Πρωινή αφύπνιση: Πώς επηρεάζεται η διατροφή μας ανάλογα με την ώρα

0

Η ώρα που ξυπνάμε το πρωί μπορεί να ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό για την καλή ή κακή διατροφή μας, αναφέρουν επιστήμονες από τη Φινλανδία.

Σε έρευνα που πραγματοποίησαν με περισσότερους από 1.800 συμπατριώτες τους κατέληξαν στο συμπέρασμα πως όσοι ξυπνούσαν με τις… κότες είχαν μεγαλύτερη πιθανότητα να τρέφονται υγιεινά, συγκριτικά με όσους έμπαιναν για ύπνο μετά τα μεσάνυχτα με συνέπεια να ξυπνούν πολύ αργότερα το πρωί.

Οι ερευνητές αποδίδουν το εύρημα αυτό στο βιολογικό ρολόι και τον σημαντικό ρόλο που όπως φαίνεται παίζει στον καθορισμό των διατροφικών συνηθειών.

Όπως γράφουν στο περιοδικό Obesity, ανέλυσαν τη διατροφή 1.854 ανδρών και γυναικών, ηλικίας 25 έως 74 ετών, οι οποίοι συμπλήρωσαν αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής.

Οι απαντήσεις των εθελοντών έδειξαν σαφείς διαφορές στις διατροφικές συνήθειες μεταξύ των δύο χρονοτύπων, με τους «νυκτερινούς τύπους» να τρώνε μεν λιγότερες θερμίδες (ενέργεια) και μακροθρεπτικά συστατικά (με εξαίρεση τη ζάχαρη) το πρωί, αλλά το απόγευμα να του… δίνουν να καταλαβαίνει, καταναλώνοντας πολύ περισσότερες θερμίδες, ζάχαρη, λιπαρά και κορεσμένα λιπαρά οξέα, συγκριτικά με τους πρωινούς τύπους.

Μάλιστα οι διαφορές αυτές ήταν ακόμα εντονότερες τα Σαββατοκύριακα, όταν οι «νυκτερινοί τύποι» είχαν και περισσότερες ευκαιρίες για φαγητό αλλά και πιο ακανόνιστες ώρες φαγητού, απ’ ό,τι οι πρωινοί τύποι που γενικώς φάνηκε να έχουν και περισσότερο οργανωμένη ζωή. Επιπρόσθετα, οι νυκτερινοί τύποι συνήθιζαν να τρώνε αργά το βράδυ και ήταν πιο επιρρεπείς στο τσιμπολόγημα γλυκισμάτων και πρόχειρων φαγητών με πολλά λιπαρά.

Η έρευνα έδειξε ακόμα πως οι εθελοντές που είχαν κάνει «τη νύχτα μέρα» κοιμόντουσαν χειρότερα και γενικά ήταν λιγότερο δραστήριοι σωματικά απ’ ό,τι όσοι ακολουθούσαν το φυσιολογικό ωράριο ύπνου και έγερσης.

Όλες αυτές οι συνήθειες μαζί, όμως, ανοίγουν το δρόμο στην παχυσαρκία και στις μεταβολικές διαταραχές στο μέλλον, προειδοποίησαν οι ερευνητές με κύρια ερευνήτρια την Dr. Mirkka Maukonen, από το National Institute for Health and Welfare στο Ελσίνκι.

Όπως εξήγησαν, πολλές παλαιότερες έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση φαγητού αργά το βράδυ διευκολύνει την αύξηση του σωματικού βάρους και αυξάνει τον κίνδυνο διαβήτη και καρδιοπάθειας. Αυτό που προσθέτει η νέα έρευνα είναι ότι το βιολογικό ρολόι δεν επηρεάζει μόνο τον μεταβολισμό, αλλά και τις διατροφικές επιλογές μας.

«Οι άνθρωποι που κοιμούνται αργά και ξυπνούν αργά είναι πιο επιρρεπείς σε μια ζωή αντίθετη με τους εσωτερικούς βιορρυθμούς τους», δήλωσε η Dr. Maukonen. «Επιπλέον η σύγχρονη κοινωνία είναι δομημένη με τρόπο που ταιριάζει καλύτερη στους πρωινούς τύπους».

Ωστόσο, έσπευσε να προσθέσει πως μπορεί κανείς να προσαρμοστεί. «Το βιολογικό ρολόι του οργανισμού επηρεάζεται κατά το ήμισυ από τα γονίδια και κατά το άλλο μισό από το περιβάλλον» είπε. «Όταν λοιπόν ένας άνθρωπος συνειδητοποιήσει σε ποιον χρονότυπο ανήκει, μπορεί να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην επιλογή πιο υγιεινών συνηθειών ζωής».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Βρήκαν ποιο είδος άσκησης «καίει» τις περισσότερες θερμίδες

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δίαιτα: Τι πιθανότητες έχετε να την χαλάσετε κάθε φορά που βγαίνετε από το σπίτι (ποσοστά)

 
 

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Αλάτι: Επικίνδυνη η δραστική μείωσή του, σύμφωνα με κορυφαίο καρδιολόγο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here