιώκει η κυβέρνηση και το υπουργείο είναι για παράδειγμα η δημιουργία κέντρου συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων τόσο για Ελλάδα όσο και για ευρύτερη περιοχή.

    Από τη συζήτηση πάντως απουσίαζε ο ίδιος ο αρμόδιος υπουργός, Πάνος Καμμένος.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Ο Βίτσας «έδωσε» τον Καμμένο: Η συζήτηση για τα F-16 έχει αρχίσει από πέρυσι



    ΣΧΟΛΙΑ