• Business

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    Bulker ναυτιλία ναυλαγορά


    Πτωτικές ήταν οι τάσεις στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας 13-17 Νοεμβρίου 2017.

    Capesize

    Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, ανάμεικτο ήταν το κλίμα της αγοράς στα πλοία τύπου Capesize καθ’ όλη την διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε, με τον δείκτη Baltic Capesize Index (BCI) στο κλείσιμό της να διαμορφώνεται στις 3.153 μονάδες, με απώλειες αντίστοιχες των 207 μονάδων -σε σχέση με εκείνο της προηγούμενης- ενώ παράλληλα, ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές σε χρονοναύλωση έκλεισε την Παρασκευή στα $21.178 ημερησίως, με εβδομαδιαία συνολική πτώση της τάξεως των $1.435.

    Συγκεκριμένα, στην Ασία η εικόνα της αγοράς ήταν ανάμεικτη, καθώς από την μια πλευρά οι άσχημες καιρικές συνθήκες στα λιμάνια της Κίνας διατήρησαν την προσφορά του διαθέσιμου τονάζ σε περιορισμένα επίπεδα, ενώ από την άλλη, κάποιοι ανησυχούσαν με τις πτωτικές τάσεις στις τιμές των καυσίμων και των σιδηρομεταλλευμάτων. Έτσι, μέχρι την Παρασκευή, η τιμή στη διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα υποχώρησε σε $7,95 ανά τόνο.

    Εν τω μεταξύ, στην αγορά του Ατλαντικού, οι τιμές των ναύλων παρέμειναν ενισχυμένες καθώς στις διαδρομές από τη Βραζιλία προς την Κίνα οι πλοιοκτήτες έδειξαν να αντιστέκονται στις προσπάθειες των ναυλωτών να τις ωθήσουν κάτω από τα επίπεδα των $18,00 ανά τόνο. Έτσι, αναφορά έγινε σε συμφωνία προς το τέλος της εβδομάδας για φορτίο 170.000 τόνων 10% από το Itaquai προς το Qingdao με ημερομηνίες το πρώτο δεκαήμερο Δεκεμβρίου λίγο πιο κάτω από τα $18,20 ανά τόνο.

    Έλλη Πατέρα
    Έλλη Πατέρα

    Τώρα, στην αγορά με φόρτωση από τη Νότιο Αφρική, οι τιμές των ναύλων παρέμειναν αμετάβλητες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα με αναφορά σε συμφωνία για φορτίο 160.000 τόνων 10% από το Saldanha Bay προς το Qingdao με ημερομηνίες στις 6-8 Δεκεμβρίου στα $14,20 ανά τόνο. Τέλος, αναφορά έγινε σε συμφωνία χρονοναύλωσης στον Ειρηνικό σε πλοίο χωρητικότητας 180.000-dwt/κατασκευής 2010 διαθέσιμο στο Fangcheng στις 23 Νοεμβρίου για ένα κυκλικό ταξίδι Ειρηνικού στα $20.500 ημερησίως, ενώ στον Ατλαντικό αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 180.600-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στο Ρότερνταμ στα μέσα Νοεμβρίου για ταξίδι μέσω του Narvik και επαναπαράδοση στο Αμβούργο στα $24.000 ημερησίως.

    • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά παρουσίασε πτώση 4% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $24.380 ημερησίως, ενώ σε χρονοναύλωση, υποχώρησε κατά 7% στα $22.063 ημερησίως.

    Panamax

    Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στην αγορά του Ειρηνικού παρά την αύξηση του αριθμού των νέων φορτίων με ημερομηνίες Δεκεμβρίου στην αρχή της εβδομάδας που πέρασε, η υπερπροσφορά του διαθέσιμου spot τονάζ που παρατηρήθηκε στα πλοία τύπου Panamax ώθησε πτωτικά τις τιμές των ναύλων στην ευρύτερη περιοχή.

    Έτσι, για παράδειγμά στο ξεκίνημα της εβδομάδας αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο τύπου LME (Large Modern Eco) διαθέσιμο στη Βόρεια Κίνα για ένα κυκλικό ταξίδι Ειρηνικού στα $8.500 ημερησίως, ενώ προς το τέλος της εβδομάδας, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο τύπου Kamsarmax διαθέσιμο στη Βόρεια Κίνα στα $9.000 ημερησίως. Από την άλλη, στην αγορά του Ατλαντικού, ο περιορισμένος αριθμός νέων φορτίων σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά σε διαθέσιμα πλοία οδήγησε τις τιμές των ναύλων σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με εκείνα του προηγούμενου διαστήματος. Παρόλα αυτά, η αύξηση της κινητικότητας στα φορτία ορυκτών στα μέσα της εβδομάδας εξισορρόπησε κάπως την κατάσταση. Έτσι, για παράδειγμα, στα κυκλικά ταξίδια Ατλαντικού οι τιμές των ναύλων σε πλοία τύπου LME (Large Modern Eco) κυμάνθηκαν στα μεσαία επίπεδα των $10.000 ημερησίως, ενώ αρκετοί πλοιοκτήτες Kamsarmaxes ζητούσαν κοντά στα $12.000 ημερησίως με παράδοση στο Γιβραλτάρ χωρίς όμως επιτυχία.

    Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 82.000-dwt/κατασκευής 2016 με παράδοση στην Κολομβία στα τέλη Νοεμβρίου για ταξίδι με φορτίο κάρβουνου και επαναπαράδοση στην περιοχή του Skaw-Passero στα $13.000 ημερησίως + $300.000 ΒΒ (Ballast Bonus), καθώς επίσης και σε άλλο πλοίο χωρητικότητας 83.000-dwt/κατασκευής 2011 με παράδοση στο Qingdao για ταξίδι με φορτίο κάρβουνου μέσω της Αυστραλίας και επαναπαράδοση στην Ιαπωνία στα $9.500 ημερησίως. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 81.000-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στην Kashima για ταξίδι με φορτίο σιτηρών μέσω του Βόρειου Ειρηνικού και επαναπαράδοση στη Σιγκαπούρη στα $9.500 ημερησίως.

    • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά υποχώρησε κατά 6% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $11.102 ημερησίως και σε χρονοναύλωση, στα $10.213 ημερησίως, έχοντας καταγράψει πτώση της τάξεως του 11%.

    Supramax/Ultramax

    Στον Ειρηνικό, η κινητικότητα της αγοράς στα πλοία τύπου Supramax αυξήθηκε κυρίως στη Νοτιοανατολική Ασία όπου -προς το τέλος της εβδομάδας- τα νέα φορτία οδήγησαν τις τιμές των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με εκείνα στην αρχή της εβδομάδας.

    Έτσι, για παράδειγμα, ενώ αρχικά οι τιμές των ναύλων σε πλοία με παράδοση στη Νότιο Κίνα με φορτία ινδονησιακού κάρβουνου προς την Κίνα κυμαίνονταν στα επίπεδα των $5.000-$5.500 ημερησίως, προς το τέλος της εβδομάδας το κλίμα της αγοράς βελτιώθηκε σημαντικά, με τις τιμές στα πρότυπα Supramaxes να κυμαίνονται με παράδοση στη Σιγκαπούρη κοντά στα επίπεδα των $9.000 ημερησίως. Επιπροσθέτως, ενώ παρατηρήθηκε αύξηση των φορτίων από την περιοχή του Bόρειου Ειρηνικού οι τιμές των ναύλων στα Ultramaxes κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $10.000 ημερησίως + $250.000 ΒΒ (Ballast Bonus).

    Στην αγορά του Ατλαντικού τώρα, η αυξημένη προσφορά του διαθέσιμου τονάζ στην Ευρώπη είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων στην περιοχή να υποχωρήσουν. Αντίθετα, η αυξημένη κινητικότητα σε διαδρομές από τον Κόλπο της Αμερικής ενίσχυσε τις τιμές των ναύλων και προς το τέλος της εβδομάδας στις βασικές διαδρομές τα πλοία τύπου Ultramax κυμαίνονταν κοντά στα επίπεδα των $25.000 ημερησίως. Επιπροσθέτως, η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής κινήθηκε πτωτικά, κάτι που -κατά την άποψη των αναλυτών- αναμένεται να συνεχιστεί και το προσεχές διάστημα, ενώ παράλληλα, σημάδια ύφεσης παρουσίασε και η αγορά της Μαύρης Θάλασσας, αφού ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων ήταν μεγαλύτερος από εκείνον των φορτίων.

    Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 56.800-dwt/κατασκευής 2010 με παράδοση στο Makassar για ταξίδι με φορτίο κάρβουνου μέσω της Ινδονησίας και επαναπαράδοση στην Chittagong περίπου στα $9.000 ημερησίως, καθώς επίσης και σε πλοίο χωρητικότητας 53.350-dwt/κατασκευής 2003 με παράδοση στην Tampa για ταξίδι μέσω του Κόλπου της Αμερικής και επαναπαράδοση στη Δυτική Αφρική με φορτίο κάρβουνου στα $18.750 ημερησίως. Τέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 55.650-dwt/κατασκευής 2011 με παράδοση στο Σάντος για ταξίδι προς την Αλγερία στα $14.100 ημερησίως.

    • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά παρέμεινε σταθερός -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- στα $11.886 ημερησίως ενώ, σε χρονοναύλωση, παρουσίασε οριακή πτώση 3% και διαμορφώθηκε στα $11.438 ημερησίως.

    Handysize

    Τέλος, στα πλοία τύπου Handysize, η εβδομάδα που πέρασε κύλισε μέτρια, με τον δείκτη Baltic Handysize Index (BHSI) να σημειώνει απώλειες και να κλείνει την Παρασκευή (17/11/2017) στις 630 μονάδες.

    Παρόλα αυτά, ενθαρρυντικό ήταν το γεγονός ότι οι αγορές του Δυτικού Ατλαντικού και της Μαύρης Θάλασσας προς το τέλος της εβδομάδας κατάφεραν να ισορροπήσουν, με τις τιμές των ναύλων από τις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής σε παράκτια ταξίδια να κυμαίνονται κοντά στα επίπεδα των $15.000 ημερησίως και σε υπερατλαντικά προς τη Βαλτική και την Ευρώπη στα επίπεδα των $14.000 ημερησίως. Επιπροσθέτως, στην αγορά της Ινδίας παρατηρήθηκαν κάμποσα φορτία χάλυβα με κατεύθυνση προς την Νοτιοανατολική Ασία και με τις τιμές των ναύλων να κυμαίνονται στα μεσαία με υψηλά επίπεδα των $9.000 ημερησίως με παράδοση από τις ανατολικές ακτές της Ινδίας.

    • Στα Handy, ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων παρουσίασε οριακή πτώση της τάξεως του 3% -σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα- και διαμορφώθηκε στα $9.417 ημερησίως.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Cosco Shipping Energy: Επτά νεότευκτα αξίας 470 εκατ. δολαρίων

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πέτρος Παππάς: Οι νέες στρατηγικές κινήσεις του εφοπλιστή

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ακόμη μεγαλύτερος ο ελληνικός εμπορικός στόλος: Αυξήθηκε σε δύναμη και χωρητικότητα



    ΣΧΟΛΙΑ